Bukefalos 28 år!

Skyldigheter och rättigheter vid vattenläcka med mögel

Fast det är väl rätt normalt i vilken hyresrätt som helst?

Åtminstone jag har tätat fönster i hyreslägenhet. Jag räknar in det i "normal skötsel".
Nej det tycker inte jag alls att det är direkt normalt. Där jag har bott har jag helt enkelt ringt fastighetsskötaren som fått fixa eventuella otäta fönster. Nu har det bara varit i två lägenheter genom åren det har funnits ett behov av det men ändå.
 
Nej det tycker inte jag alls att det är direkt normalt. Där jag har bott har jag helt enkelt ringt fastighetsskötaren som fått fixa eventuella otäta fönster. Nu har det bara varit i två lägenheter genom åren det har funnits ett behov av det men ändå.

Ja det är en fastighetsägarfråga. Oftast betalar fastighetsägaren värmen och då är solklart vem som bör vara mest intresserad.
 
Den stora kostnaden med en diskmaskin är inte själva maskinen utan att det finns en plats att installera den på.

Men det är ju petitesser när det gäller hus.
Du behövde bara täta fönster och dörrar och så fungerade det.
Ett bra hus med andra ord.

Jag tycker inte vi har i närheten av den information för att avgöra om det är ett bra hus eller inte. Vi har ju knappast besiktigat huset!!
 
Jag tycker inte vi har i närheten av den information för att avgöra om det är ett bra hus eller inte.
Jodå.
Ett bra hus håller varmt på vintern och vattnet fryser inte.
Det finns vatten och avlopp.
Det går att ha tvättmaskin och diskmaskin i det.
Taket läcker inte in och det är varken ruttet eller mögligt.

Så jo det verkar att vara ett bra hus.
 
Jag har aldrig påstått nåt annat. Huset i det hela är rätt okej .
Men så bra.
Då så finns det ju en mening med att få det hela att fungera.
Huset är rätt okej och du bor billigt.
För att få det trevligt så är det bara några få saker som du behöver åtgärda.
Enklast måste ju då vara att bara ordna med det och sedan leva och ha det bra?
 
Vilken list man använder beror på hur stor glipan är, finns bra instruktioner på tillverkarnas hemsidor.
En liten brakslapp bara.
Det är inte säkert att det är meningen att det skall vara en list där om den saknas.
En tidigare hyresgäst till mig skulle vara ambitiös och sätta lister i alla fönster.
I ett fönster på det huset så får det definitivt inte plats några lister så hyresgästen knäckte rutan när den skulle stänga fönstret.
Det blev dyrt för hyresgästen.

Så fråga hyresvärden innan ni börjar att åtgärda fel som ni tror att ni hittar.
Det kan bespara er mycket pengar och besvär.
Jag hade kunnat berätta att det inte fick plats någon list i just det fönstret.
 
Jag tycker inte vi har i närheten av den information för att avgöra om det är ett bra hus eller inte. Vi har ju knappast besiktigat huset!!
Nej precis så är det men en del tycks kunna läsa ut vad som helst av ingenting här.

Mitt golv i köket är fullt med stora bubblor, det är luft under plastmattan som även har släppt runt om i kanterna överallt. På några ställen har mattan spruckit upp, det är lagat med silvertejp. Golvet har börjat bukta nedåt vid tvättmaskinen och det svajar att gå på. Tvättmaskinen står i köket för det finns ingen annanstans att ställa på den på har hv bestämt. Hv tänker inte åtgärda golvet som hon sa när jag flyttade in. Sist det gjordes var 1982.

Men så har vi alla vår egen syn på vad ett bra hus är. Jag överlever i ett sånt här hus men jag vill inte bo så här. Jag har sagt det förr, hade jag vetat det jag vet i dag s¨å hade jag aldrig flyttat hit.
 
Jodå.
Ett bra hus håller varmt på vintern och vattnet fryser inte.
Det finns vatten och avlopp.
Det går att ha tvättmaskin och diskmaskin i det.
Taket läcker inte in och det är varken ruttet eller mögligt.

Så jo det verkar att vara ett bra hus.

Jag menade en seriös och professionell bedömning. Vi vet väldigt lite.
 
Nej precis så är det men en del tycks kunna läsa ut vad som helst av ingenting här.

Mitt golv i köket är fullt med stora bubblor, det är luft under plastmattan som även har släppt runt om i kanterna överallt. På några ställen har mattan spruckit upp, det är lagat med silvertejp. Golvet har börjat bukta nedåt vid tvättmaskinen och det svajar att gå på. Tvättmaskinen står i köket för det finns ingen annanstans att ställa på den på har hv bestämt. Hv tänker inte åtgärda golvet som hon sa när jag flyttade in. Sist det gjordes var 1982.

Men så har vi alla vår egen syn på vad ett bra hus är. Jag överlever i ett sånt här hus men jag vill inte bo så här. Jag har sagt det förr, hade jag vetat det jag vet i dag s¨å hade jag aldrig flyttat hit.
Det låter som det är ett äldre hus, som tidigare eldades i? Isf är det troligt att golvet håller på att ruttna upp pga plastmattan. Så var det här när vi började renovera, gamla hus är byggda för att grunden ska värmas upp av eldstäderna, utan värme och med en plastmatta på torkar inte grunden ut och fukten sätter sig i golvbrädorna som murknar. Det är som att slå in sin arm i plastfolie, fukten stannar kvar och blir ett problem.
 
Det låter som det är ett äldre hus, som tidigare eldades i?
Om ventilationen i grunden är tillräcklig och det läcker värme genom golvet så brukar det klara sig ändå.
Golv kan gunga mycket utan att vara ruttna.
Litet för klena bjälkar över ett för långt spann så blir det så.
Vanligt i gamla hus.
 
Men vad spelar det för roll?

Vad har du för alternativ?
Ibland så är det bästa man kan göra att gilla läget och göra det bästa av situationen.
Annars så äts man upp inifrån.
Och vad är det som säger att jag inte redan gör det? vad vet du egentligen om det? Ingenting.
 
Om ventilationen i grunden är tillräcklig och det läcker värme genom golvet så brukar det klara sig ändå.
Golv kan gunga mycket utan att vara ruttna.
Litet för klena bjälkar över ett för långt spann så blir det så.
Vanligt i gamla hus.
I vårt fall var det mullbänk under, så ev ventilation hade inte gjort någon skillnad. De bjälkarna gick att bryta för hand och de var över 150 x 150 grova.
 
I vårt fall var det mullbänk under, så ev ventilation hade inte gjort någon skillnad
Aha, då så är det nog kört.
I mitt gamla hus så är det krypgrund som numera är torr.
Virket är friskt men litet för klent.
Det har dock hållit i 75 år, så det håller nog utan vidare i 100.
 
Varför hugger du hela tiden omkring dig som ett ilsket djur?
Vi vill dig väl, även om du verkar tro annat.
Vi? Du tar upp saker som jag aldrig skrivit, du gör dina egna tolkningar utan att läsa vad jag skrivit. Du har ett ganska nedsättande sätt att skriva där man hela tiden blir tillrättavisad för vad du tror.
Om du har bestämt att det är ett bra hus så är det det. Om jag säger annorlunda så har jag fel. Du vet ingenting förutom det jag skriver här. Ingenting och ändå så bestämmer du dig för att så är det. Och du påpekar det om och om igen med alla som har en annan åsikt oavsett om du har uppenbart har fel. Det finns ingen som helst ödmjukhet eller stöttning någonsin i dina inlägg.
Det är som alltid helt klart hyresgästens fel, aldrig hyresvärden. Du hackar, du nervärderar och du är tom elak i vissa inlägg. Jag kan alltid lita på att om man får en notis om att du skrivit så är det nån form av känga emot mig (i denna tråden). Jag tror du har skrivit ett eller två trevliga inlägg till mig allt som allt.
Du sitter med en massa bra kompetens om saker och ting men du är fruktansvärt dålig på att uttrycka dig utan att knäppa folk på näsan hela tiden. Jag har sagt det förr och säger det igen, om du inte kan vara trevlig i mina två trådar om vattenläckan och min hussituation så sluta skriv här för du bidrar inte till varken hjälp eller stöttning eller ens vettiga råd när du håller på så här.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 864
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp