Bukefalos 28 år!

Skyldigheter och rättigheter vid vattenläcka med mögel

Jag hyr huset, jag ska flytta härifrån så snart jag hittar annat boende (svårt) så jag vill inte lägga ett öre och har inte dom pengarna. Det är enligt lagen hennes ansvar att ordna.
Även om det är så enligt lagen så är det du som lider av det.
Du har enligt lagen rätt att avhjälpa fel på hyresvärdens bekostnad.
Se den kostnaden som en deposition om du inte lyckas med att få ersättning för den.
När du flyttar så finns det alltid risk för att du blir ersättningsskyldig för onormal förslitning.
Eller så drar du bara av det från sista hyran.
Spara kvittot noga, du kan behöva det vid en eventuell tvist.
 
Nu har rörmokaren varit här och hör och häpna:banghead:.....han hade sönder en koppling till när han lagade det andra röret han hade slagit "knut" på så vattnet sprutade i hela köket som en vattenspridare :banghead:
Oj nu förstår jag inte vad som hände sa han :eek:
Du hade sönder det! svarade jag och rusade för att stänga av huvudkranen
:banghead::rage::arghh::meh:

Så nu har jag torkat upp massvis med vatten över hela golvet som rann iväg i varenda glipa i köket, själv. Han hjälpte inte till alls.

Nu är allt enligt honom fixat. om det läcker mer (droppar) är det kondens från kopplingarna och det kan han inte göra nåt åt i så fall, det är enligt honom fullt normalt sommartid för att det är fuktigaste tiden på året :confused: Låter väldigt konstigt i mina öron, jag har aldrig någonsin varit med om att det funkar så. Aldrig.
Jag kan inte se att det läcker just nu och hoppas det fortsätter så. Nu är tvätt och diskmaskin i gång så vi får väl se om det håller :nailbiting:
 
om det läcker mer (droppar) är det kondens från kopplingarna
Det kan visserligen hända, men det är för tidigt på säsongen för det.
Om det händer så skall rören isoleras.
Så det går visst att göra något åt det.

Men att gamla kopplingar kan brista är inget konstigt.
Sådant händer.
Och torka upp får man alltid göra själv.

Nu är tvätt och diskmaskin i gång
Jag tycker nog att det där huset verkar riktigt bra jag.
Både tvättmaskin och diskmaskin och håller sig varmt på vintern utan att vattnet fryser.
 
Det kan visserligen hända, men det är för tidigt på säsongen för det.
Om det händer så skall rören isoleras.
Så det går visst att göra något åt det.

Men att gamla kopplingar kan brista är inget konstigt.
Sådant händer.
Och torka upp får man alltid göra själv.


Jag tycker nog att det där huset verkar riktigt bra jag.
Både tvättmaskin och diskmaskin och håller sig varmt på vintern utan att vattnet fryser.
Det var inte bara gamla kopplingar utan även nya som han hade sönder så han kompetens är uppenbarligen inte den bästa.

Ang huset så har vattnet frusit andra år. Diskmaskinen är min egen. Jag har på egen hand fått tätat fönster och dörrar i hela huset eftersom det inte funnits några tätningslister någonstans. Det är den stora skillnaden från tidigare år med andra hyresgäster där vattnet frusit.
 
Diskmaskinen är min egen.

Hoppsan. Det här kan bli farligt. Då är du ju skyldig att tillse att allt runt din egen installation är riktigt och fackmannamässigt utfört. Det är inget hyresvärden har med att göra. Alls. Du ansvarar dessutom för skador som kan uppkomma i samband med din installation.

Har du accepterat hyresvärdens rörmokare till dina installationer, är det du som har ansvar för utförandet.
 
Hoppsan. Det här kan bli farligt. Då är du ju skyldig att tillse att allt runt din egen installation är riktigt och fackmannamässigt utfört. Det är inget hyresvärden har med att göra. Alls. Du ansvarar dessutom för skador som kan uppkomma i samband med din installation.

Har du accepterat hyresvärdens rörmokare till dina installationer, är det du som har ansvar för utförandet.
Jag är fullt medveten om det. Det är korrekt installerad. ;)
 
Diskmaskinen är min egen.
Den stora kostnaden med en diskmaskin är inte själva maskinen utan att det finns en plats att installera den på.
Jag har på egen hand fått tätat fönster och dörrar i hela huset eftersom det inte funnits några tätningslister någonstans.
Men det är ju petitesser när det gäller hus.
Du behövde bara täta fönster och dörrar och så fungerade det.
Ett bra hus med andra ord.
 
. Jag har på egen hand fått tätat fönster och dörrar i hela huset eftersom det inte funnits några tätningslister någonstans. .

Fast det är väl rätt normalt i vilken hyresrätt som helst?

Åtminstone jag har tätat fönster i hyreslägenhet. Jag räknar in det i "normal skötsel".
 
Vilken typ av tätningslist ska man använda?
Beror väl på vad som ska tätas?

Gamla väldigt otäta fönster, balkongdörr med en bit av listen borta, ytterdörr av modernare modell. Etc etc .

kolla vad som finns och vad som funkar. Fråga i butiken.

jag har bara använt sån man limmar men det finns ju tydligen sånt man kör fast med häftpistol också.
 
Beror väl på vad som ska tätas?

Gamla väldigt otäta fönster, balkongdörr med en bit av listen borta, ytterdörr av modernare modell. Etc etc .

kolla vad som finns och vad som funkar. Fråga i butiken.

jag har bara använt sån man limmar men det finns ju tydligen sånt man kör fast med häftpistol också.

Ok, är ett ganska nytt fönster som inte är tätt och en lite äldre dörr till lägenhet som jag skulle vilja täta.
 
Fast det är väl rätt normalt i vilken hyresrätt som helst?

Åtminstone jag har tätat fönster i hyreslägenhet. Jag räknar in det i "normal skötsel".
Jag har aldrig påstått nåt annat. Läs vad jag skriver. Jag skrev det för att man skulle förstå varför det frös förut och inte nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 864
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp