Bukefalos 28 år!

Slår i huvudet när han kastar sig!

Nickelodion

Trådstartare
Jag har en unghäst på 175 som är ganska högrest. Vi har nu en boj bravo med takhöjd på 2.20m. Nu när jag ska lasta honom så kastar han sig ut direkt och varje gång slår han i huvudet i balken längst bak. Det har blivit ett problem nu då han inte vill gå in riktigt eftersom han är rädd att slå i huvudet. Problemet är att han slår bara i huvudet när han kastar sig i panik annars går det bra.

Han får plats bra i släpet annars. Kanske att det inte skulle skada med högre takhöjd men nu är frågan.
Ska jag fortsätta träna i detta släpet och koncentrera mig på att lära honom att inte kasta sig ut? Kommer han slå i huvudet även om jag byter transport med 2.40 i takhöjd?

Senaste gångerna har jag tränat på lasta själv och det är här han lärt sig att kasta sig ut. Blev inte bättre av att slog i huvudet flera gånger sist. Men är man själv så är det svårt att göra nåt när han kastar sig ut. Jag har haft flera hästar som kastat sig ut förut och alla har lärt sig att inte kasta sig ut med hjälp av medhjälpare som håller i linor så jag vet hur jag skulle kunna träna honom så fall.
 
Jag tror inte du kommer undan problemet med högre takhöjd, en häst som kastar/reser sig blir nog högre än någon transport på marknaden. Dessutom måste han ju ha börjat med att kasta sig, och sedan slagit i huvudet = det är inte slaget i huvudet som är det riktiga problemet.

Det låter som att er lastträning gått bakåt, och jag vet inte om jag tycker att det låter som att ni använder rätt metod för lastträning av den här individen. Att använda medhjälpare och linor kan ha en hel massa nackdelar (man kan råka pressa hästen för mycket = bakslag eller att man blir beroende av hjälp vid lastning t.ex)
Kan du inte försöka hitta någon som kan hjälpa er att lastträna själva, så att säga. Utan linor osv. Det tror jag blir bättre i långa loppet.
 
Han backar snabbt ut och höjer huvudet då, dvs slår i huvudet på vägen ut. Inte så att han stegrar eller nåt. Problemet var ju från början att han kasta sig ut men efter att han slog i huvudet ordentligt så ville han inte gå in hela vägen sen. Så jag tror faktiskt att problemet sitter i att han förväntar sig att det ska göra ont när han backar ut.

Finns ju inte så mkt annat än linor som man kan använda när en häst vill kasta sig bakåt. Tar tacksamt emot praktiska tips i så fall! Nånstans måste han ju lära sig att han inte kan gå bakåt. Dvs korrigeringen måste komma bakifrån. Bakåt = stopp. Att dra i grimman funkar inte alls. Har som sagt använt linor på flera hästar som kastat sig och alla har lärt sig av den metoden. När han lärt sig att inte kasta sig så kan man börja träna på lasta själv igen.
 
Hade liknande problem, nu har jag löst det genom en annan transport, jag har en Ifor med Step-up. Ingen kastar sig ut ur en step-up, inte ens första gången. (Även om jag var lite nervös för just det) Han går jätteförsiktigt ut.
Sen en annan grej, jag har övat och åter övat på att han ska stå kvar i transporten även om bakbommen är borta. Han går ut först på kommando. Det har gått åt en del havre och tid, men det var det värt.
 
2.20 i takhöjd tycker jag är väldigt lågt för en 170+ häst allmänt . Sällan släp i nyare tappning har så lite i tak tycker jag .
Att hästen kastar sig osv är ju ett problem i sig men samtidigt så en förutsättning för att våra hästar som är flyktdjur öht går att lasta och resa med , är att släpen ändå håller en viss skälig rymd för komfort . För att lasta häst i ett släp är ngt bland det mest onaturliga som går att komma på för detta flyktdjur , dvs stängas in och stå i en liten låda . Det faktumet måste man ha respekt för som hästhållare och därmed inte packa in dem i alltför trånga /låga/mörka släp osv och ffa ta i beaktning hästens storlek och hur den förhåller sig till släp, åkande, lastning osv allmänt .
 
Ja det är väl i minsta laget. Men 2.20m är standard på boj bravo. 2.40 räknas som extra högt och man får betala extra för det. Har sett att vissa märken har 2.30m. Men överlag så är det ju inte 2.40 som är standard även på nya släp. Vår trailer är ändå rätt lång och rymlig om man jämför med många andra släp.

Han har åkt jättebra i trailern hittills men det var efter att han slog i huvudet som han inte ville gå in mer. Plus att jag inte kunde göra så mkt när han kasta sig bakåt då jag var själv. Problemet sitter ju lite i att han tror att han kan kasta sig ur och får jag bukt med det så kommer han inte slå i huvudet. Men jag vill inte att han ska bli rädd för att åka heller. Sen vet jag inte om 20cm högre tak skulle spela någon roll, han kanske slår i huvudet ändå.

Någon som har en stor häst och extra högt släp som vet?
 
Men hur kunde han slänga sig bakåt? Hur var han utrustad?
I min värld är det big no no att kasta sig bakåt.
Att alltid se till att lasta med kedja och verkligen se till att hästen förstår, och accepterar att om det tar i mot av grimskaft/kedja alt tygel så är det stopp.
Lika viktigt är det med eftergiften, viljan att följa med, ge eftergift för tygeltag mm.
Satt dessa saker innan lastning?
 
Det låter konstigt att han väljer att slå i huvudet varenda gång? En gång, visst men sen brukar dom ju lära sig att ta ner huvudet. Hur är han annars med inlärning och så?
 
Jag har en unghäst på 175 som är ganska högrest. Vi har nu en boj bravo med takhöjd på 2.20m. Nu när jag ska lasta honom så kastar han sig ut direkt och varje gång slår han i huvudet i balken längst bak. Det har blivit ett problem nu då han inte vill gå in riktigt eftersom han är rädd att slå i huvudet. Problemet är att han slår bara i huvudet när han kastar sig i panik annars går det bra.

Han får plats bra i släpet annars. Kanske att det inte skulle skada med högre takhöjd men nu är frågan.
Ska jag fortsätta träna i detta släpet och koncentrera mig på att lära honom att inte kasta sig ut? Kommer han slå i huvudet även om jag byter transport med 2.40 i takhöjd?

Senaste gångerna har jag tränat på lasta själv och det är här han lärt sig att kasta sig ut. Blev inte bättre av att slog i huvudet flera gånger sist. Men är man själv så är det svårt att göra nåt när han kastar sig ut. Jag har haft flera hästar som kastat sig ut förut och alla har lärt sig att inte kasta sig ut med hjälp av medhjälpare som håller i linor så jag vet hur jag skulle kunna träna honom så fall.

Oftast i såna här fall har man försökt bromsa en häst som inte ger efter för tryck. Då slänger de sig upp och de kan slå skallen.
En del blir det rätt fort ett befäst beteende på.

Generellt brukar det vara så att människan är lite off i timeingen.

Om en häst som inte är korrekt skolad än och är jävligt spänd slänger sig låter jag dem göra det och tar in dem igen på stoppet. Lång lina som man bara låter löpa då de kastar sig.
Har man påbörjat att ta i dem håller man samma tryck/ger inte efter. Men man låter dem kasta sig. Man orkar omöjligt hålla emot och då lär man dem bara gå emot handen om man försöker innan de kommer svara korrekt.

Istället irriterar man dem och gör det jobbigare utanför trailern än i.
Man flyttar dem och är på dem lite tills de svarar fram. Då får de vara ifred.

En skolad häst ska inte gå emot tryck.
Men med de som tagit det till det här stadiet är ingen idé att försöka hålla.
Fel läge..

Löser du det inte finns det proffs som jobbar med sånt..
Det hade väl eg varit min rek.. Kolla upp någon bra problemlösare i dina trakter. Så slipper du lasta på lotto/tur och får ett system.
 
Jag hör till dem som menar att takhöjden inte verkar vara problemet här, och jag tycker att du skall fokusera på träningen.
Målet är, eller behöver vara, att hästen skall kunna stå kvar i transporten lugnt och stilla utan bakbom eller uppbindning. Både vid lastning och urlastning. Transporten skall kännas så bra och trygg för hästen att vara i, att den helt enkelt inte behöver ha bråttom ut. Dessutom behöver hästen respektera dig och dina kommandon. Tar du ett tillräckligt djupt omtag och börjar rejält grundläggande, med gott om tid och tålamod, gärna helt ensam med hästen, utan linor eller hjälpmedel, så tror jag att oddsen är goda för att ni kan komma på rätt spår. Märker du att ni inte kommer framåt så ta absolut hjälp av någon som har stor erfarenhet av just de här bitarna.

En förutsättning är förstås att det inte finns några oklarheter i markarbete, hantering och ledarskap generellt med dig och hästen - i så fall behöver omtaget omfatta de bitarna också, och det kommer att belöna sig på alla områden.

(Och en brasklapp - det finns ett sätt att stjälpa även den bästa lastträning och kommunikation över ända, och det är att köra på ett sätt så att hästen inte trivs med det. :up: )
 
Han har åkt mkt transport och det har gått bra. Jag tränade några ggr själv för att jag vill kunna åka med han själv. Gick riktigt bra och vi kom så långt att han jag kunde skicka in han själv. Då stod jag på sidan och smackade så gick han in. Stod och klappa på honom och han var lugn. Sen började jag hålla på lite med grejerna där bak (stängde aldrig dörrarna i bak) Han backade ut snabbt och på vägen ut slog han i huvudet i balken längst bak. Så gick vi in igen och han gjorde samma sak. Han är alltså 175,krallig och högrest i halsen så när han spänner upp sig så blir han rätt hög i fram.

Jag har jobbat mkt med ledarskapet och gången innan när vi lastade fick jag honom att backa ut sakta steg för steg. Då stanna han bara jag sa "ptroo." Men nu går han bara upp med fötterna på rampen sen inget mer. Testade "tobbe Larsson" metoden dels för för att få honom rak (då han gärna vill gå på sidan) men han går inte in. Just nu känns det som att han betingat själva grejen med att när han går in så ska han kasta sig ut för det kommer hända något obehagligt. Det konstiga är att han inte lärde sig att det är bättre att gå lugnt ut.

Han dock ibland känna att han har börjat "vakna till liv" som fyraåring och är både bråkig i hagen med andra hästar (på och bits oavbrutet) och i bland är han lite närgången i hanteringen. Absolut inte dum men lite bufflig. Om han kastar sig bakåt så finns det ju inte så mkt att säga till om när man håller i longerlinan (väger redan 650kg). Jag kan ju inte hålla emot den kraften. Kan tillägga att han är av det lugna och lite sävliga slaget. Inte rädd för så mkt.

Hade ett fullblod som hade bråttom ut också och där höll vi en lina bakom ett par ggr och sen fungerade lastningen prima i 10 år. Har även testat metoden på ett travarsto och det gick lika bra. Jag håller med om att grunden sitter i att han inte är trygg i trailern. Det är lite det jag vill få ordning på. Jag vill att han ska lita på mig och följa mig i även om han blir lite osäker. Jag har haft honom sen han var två och hanterat honom själv men har inte ridit honom mer än kanske 8 månader sammanlagt då han varit valpig. Så har väl inte pressat honom så mkt i någon situation direkt. Ibland känns det som att han inte ser mig, tex när han blir upphetsad på nya platser osv.
 
På vilket sätt är det konstigt att han inte förstått att gå lugnt ut efter scenariot du beskriver ? :(
 
På vilket sätt är det konstigt att han inte förstått att gå lugnt ut efter scenariot du beskriver ? :(

Har aldrig påstått att det är konstigt mer än att han inte lärt sig att det gör ont om han just kastar sig. Om du läser mitt inlägg kanske du förstår lite bättre. :)

Frågan i mitt ursprungliga inlägg var om jag ska byta trailer eller om jag ska fortsätta träna i samma för att få bort detta med att han kastar sig.
 
Senast ändrad:
Det låter konstigt att han väljer att slå i huvudet varenda gång? En gång, visst men sen brukar dom ju lära sig att ta ner huvudet.

visst lär dom sig, dom lär sig att man får ont då man backar ut och att matte klappar om huvudet då man är ute ;).
dvs backa = ont, då stressar man upp sig och blir spänd då man ska backa nästa gång (då det gjorde ont förra gången) vilket resulterar att man slår huvudet i taket igen... och så fortsätter det så.

min häst har i perioder också slagit upp huvudet och skrapat upp hela pannan.
det jag gör är att jag låter henne backa ut i egen takt, dvs jag hindrar henne inte då hon vill vara snabb ut.
för försöker jag göra det minsta lilla med att hålla emot med kedjegrimskaftet så smäller hon upp huvudet.
så jag låter henne backa ut och så ber jag henne att gå in igen helt enkelt. ute så är det hela tiden drivning framåt, inne så är det vila. jag hindrar henne aldrig från att backa ut genom att hålla emot, det är lönlöst från första början då hon fortfarande har smälla upp huvudet och få panik som system. jag driver bara framåt. skickar in med slapp lina så hon är fri att gå fram och tillbaka ur släpet som hon vill utan att jag ska flänga efter på utvägen.

har hon lyckats slå sig i taket så får hon stå och nosa på taket och fnorka åt det en stund innan hon går in igen.godis och lite massage på bulan får hon då hon gått in hela vägen :).
 
Men @Buck det är ju verkligen basics att ALDRIG Ngnsin försöka hålla emot på en häst som vill backa ur/kasta sig ur trailern ;( Aldrig .

Varför har du kedja vid lastning eller allmänt öht ?

@Nickelodion det är ju inte ett dugg konstigt att hästen inte lärt sig, de tänker och associerar inte som vi . @Buck har ju förklarat det ypperligt hur de inte sällan kan associera och därmed lätt befästa en oönskad reaktion/beteende , så som hästar tyvärr har lätt för att göra oavsett situation om de "bjuds" att lära sig fel .
 
Senast ändrad:
Men @Buck det är ju verkligen basics att ALDRIG Ngnsin försöka hålla emot på en häst som vill backa ur/kasta sig ur trailern ;( Aldrig .

Varför har du kedja vid lastning eller allmänt öht ?

@Nickelodion det är ju inte ett dugg konstigt att hästen inte lärt sig, de tänker och associerar inte som vi . @Buck har ju förklarat det ypperligt hur de inte sällan kan associera och därmed lätt befästa en oönskad reaktion/beteende , så som hästar tyvärr har lätt för att göra oavsett situation om de "bjuds" att lära sig fel .

Tro det eller ej med finns flera som ger tryck i nacken /grimman som en signal för framåt.
Ena hästen är skolad så, inte min svårlastade. Har kedja på henne då det ger en tydligare eftergift än bara grimma. Är också som en säkerhet då jag lastar på bortaplan då jag inte litar på hästen.
 
Nä sådär korkade djur kan man inte ha när man rider fälttävlan.. då slår man ihjäl sig ;)

Jag hade ett fullblod som var sådär.. lärde sig aldrig, och inte kunde den hoppa heller och ingen självbevarelsedrift hade hon heller :D

De övriga som kan hoppa och är kloka terränghästar är kloka djur som lär sig efter en gång, ögon i hovarna, nacken osv. Dom vet hur dom ska ta hand om sig! Det känns tryggt..
ok det var lite OT..

Men, mina har alltid fått gå in och ut själv ur transporten eftersom jag alltid är själv. Jag tycker det är mkt enklare att hantera dom själv vid lastning än ha massa annat folk omkring men dom har ju fått vänja sig och det har inte tagit lång tid. Sen har jag alltid haft en äldre och en yngre och så har jag börjat åka med dom tillsammans, då lär den yngre sig fort vad som gäller.
 
Tro det eller ej med finns flera som ger tryck i nacken /grimman som en signal för framåt.
Fast det är skillnad om hästen redan är påväg ut. Tror aldrig jag träffat en häst som det ens skulle gå att stoppa när den väl har börjat backa så att säga, om den backar för att den vill ut alltså. Att ge tryck i grimman för att den ska fram däremot fungerar ju på en hel del..men börjar dom backa då är det lika bra att låta dom backa och börja om.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en kluring jag inte vet vad det beror på. 5 årig kallblodstravare, riden sedan augusti förra året. Genomgången av både...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Sporthorse
·
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 138
Senast: corzette
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 855
Senast: ygenda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 827
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp