Bukefalos 28 år!

Slakthästar/transporter.

Mia_R

Trådstartare
Jag har alltid undrat vad det är för människor som säljer sina hästar till hästhandlare. Nu vet jag, typ puckad Stureplansbimbo. :mad:

En häst i stallet hämtades med transport tidigt i morse och åkte till Täby där den stått över dagen i väntan på vidaretransport. Så mycket var annonsen "ögonsten säljes till gott hem, hemmet viktigare än priset". Det nya goda hemmet? Hästen såldes inatt osedd på annons "hästar köpes", det gör ingenting att den har en skada i ena bakbenet, att han är hingst, har svårt för karlar och ägaren inte själv vågar hantera honom. Nähä, vad konstigt, när han nu istället väntar på transport ur landet. Klart allt det där inte spelar någon roll när han snart är en hög med kött! :crazy:

Jag har torkat en och annan tår medan jag mockade och tjejen som skött om honom är väldigt ledsen. Fd ägaren har inte betalat hyran och har tydligen flyttat hästen snabbt från andra ställen med, nu försökte hon sälja honom till en 17-åring som aldrig haft häst tidigare men tack och lov kunde andra avstyra det hela innan en katastrof hände. Nu brände det tydligen under fötterna på henne och hon har löst problemet på enklast möjliga sätt, genom att sälja honom och glömma bort allt.

Varför kunde hon inte gett bort honom till tjejen som tycker om honom? Varför inte slakta honom här istället för att han ska hamna på slakttransport ur landet? :cry:

Ursäkta virrigt inlägg, har huvudvärk, är ledsen och förbannad! :devil:
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Ja dessa transporter är fullkomligt vidriga, stackars häst:cry:

Dottern ska göra en muntlig redovisning för klasskompisarna om detta. Hon har suttit och letat inf. om det nu ett tag och vi börjar förstå att det är jättesvårt att få fram siffror då det ju inte sker lagligt. Ska det ske lagligt så ska hästen besikt. av en vet. så att den klarar resan, ha papper med sig, färdrutt osv där det står stopplatser osv osv. Men då gränserna är så öppna så är det ju sällan (läs aldrig) kontroller på att det följs. Ja så har dottern fattat det i varjefall, rätta gärna om jag har fel i något:idea:

Sen att vi köper tillbaka hästkött i form av salami och hamburgekött är ju också märkligt...Hon hittade en siffra på att allt hästkött vi äter i Sverige importerat från utlandet motsvarar ca 3500 hästar. Dessa hästar skulle vi alltså lika väl kunna slakta och äta upp här i Svergie.

Som sagt siffrorna har hon (hon är 12år) haft svårt att få fram men jag tror det räknas med att ca 20000 hästar dör varje år i Sverige, ca hälften av dessa finns redovning för, resten är ett mysterium vart de tar vägen....

De låga slaktpriserna i Sverige är tyvärr den enda orsaken till att folk väljer dessa transporter utomlands. Men hon hittar inga klara uppgifter på vad man egentligen får för säg ett vanligt halvblod. Siffrorna hoppar, allt från 7000-20000 har nämts på olika sidor. Någon som vet får gärna svara:confused:

Kan ju berätta att hon ska försöka bjuda klasskompisarna på hästkött och vi har försökt hittat svenskt men det är jättesvårt! De flesta hamburgekötten består av nötkött men 'Pärssons' var det hästkött i.......från syd och nordamerika!!!!:eek:
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Jag förstår precis hur du känner det! Så oansvarigt av hästägaren!

Men h*n fick ju en slant i fickan genom att sälja hästen. Hade h*n valt att avliva Sverige hade det kostat, och slakt ger inte så många kronor.
Och så slapp h*n ju dessutom avkunna dödsdomen själv - det är ju så skönt att kunna lämna över det beslutet till nästa ägare :devil:
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Kan ju berätta att hon ska försöka bjuda klasskompisarna på hästkött och vi har försökt hittat svenskt men det är jättesvårt! De flesta hamburgekötten består av nötkött men 'Pärssons' var det hästkött i.......från syd och nordamerika!!!!:eek:

Om du vill ha tag på svenskt hästkött så kan du köpa Gustafskorv - hästkorv och hamburgerkött från svenska hästar och innehåller hästkött och annat jox men inget annat kött iaf.

Det är tydligen jättegott enligt de som testat -själv väljer jag att inte testa, för att äta hästkött känns för mig som att äta en hund eller katt som för mig är otänkbart det är för nära helt enkelt.


Hursomhelst så håller jag med TS jag tycker att det är hemskt det som hänt :cry:

Måste vara någon helt känslokall som gör så, det är bevis på att det inte är någon tvättäkta djurvän iaf tyvärr :(

Man borde få skicka de människorna på slakttransport med så får de känna hur det känns...

Det är inget värdigt slut och jag kan inte förstå hur man kan göra så mot ett djur :(
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Det ironiska i det hela är att hon själv köpte honom för lite drygt ett år sedan, december -09, för att rädda honom undan slakt! :eek:

Nu har hon ju försökt sälja honom istället, men den annonsen som låg ute på nätet stämde endast namnet, i övrigt så var det fel ålder mm. Känns väldigt seriöst. :mad:
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Enkel lösning på att slippa slakttransporter söderut, vi får börja äta hästkött i sverige!
Jag har hört på omvägar att det tydligen ska vara svårt att få tag på hästkött i sverge!
Nu är det väl bara knorrevången som taremot? Vad får man betalt om man kör dit en häst?
Förr var det ju lättare då fanns det slakthus i fler städer.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Jag kan inte för mitt liv förstå, hur man kan skicka sin vän (eller någon levande varelse) till ett sånt öde, det övergår mitt förstånd:cry:. Jag blir ledsen av att läsa detta och kan förstå hur du känner dig som stått precis brevid och sett på. Stackars lilla häst:(
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Jag har hört på omvägar att det tydligen ska vara svårt att få tag på hästkött i sverge!
Nu är det väl bara knorrevången som taremot? Vad får man betalt om man kör dit en häst?

Nej, det finns fler slakterier som tar emot hästar.

För ett normalstort halvblod får man lite drygt 2000 kr (beror ju på klassningen och på kg-priset).
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Närkeslakt tar emot hästar fortfarande. Bara vissa dagar och så, men de tar emot.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Jag har alltid undrat vad det är för människor som säljer sina hästar till hästhandlare.
Men du, ärligt talat, du får ju skilja på seriösa hästhandlare och personer som köper upp slakthästar. Det är ju jättestor skillnad!!
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Enkel lösning på att slippa slakttransporter söderut, vi får börja äta hästkött i sverige!
Jag har hört på omvägar att det tydligen ska vara svårt att få tag på hästkött i sverge!
Nu är det väl bara knorrevången som taremot? Vad får man betalt om man kör dit en häst?
Förr var det ju lättare då fanns det slakthus i fler städer.

Nu har jag visserligen aldrig skickat en häst till slakt och jag kommer aldrig att göra det heller tror jag.
MEN det finns andra än Knorrevången som tar emot hästar till slakt.
Tex Gustafskorv i Dalarna en känd tillverkare av hästkorv och hamburgerkött som endast görs på SVENSKT hästkött och de säljer väldigt mycket av sina produkter.

Det torde ju finnas fler som slaktar hästar i Sverige än typ två...
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Men vad får man egentligen för samma häst utomlands? Är det någon som vet?

Det väger ofta tyvärr även in att många hästar vi har ätit mediciner osv som gör att de inte duger till livsmedel, dessa hästar kostar att bli av med. Men kör man dom utomlands så går de tydligen bra att äta dom:crazy:

Så när vi köper salami osv innehållande hästkött från utlandet så kan vi få i oss hästar vars kött aldrig skulle gått till livsmedel här i sverige :crazy:
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Det väger ofta tyvärr även in att många hästar vi har ätit mediciner osv som gör att de inte duger till livsmedel, dessa hästar kostar att bli av med. Men kör man dom utomlands så går de tydligen bra att äta dom:crazy:

Så när vi köper salami osv innehållande hästkött från utlandet så kan vi få i oss hästar vars kött aldrig skulle gått till livsmedel här i sverige :crazy:

Ja, detta är det märkligaste i hela historian. Samma medicinerade häst som inte är duglig till människoföda om den är slaktad i Sverige blir det någon annanstans???

OBS!! Är motståndare till slakttransporterna och skulle aldrig få för mig att äta hästkött....men reagerar på orimligheten i det hela..
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Det som är ännu orimligare är att samma medicinerade häst sedan importeras till Sverige för att bli kött i t ex pålägg härhemma. Visst är det underbart?

Nej, fram för mer hästkött på borden härhemma, då blir det inte aktuellt att sätta hästen på slakttransport och man kan få betalt för omedicinerade hästar härhemma.

En medicinerad hobbyhäst måste man nog inse kommer att kosta att ta bort, det är svårt att komma runt det.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Är du helt säker på att hästen sålts till slakt? Det kan ju faktiskt vara så att ägaren sålt hästen till en köpare och kanske inte ens uppgett att det är några problem med hästen?
Ett inte helt ovanligt förfarande när man anlitar ett transportföretag (plats på en hästbuss), man får då oftast köra hästen själv till en upphämtningsplats (oftast trav- eller galoppbana). Så detta är ju inte något "bevis" för att det är en slakttransport till utlandet det handlar om.. och att köpa en häst osedd är väl inte heller en ovanlig företeelse.
Inte så att jag vill förringa dessa förekommande slakttransporter, men jag tycker att man ska vara försiktig med att anklaga folk...
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Det är tydligen jättegott enligt de som testat -själv väljer jag att inte testa, för att äta hästkött känns för mig som att äta en hund eller katt som för mig är otänkbart det är för nära helt enkelt.

Detta resonomeng är en av anledningarna till att hästar skickas på transporter ut ur landet.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Det som är ännu orimligare är att samma medicinerade häst sedan importeras till Sverige för att bli kött i t ex pålägg härhemma. Visst är det underbart?

Nej, fram för mer hästkött på borden härhemma, då blir det inte aktuellt att sätta hästen på slakttransport och man kan få betalt för omedicinerade hästar härhemma.
En medicinerad hobbyhäst måste man nog inse kommer att kosta att ta bort, det är svårt att komma runt det.

Fullt så enkelt är det nog inte.
Men visst, en hel del transporter skulle nog försvinna.
Det är ju bara att se på vad vi gör med exempelvis våra grönsaker.
Vi skickar dem över halva jordklotet för att förädlas och sedan skickas de tillbaka till Sverige och landar i våra frysdiskar här.
Nu lider väl kanske inte grönsakerna av detta, men miljön däremot..
Men det jag syftar på är att det kommer antagligen alltid att finnas billigare förädlings (slakt) alternativ i utlandet.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Det som är ännu orimligare är att samma medicinerade häst sedan importeras till Sverige för att bli kött i t ex pålägg härhemma. Visst är det underbart?

Nej, fram för mer hästkött på borden härhemma, ...

Jag har funderat på detta med hästkött på sistånde. Jag äter det inte när jag vet om att det är häst, i min värld står jag närmare hästar än ex. hundar och kan precis lika gärna äta hund som häst..

Men jag äter gris, ko, fågel, fisk, vilt etc.. och egentligen så tycker jag nog att vilt är det som tilltalar mig mest om nu inte korna gått på lösdrift eller liknande.. Men jag äter burhöns, burgris och burko etc.. (Äter dock endast ägg från frigående höns, när jag själv kan påverka..)

Egentligen så borde det nog vara fler hästar som levt ett bra liv än ex. kycklingar och egentligen borde jag ju hellre äta häst enligt min ena hjärnhalva. MEN jag har så ofantligt svårt att tänka mig att mina hästar är framtida mat. Önskar att jag kunde vara mer rationell i mitt tänkande. Hästkött lär vara kanonfint..
/U
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 434
Senast: Tinuri
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 745
Senast: ghost
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 787
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp