Bukefalos 28 år!

Skydd med tyngder?

G

_gimlet_

Då en av mina hästar har lite väl lite uttryck och aktion i sina gångarter så gav min tränare mig tipset att träna med skydd med tyngder. Nu undrar jag är det fler som gör det? Har ni märkt stor skillnad? Hur mycket tyngd ska man sätta i varje skydd och vart finns sådana skydd att köpa? Kan ni rekommendera några speciella?
 
För islandshästar är det vanligt med boots - både för att skydda och för att öka aktionen... Hur och när man bootsar beror på vad man vill uppnå. Söker du under islandshäst på just boots får du fram några olika tidigare trådar.

Enligt vårt tävlingsregemente är det tillåtet med upp till 300 g / ben medan avelsvisningarna har en lägre gräns.

Kan du specificera uttryck och aktion lite mera, och varför du skall bootsa?! Slår sig hästen, eller slår den av sig skorna? När, och i vilka gångarter uppträder det hela?

Själv upplever jag att min häst mest har problem med mycket skjutkraft - då han bär behövs inte bootsen som skydd. Under tiden vi tränar och musklar för detta har de dock varit till stor hjälp. Krasst sett kan man ju också säga att min ridning inte räckt till ... :devil:
 
Tyngder ger bara effekt när du har dem på. Och effekten avtar allteftersom hästen vänjer sig vid dem.
Jag tränar helst utan vikter och vid tävling (islandshäst) använder jag boots för att få "det lilla extra"
Men då man inte får använda boots/skydd vid dressyrtävlingar så går det inte att göra så.

Frågan är vad som händer om du tränar med vikter och då får en lite bättre aktion men sedan tar av vikterna vid tävling. Finns det då inte en risk då att din häst lyfter ännu mindre på benen?
 
Jag tänkte snarare att om jag tränar med tyngder (inte alltid men tex. innan en tävling) så borde hästen tycka att det går lättare att röra sig när den bli kvitt tyngderna och då bli luftigare i steget.
 
:o
Kan uppenbarligen inte läsa i dag - missade att det var lite aktion... Som Viva säger så är bootsningen en "övergående" effekt. Bättre bärighet brukar dock påverka positivt - men det är ju inte en endagslösning inför tävling...
 
Ok. Nej någon sådan effekt har jag aldrig märkt av.
Ju mer vikt = desto högre lyft (tillfälligt)
Ingen vikt = hästens medfödda kapacitet + hur den blir riden

En häst i hög samling kan lyfta högt då den blir lätt i framdelen.
En häst som går med sänkt rygg kan lyfta ännu högre på benen.

c_trav.jpg

citrin_travar_hage.jpg

På den översta bilden har han 230g per hov och på den undre är han oviktad. Det blir inte så stor skillnad ändå.

Sedan har det betydelse vart på benet man viktar. Jag upplever att om man sätter vikten bak på bootset så får man lite "snärtigare" steg och med boots där vikten är fördelad över hela bootset lite rundare steg. Hur det blir om man placerar vikten i tex en damask har jag ingen aning om. kanske någon kan berätta?
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 367
Senast: JennyLz
·
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Grazing
·
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp