Bukefalos 28 år!

Slängdes av sin häst - rasar mot bussföraren

Status
Stängd för vidare inlägg.
När Felicia Jonsson, 25, i Lidköping var ute på en morgontur med hästen Lindeman MB höll det allra värsta på att hända.
När Västtrafikbussen oväntat startade blev hästen livrädd, kastade av Felicia och sprang till skogs.
– Jag var väldigt rädd att han skulle bli påkörd, säger Felicia som nu rasar mot Västtrafik:
– Det här kommer de få höra. Jag är så trött på trafikanter som inte respekterar hästar. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/slangdes-av-sin-hast--rasar-mot-bussforaren/
 
Man skulle kunna ha niohundra lektioner i ämnet "djur i trafiken" men hos en hel del skulle det ändå inte fastna något då de alltid kommer anse att hästar har inget på vägarna att göra och därför aldrig kommer respektera sådant.

Jag har arbetat på en trafikskola som utbildade just bussförare. Har man suttit på förarplatsen så vet man hur svårt det är att se runt bussen särskilt när någon/något är inpå.
Eftersom jag har hästar så hade jag en ordentlig genomgång med alla blivade förare kring hästar i trafiken. Det visade sig att det fanns mycket stor okunskap om hästar. De flesta hade ingen aning om att hästar kan se bakåt och hur bra hörsel de har. Likaså vad det är som ofta skrämmer en häst och varför blir de rädda, att de är bytesdjur/flyktdjur/flockdjur och vad det innebär.
Jag kan ju inte garantera att alla verkligen tog det till sig men de flesta tyckte att det var väldigt bra att få denna info och att de i fortsättningen hade en helt annan syn på hästekipage. Så vad som behövs på trafikskolorna är hästmänniskor som kommer och informerar, inte en trafiklärare som aldrig varit i närheten av en häst. Infon i böckerna är ju löjligt dålig.
 
I artikeln låter det ju som att ekipaget passerade bussen bakifrån, och då är det ju mycket möjligt att busschauffören aldrig såg dem öht. Så typiskt för dagens samhälle på något sätt att det direkt ska ringas till kvällspressen och rakt av antas att motparten, i det här fallet busschauffören, är en illvillig idiot helt utan att ge hen "the benefit of a doubt" liksom, eller ens ha försökt höra dennes version. Det är jag trött på. Olyckor är inte nödvändigtvis någons fel, de kan ske även om ingen varit oaktsam. Tur iaf att det verkar ha gått bra med ryttaren, och hoppas att hästen inte blivit allvarligt skadad.
 
Många frågor väcks... Hur kan man registrera allt det där som påstås om man slår i huvudet och får hästen över sig?

Men ffa - varför ville hon inte rida på vägen utan rider i diket??

OM chauffören såg det och smet - förkastligt. Då får vi hoppas hon polisanmält iaf.

Men jag är inte säker på att chauffören märkte ett dugg jag ;(
 
Busschauffören kanske inte såg dem. I annat fall kanske det handlade om okunskap.
Vissa människor tror ärligt talat att hästar inte är rädda för särskilt mycket och tål allt.
Om busschauffören såg dem borde han nog inte startat bussen precis där och då, och verkligen inte kört iväg från olyckan hur som haver.
Ryttaren bör även se till att miljöträna sin häst ordentligt innan denne äventyrar kring saker hästen är rädd för.
Ansvaret går åt både hållen. Men tråkig händelse.
 
Jag har blivit polisanmäld för smitning efter en nära-ögat-incident med en cyklist. Men det var hen som avvek från platsen efter att vi pratat. Som tur är körde jag linje med stamkunder som vittnade till min fördel.

Så utan att ha varit där ska man vara försiktig med att påstå att föraren smet, den tycks ju ha varit kvar länge nog för att se att tjejen stod upp.

(Jag hade nog ropat in händelsen till min trafikledning för att "ha ryggen fri".)
 
I grannbyn finns en ridskola samt stort privatstall. Flertalet ryttare där verkar tro att de har förtur på vägarna runtomkring för det är inte alls ovanligt att man träffar på ryttare som glatt rider i bredd och fullständigt nonchalerar trafiken, gärna i trav också. Det är heller inte ovanligt där med ryttare som skrittar omkring på helt långa tyglar med sin fulla uppmärksamhet riktad på mobiltelefonen i näven (har bevittnat en sådan ryttares avfallning, som tur var så var hästen lugn och stannade kvar). Här hemma rider några på trottoarerna i byn, även här är mobiltelefonen ett viktigt redskap som kräver full och total koncentration.
Hade en del problem under den tid som nuvarande hästen reds in med ryttare som t.ex. prompt skulle galoppera runt oss, folk som fick för sig att just där och då så måste de räkna hur många galoppsprång man kunde ta runt banan, och rent allmän dålig hänsyn trots att jag alltid talade om att min häst var väldigt grön och inte helt styrtam.
Har råkat ut för islandsryttare som kommit farande i tölt bakifrån när jag varit ute med min bakskygga häst, de ansåg att de hade rätt att göra så för att komma förbi. Tills jag påtalade att man kan ju faktiskt ropa att man vill förbi så framförvarande har en chans att hjälpa till genom att t.ex. stanna och släppa fram.

Inget av dessa beteenden kan kallas att visa hänsyn. Och jag tror inte det är unikt för detta område. Så har du aldrig träffat på ryttare som visat bristande hänsyn så får jag gratulera.
Oj, har faktiskt aldrig stött på sådana ryttare. Kanske bara haft tur i trafiken och med med sådana som jag mött när jag vart ute och ridit. Det där är ju inte liksom bara respektlöst det är ju rent vårdslöst och farligt beteende.
 
Rider man ut bland allmänheten med bussar, bilar, cyklister m.m., får man räkna med att vad som helst kan hända.
Som en del säger, kanske inte chaffisen alls såg det hela ?
Ring alla dagstidningar och känn dig kränkt !!!
 
Ang att ringa media.
Hon behöver inte ha ringt dem själv, de kollar ganska mkt sociala medier och kontaktar folk själva - vet jag efter att ha pratat med andra som hamnat i tidningen.
 
Rider man ut bland allmänheten med bussar, bilar, cyklister m.m., får man räkna med att vad som helst kan hända.
Som en del säger, kanske inte chaffisen alls såg det hela ?
Ring alla dagstidningar och känn dig kränkt !!!

Nja, jag tycker faktiskt inte man ska behöva räkna med att vad som helst kan hända och att man därför inte ska ha rätt att reagera bara för att man rider i trafiken. Lika lite som man ska behöva räkna med det när man kör bil, cyklar eller promenerar i trafiken.

Man ska kunna räkna med visst omdöme hos sina medtrafikanter, oavsett om man sitter bakom ratten, på häst, bakom häst, har pedaler att trampa med eller använder apostlahästarna.

Sen är det i det här fallet inte säkert att det brustit där, det beror helt på vad busschauffören såg eller inte såg.
 
Nja, jag tycker faktiskt inte man ska behöva räkna med att vad som helst kan hända och att man därför inte ska ha rätt att reagera bara för att man rider i trafiken. Lika lite som man ska behöva räkna med det när man kör bil, cyklar eller promenerar i trafiken.

Man ska kunna räkna med visst omdöme hos sina medtrafikanter, oavsett om man sitter bakom ratten, på häst, bakom häst, har pedaler att trampa med eller använder apostlahästarna.

Sen är det i det här fallet inte säkert att det brustit där, det beror helt på vad busschauffören såg eller inte såg.

Ja, man ska kunna räkna med visst omdöme hos ALLA som befinner sig i trafiken. Man kan inte rida hur som helst och sedan skrika och gapa om att man inte får respekt. Även vi hästägare/ryttare måste inse att vi sitter på levande varelser som uppfattar världen på ett helt annat sätt än vad vi gör. Vi kan inte bara kräva - vi måste också själv förstå att alla andra inte vet det jag vet, t ex om hästar.
 
Ja, man ska kunna räkna med visst omdöme hos ALLA som befinner sig i trafiken. Man kan inte rida hur som helst och sedan skrika och gapa om att man inte får respekt. Även vi hästägare/ryttare måste inse att vi sitter på levande varelser som uppfattar världen på ett helt annat sätt än vad vi gör. Vi kan inte bara kräva - vi måste också själv förstå att alla andra inte vet det jag vet, t ex om hästar.

Absolut. Fast det finns inget i artikeln som tyder på att ryttarinnan betett sig omdömeslöst heller. Möjligen att hon red i diket och inte ville rida på vägen, att det kan tyda på att hon vet att hästen är berörd av trafik. Då är det inte så smart passera en buss. Och mitt svar var till den som skrev att rider man ut så får man räkna med att vad som helst kan hända.
 
Absolut. Fast det finns inget i artikeln som tyder på att ryttarinnan betett sig omdömeslöst heller. Möjligen att hon red i diket och inte ville rida på vägen, att det kan tyda på att hon vet att hästen är berörd av trafik. Då är det inte så smart passera en buss. Och mitt svar var till den som skrev att rider man ut så får man räkna med att vad som helst kan hända.

nä, det är väl som vanligt. Journalisterna vill har bra rubriker sedan har de inte kunskap i det de skriver om och spelar på den bollen som ger mest uppmärksamhet.
 
Absolut. Fast det finns inget i artikeln som tyder på att ryttarinnan betett sig omdömeslöst heller. Möjligen att hon red i diket och inte ville rida på vägen, att det kan tyda på att hon vet att hästen är berörd av trafik. Då är det inte så smart passera en buss.
Fast det tycker jag låter vettigt, rida på utsidan av en lång buss, utan möjlighet att rida av vägen om det tex. kommer en stor lastbil i full fart eller något annat känns ganska riskabelt även med en ganska säker häst.
 
Fast det tycker jag låter vettigt, rida på utsidan av en lång buss, utan möjlighet att rida av vägen om det tex. kommer en stor lastbil i full fart eller något annat känns ganska riskabelt även med en ganska säker häst.

Nej utan att ha en aning om hur vägen ser ut osv så finns det inget som tyder på att ryttaren heller varit omdömeslös. Utan möjligen om man ska leta efter något så kan det vara att rida i diket. Men det beror ju helt på orsak, hur diket såg ut, sikten osv.

Jag personligen hade inte valt diket men det är bara för föraren inte automatiskt tittar i den backspegeln innan åker.

Jag hade spontant/generellt stannat och väntat om jag trott bussen snart skulle åka, eller suttit av. Men det är jag - och jag var inte där och vet exakt hur det såg ut just där.
 
Fast hur ska en ryttare rida för att visa hänsyn annat än att hålla sig till vägkanten så gott det går? Tror faktiskt jag aldrig stött på en ryttare som inte visat hänsyn.
Det finns, annars hade inte så många trafikanter stört sig så på hästar som rids på vägarna. Det kan handla om simpla grejor.
Jag har läst historier från bägge håll, där t ex en tjej tycker att bilisterna är dumma i huvudet för att hennes häst är rädd för bilar, bilisterna tycker att tjejen är dum som ger sig ut i trafiken på en så otrafiksäker häst, bara som ett exempel.

Majoriteten sköter sig och visar hänsyn, men är det dom man märker av? Det krassa svaret är tyvärr nej, man märker dom som inte sköter sig och kommer ihåg det bättre. T ex någon som tutar för att skrämma, någon som rider i bredd för att djävlas eller inte bryr sig när man säger till osv.

Det finns bägge sidor av ett mynt och det kommer det troligen alltid att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp