Bukefalos 28 år!

Slängdes av sin häst - rasar mot bussföraren

Status
Stängd för vidare inlägg.
När Felicia Jonsson, 25, i Lidköping var ute på en morgontur med hästen Lindeman MB höll det allra värsta på att hända.
När Västtrafikbussen oväntat startade blev hästen livrädd, kastade av Felicia och sprang till skogs.
– Jag var väldigt rädd att han skulle bli påkörd, säger Felicia som nu rasar mot Västtrafik:
– Det här kommer de få höra. Jag är så trött på trafikanter som inte respekterar hästar. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/slangdes-av-sin-hast--rasar-mot-bussforaren/
 
Om hästen blir rädd av att bussen startar är det väl ändå ryttarens miljöträning av hästen som brister, inte bussförarens körning?
Om bussen står stilla på en hållplats är det väl rimligt att anta att den kan starta och åka iväg och att man som ryttare får agera där efter. Sen finns det bussar som kör både för fort och för nära hästar, men detta kan man inte klandra chauffören för....
 
Om chauffören såg hästen tycker jag det var oansvarigt att starta motorn när hästen var precis intill, men jag gissar att det var en ren olyckshändelse. Fast å andra sidan händer en olycka kan man inte bara köra därifrån, det är smitning och allvarligt.
 
Man borde få bättre utbildning i ämnet "djur i trafiken" redan på körskolan. Det här är nog väldigt mycket okunskap helt enkelt.

Man skulle kunna ha niohundra lektioner i ämnet "djur i trafiken" men hos en hel del skulle det ändå inte fastna något då de alltid kommer anse att hästar har inget på vägarna att göra och därför aldrig kommer respektera sådant.
 
Kan någon förklara detta för mig

alltså hästen kastade av henne - det förstår jag - men vem slog huvudet i marken och vem landade ovanpå vem?
Enligt rubriken innan står det att hon fick hästen över sig. Var antagligen hon som slog i huvudet men tycker också det var luddigt.
 
jag tror att det är en kryddad rubriksättning och historia. Det blir liksom mycket mer dramatiskt om man får hästen över sig än om man bara ramlar av
Så kan det nog vara. Funderade inte värst över det men det kan ju faktiskt vara lite svårt många gånger att komma upp och leta efter hästen om man fått den över sig.
 
"Jag är så trött på trafikanter som inte respekterar hästar."
Jadu, det är många trafikanter som är trötta på hästekipage som inte visar hänsyn. Hänsyn/respekt går åt båda hållen. :meh:

Sen är det inte säkert busschauffören hade sett henne, hon kan ha befunnit sig i en död vinkel när bussen startades. Det hade varit intressant att veta busschaufförens version av händelsen, dumt att välja sida när man inte har hela händelsen framför sig och kan säga bu eller bä.
 
"Jag är så trött på trafikanter som inte respekterar hästar."
Jadu, det är många trafikanter som är trötta på hästekipage som inte visar hänsyn. Hänsyn/respekt går åt båda hållen. :meh:

Sen är det inte säkert busschauffören hade sett henne, hon kan ha befunnit sig i en död vinkel när bussen startades. Det hade varit intressant att veta busschaufförens version av händelsen, dumt att välja sida när man inte har hela händelsen framför sig och kan säga bu eller bä.
Faktiskt.
Det är inte ovanligt att folk tror att dom syns (kanske för att dom ser bussen?) men faktiskt inte gör det. Bara för att man verkar titta åt det hållet, betyder det inte att man tittar just på dom. Att man måste starta bussen nån gång är svårt att undvika, men såg föraren verkligen att hon trillade av och inte gjorde nått är det riktigt uselt.
 
Faktiskt.
Det är inte ovanligt att folk tror att dom syns (kanske för att dom ser bussen?) men faktiskt inte gör det. Bara för att man verkar titta åt det hållet, betyder det inte att man tittar just på dom. Att man måste starta bussen nån gång är svårt att undvika, men såg föraren verkligen att hon trillade av och inte gjorde nått är det riktigt uselt.
Precis, det är många som inte tänker på det, kanske har de inte kunskapen av det. Jag tycker sådana här artiklar är väldigt ensidiga och jag tycker inte det ger händelsen ett ärligt ljus när vi inte vet den andra delen av händelsen.
Självklart olyckligt ändå.
 
Man skulle kunna ha niohundra lektioner i ämnet "djur i trafiken" men hos en hel del skulle det ändå inte fastna något då de alltid kommer anse att hästar har inget på vägarna att göra och därför aldrig kommer respektera sådant.

Jo jag tror det hade gjort stor skillnad. Det kommer säkert fortsätta finnas såna, t.ex. mopedungdomar som tutar på hästar för att det är "kul" o.s.v. Men jag tror att det är många fall av ren okunskap när det gäller möte med hästar i trafiken, och man kunde till exempel tydligt trycka på att hästekipage faktiskt ska hålla till på bilvägar och inte t.ex. cykekvägar.
 
Jo jag tror det hade gjort stor skillnad. Det kommer säkert fortsätta finnas såna, t.ex. mopedungdomar som tutar på hästar för att det är "kul" o.s.v. Men jag tror att det är många fall av ren okunskap när det gäller möte med hästar i trafiken, och man kunde till exempel tydligt trycka på att hästekipage faktiskt ska hålla till på bilvägar och inte t.ex. cykekvägar.
Jag tänker likadant. Tog mitt körkort för inte allt så länge sedan och djur vid vägen berördes knappt, det var mer om vilt. Ridande eller promenerande med djur nämndes en gång kanske och inte sades det mycket heller. Tror verkligen att det kan hjälpa med mer info (även om det inte kommer gå in i skallen på alla, men det gör det inte med andra trafikregler för alla heller).
 
"Jag är så trött på trafikanter som inte respekterar hästar."
Jadu, det är många trafikanter som är trötta på hästekipage som inte visar hänsyn. Hänsyn/respekt går åt båda hållen. :meh:

Sen är det inte säkert busschauffören hade sett henne, hon kan ha befunnit sig i en död vinkel när bussen startades. Det hade varit intressant att veta busschaufförens version av händelsen, dumt att välja sida när man inte har hela händelsen framför sig och kan säga bu eller bä.
Fast hur ska en ryttare rida för att visa hänsyn annat än att hålla sig till vägkanten så gott det går? Tror faktiskt jag aldrig stött på en ryttare som inte visat hänsyn.
 
Jag tycker det är märkligt att hon går till medierna först utan att ha tagit kontakt med Västtrafik. Omvänd ordning hade känts mer logiskt. Om hon hade kontaktat Västtrafik och inte fått någon respons där så hade det känts mer logiskt att vända sig till pressen efter det.

Om chauffören såg hästen så var det naturligtvis oansvarigt av honom att inte gå ur bussen och kontrollera hur det gick med henne och om han kunde hjälpa till med något. Men om hon red i diket bredvid bussen så känns det som att hon kanske kom för långt ner från ner bussens backspeglar för att chauffören skulle se henne. Detta beror ju naturligtvis på hur djupt diket var med. Men hon kan ju också varit i en död vinkel för busschauffören som flera varit inne på. Sen undrar jag hur hon kan ha lagt märke till att chauffören stannade och tittade några sekunder, han kan ju lika ha tittat på något på vägen som han inte kunde köra ut för och sedan kört iväg. Historien känns dåligt researchad och illa underbyggd på flera sätt enligt mig.
 
Fast hur ska en ryttare rida för att visa hänsyn annat än att hålla sig till vägkanten så gott det går? Tror faktiskt jag aldrig stött på en ryttare som inte visat hänsyn.

I grannbyn finns en ridskola samt stort privatstall. Flertalet ryttare där verkar tro att de har förtur på vägarna runtomkring för det är inte alls ovanligt att man träffar på ryttare som glatt rider i bredd och fullständigt nonchalerar trafiken, gärna i trav också. Det är heller inte ovanligt där med ryttare som skrittar omkring på helt långa tyglar med sin fulla uppmärksamhet riktad på mobiltelefonen i näven (har bevittnat en sådan ryttares avfallning, som tur var så var hästen lugn och stannade kvar). Här hemma rider några på trottoarerna i byn, även här är mobiltelefonen ett viktigt redskap som kräver full och total koncentration.
Hade en del problem under den tid som nuvarande hästen reds in med ryttare som t.ex. prompt skulle galoppera runt oss, folk som fick för sig att just där och då så måste de räkna hur många galoppsprång man kunde ta runt banan, och rent allmän dålig hänsyn trots att jag alltid talade om att min häst var väldigt grön och inte helt styrtam.
Har råkat ut för islandsryttare som kommit farande i tölt bakifrån när jag varit ute med min bakskygga häst, de ansåg att de hade rätt att göra så för att komma förbi. Tills jag påtalade att man kan ju faktiskt ropa att man vill förbi så framförvarande har en chans att hjälpa till genom att t.ex. stanna och släppa fram.

Inget av dessa beteenden kan kallas att visa hänsyn. Och jag tror inte det är unikt för detta område. Så har du aldrig träffat på ryttare som visat bristande hänsyn så får jag gratulera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp