Projekt Greta..

Sv: Projekt Greta..

Denna tråd kommer att kontrolleras varje gång jag går in på Buke..:D

Och Djurjouren och Ghost måste lova oss att skriva "dagbok" här..:idea:

Makalösa hästar med helt otroliga ägare som bara orkar!!! :bow:

AM
 
Sv: Projekt Greta..

*kl*
Igår gick Greta två 700 m galoppintervaller i backen inne på Jägers.
Mkt lugn för att vara henne och hon klarade av att jag racade om henne med min häst.
Positivt överaskad var jag.
92 i puls efter 12 minuter så man kan utgå från att det var rejält jobbigt för henne.snart blir hon nog stark nog att kunna galopera långsammare.
Pigg och glad idag.
 
Sv: Projekt Greta..

*kl*
Igår gick Greta två 700 m galoppintervaller i backen inne på Jägers.
Mkt lugn för att vara henne och hon klarade av att jag racade om henne med min häst.
Positivt överaskad var jag.
92 i puls efter 12 minuter så man kan utgå från att det var rejält jobbigt för henne.snart blir hon nog stark nog att kunna galopera långsammare.
Pigg och glad idag.

Härligt att höra att det går frammåt! :)
 
Sv: Projekt Greta..

Och idag har jag kört tanten:bump: :bump: :bump:
Man såg tydligt att hon var rädd när jag selade, selen framkallade inga bra minnen.
Men jag skrittade ut en tur och Piper Garden red sin..PiperGarden med som en trygg kompis och det gick bra, vi överlevde. Bortsett från en färd ut på en åker som kunde slutat illa.
Det stod ett TRÄD:eek: :eek: brevid vägen, ett livsfarligt Gretaätande TRÄD..Greta dog och jag tänkte att nu är det kört men vi överlevde så nu jäklar, nu ska här tränas!!!!!

*Glad*
 
Sv: Projekt Greta..

måste inflika att Greta varit jätteduktig nu i två dagar! (även modiga Djurjouren som vågade köra idag! :banana: ) Träd är ju faktiskt lite farliga, även om min "gamle gubbe" inte förstår det... :p Fast trädet var kanske lika selektivt som vissa jonkanaler i nervceller? (har precis slutat plugga fysiologi för kvällen... :D )
 
Sv: Projekt Greta..

:p *Asgarv*..du e knäpp ju :p
Känns inte som att man vill rida idag......Spadag känns det mer som.
 
Sv: Projekt Greta..

*Uppdatering Nisse*

ET har låst upp Nisse lite med laser och akupunktur och matte har masserat och funderat och funderat och masserat.

Däremellan har vi skrittat och Nisse har fått nya skor. Tyvärr satte vi inte på borrade skor så nu är det bambi för att ta sig ut till ställena där det går att skritta och lite nya hästskrämmor på plats.

Så i går lastade vi Nisse och gamla stoet som går som ridhäst och for till ridhuset. Jag har suttit tre ggr på honom innan denna upplevelse och när vi kom dit var det en westernhäst som tränade snurrar och galopperade omkring. :eek:

Jag har väl kört tillsammans med andra hästar i trav ca fyra ggr sen han kom till mig och de har definitivt inte kört om utan han har gått först eller sist, punkt. Men han klarade faktiskt detta över förmodan och han klarade till och med att bli "omkörd bakifrån" utan att det snurrade till.

Men han visade otrolig sans i huvudet och jag tror inte att det var för att det blev så många intryck att han inte orkade för det märktes att han koncentrerade sig och verkligen försökte förstå vad jag ville hela tiden.

Jättekul! :bump: :bump: :bump:

Och en annan sak som är ett STORT steg för Nisse, han underkastade sig att raka nacken utan att sticka från stället (skrota kejdorna, bara gjort en gång) eller stampa ilsket i golvet. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Projekt Greta..

Vad skönt att det går framåt för Greta och Nisse! det verkar som de har kommit till duktiga hästmänniskor! Lycka till i förtsättningen! M
 
Sv: Projekt Greta..

tar mig friheten att uppdatera om Greta, eftersom Djurjouren är så dålig på det! :mad:
Löshoppning studs i paddocken är favvoträningen numera, igår hade hon fått hoppa 3 hinder i rad! :eek:
Körtur blev det i torsdags, en skritttur på ca 40 min med mig och min pålle som lugnande sällskap. Hon uppförde sig rätt ok, lite tramsig och uppe i varv bitvis men lugnande sig till sist. Blev inte heller några sidohopp, bara ett försök som förhindrades genom att min gubbe visade henne att skylten faktiskt inte var farlig... :smirk: Hennes mentala träning är annars att lära sig uppskatta hantering och träning och hon tittar numera mycket avundsjukt på dom andra pållarna när dom får komma ut ur hagen... :D
 
Sv: Projekt Greta..

Och jag tänker göra en sista uppdatering. Greta får vandra på de evigt gröna ängarna. Testade henne med "min" kusk och han var inte imppad, extrema platsproblem.
Detta i kombination att jag tycker att hon är lite läskig att köra och rida gör att jag låter henne somna in.
Vågar inte sälja henne, hon är lite för "farlig" för det.
Jag har lärt mig massor av Greta, så jag är tacksam att jag träffade henne.
 
Sv: Projekt Greta..

Bra att du gav henne ett värdigt slut :bow: a
 
Sv: Projekt Greta..

visst kan d va klokt att avliva en "farlig" häst...men samtidigt gör d mig ledsen att en häst måste dö för att den inte lever sitt liv efter människors regler o deras syn på hur d ska va!! d här e verkligen inget personligt mot dig som ägde Greta....men ja önska verkligen att världen var annorlunda...att alla djur kunde få leva för sin egen skull o inte för oss människor!! :(
 
Sv: Projekt Greta..

:bow: :bow: :bow:

Du är klok som inte försöker placera om en sån häst.

Själv låter jag Gretas tråd leva vidare genom att uppdatera lite om Nisse. :D

Den här veckan har vi tränat mörkerkörning och jobbat på uteritt. Han är ett naturanlag när det gäller att bära ryttare, förutom att han tycker det är läskigt när ryttaren får för sig att klappa honom på halsen. :angel:

I januari selade man ut Nisse längst bak i gången, öppnade dörrarna, satt upp i vagnen och släppte lös hästen. Med så mycket dövning man hittade då.

I förrgår tog jag ut honom ensam och satt upp på stallbacken. Ja, han står ju inte helt stilla men han rusar inte iväg heller trots vår karusell med vagnen för tre veckor sen. :o

Och nästa helg ska Nisse ridas för instruktör för första gången. Jättespännande. Jag tror också att vi kan sätta igång med rakbanejobben snart igen! :banana:
 
Sv: Projekt Greta..

Och jag tänker göra en sista uppdatering. Greta får vandra på de evigt gröna ängarna. Testade henne med "min" kusk och han var inte imppad, extrema platsproblem.
Detta i kombination att jag tycker att hon är lite läskig att köra och rida gör att jag låter henne somna in.
Vågar inte sälja henne, hon är lite för "farlig" för det.
Jag har lärt mig massor av Greta, så jag är tacksam att jag träffade henne.

1500 spänn och jag kvalar henne inom 3mån :smirk:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 445
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp