släppa ihop hästar

Anastacia

Trådstartare
Får hem en ny häst idag, mitt på dagen, och har funderingar på hur jag ska göra, vill inte stalla in ensam halva dagen och vill heller inte stalla in mina... har stängt av hagen dock så nya kan gå i egen del av hagen.
Men hur gör ni när ni får hem nya hästar?
Släpper ni ihop direkt (givetvis inte med hela flocken, har valt ut en) eller låter ni dem gå några dagar brevid varandra, hälsa över boxväggarna typ?
Tycker alltid det är jobbigt att få hem nya hästar hur man ska göra, nu händer det inte allt för ofta i o f :) men när det händer tycks jag alltid ha glömt bort hur jag gjorde sist :o!
Så hur beter ni er när det kommer ny häst som ska introduseras med de andra?!
 
Sv: släppa ihop hästar

Låt absolut inte hästarna hälsa över ett staket, det kan bli allvarliga skador när en häst sparkar genom ett staket och fastnar. Att hälsa över boxvaggen är bra om boxarna är tillräckligt stora så att hästarna kan gå iväg en bit från varandra. Det bästa tycker jag är att släppa dem i en stor hage. Släpp först in den nya hästen så att den får titta på hur hagen ser ut, led den ev runt längs med staketet. Om hästarna jagar varandra mycket så kan man dela upp det i små doser, så att de får vila lite emellanåt. Se till så att det finns ordentligt med mat i hagen, det ska finnas på två ställen, så långt ifrån varandra som möjligt.
 
Sv: släppa ihop hästar

Vi brukar ha den nya i egen hage bredvid de andra i en vecka minst när den kommer. Låter även dem hälsa i stallet över boxväggar osv.
Efter en vecka i hagen bredvid brukar det sällan vara något bekymmer att släppa in den sedan.
 
Sv: släppa ihop hästar

Det beror lite på vilken sorts häst som kommer. Det lugnaste är att de får glo på varandra inomhus. Jag hade nog i ditt fall låtit nya hästen stå inne över dagen, kanske med lite träck från nya kompisarna att sniffa på (bättre än vad det låter!!:smirk:då luktar nykomlingen "rätt").
Efter att ha glott på varann en hel natt brukar men kunna släppa ihop dom.
Ponny har jag mest erfarenhet av och de brukar oftast vara så vana vid att gå i flock att det går att släppa ihop omgående. Jag börjar med den nya så den känner hagen och inte rusar igenom staketet, sen får den bekanta sig med en ranglåg ur flocken och sen släpper vi alla. De rusar som tokiga och tjuter lite men har de bara gott om plats så tar det inte så lång tid innan de börjar beta på visst avstånd. Om man höar i hagen måste man dock lägga många många högar i början.;)
Halvblod verkar knepigast, eller om det är deras ägare:o;)
 
Sv: släppa ihop hästar

Jag brukar låta nya hästen stå inne och träffa mina andra i stallet över natten. Fodrar inne på morgonen så att alla har fått äta sig mätta. Sen försöker vi alltid vara flera personer när vi släpper ihop dom så att man har möjlighet att försöka dela på dem om det händer något.
Vi brukar ta en häst var ut i hagen och släpper dem en bit ifrån varandra så att de har avstånd till varandra. Vi själva kryper under staketet. Har aldrig fått en skadad häst peppar, peppar.
 
Sv: släppa ihop hästar

När jag köpte min ponny i höstas så kom vi hem så sent så han fick bara gå ute en liten stund i hagen brevid(med några meter i mellan) en liten stund tills vi tog in dom. Efter det gick dom ganska länge i var sin hage precis brevid varann(2 veckor?). Det funkade jätte bra och det gick väldigt lugnt sen när vi släppte ihop dom helt och hållet.
Gjorde såhär pågrund av att min andra häst var skadad och att jag var väldigt rädd för att den nya också skulle skada sej + att förra ägarna ville att vi skulle göra på det här sättet.

Var med om ett väldigt jobbigt ihop släpp igår som slutade med att vi fick dela på dom, annars hade det nog slutat riktigt illa. Så i fortsättningen kommer jag nog göra som jag gjorde med min ponny i höstas.
 
Sv: släppa ihop hästar

Släpp ihop alla. Du kommer endå att få det problemet senare.... Hästar är flockdjur!!
 
Sv: släppa ihop hästar

Är det typ tre el fler ljusa timmar kvar och nya ht:s äg inte vill att ht ska va själv och vila lite efter transp så hade jag släppt direkt in!

Annars så kan den väl gå i egen liten hage el stå själv inne några timmar och släppas ihop morgonen efter...

När min ht åker hem (tar dryga två timmar) brukar jag vilja ha henne själv första dan innan hon går in till de andra om det inte är gamla kompisar för då får hon gå in direkt...

När vi flyttat innom uppsala (väldigt korta transp) så har hon fått gå direkt ut till de nya :)

(ht=häst)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 398
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 358
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp