Bukefalos 28 år!

" Slår sig fri "

caroline_lu

Trådstartare
Tävlingsdebuterade 6 åringen idag. Duktig var han. Fick inte höga poäng (55%) i LB:2. Problemet är att han slår sig fri på nästan alla moment. Fick kommentar av dommaren:

"du har bra sits o inverkan och stundtals blir det bra och hästen i bra form. Bra grundrörelser men tyvärr slår den sig fri ofta. Kanske en olydnads fråga och spnning. Fixar du det - blir det bra"

I galoppökningarna fick jag kommentaren "länger sig mycket bra. friskt satsat men slår sig fri i övergång" Så jag fick en 4.

På moment som blir betydligt bättre - då han ej slår sig fri får jag 7or och 6 or! Så min undran är just. Hur mycket nedrag på varje moment får man om dem slår sig fri? Ganska mycket va?

Är jättenöjd med domaren eftersom hon utnyttjade hela skalan jag är supernöjd. Med träning kommer detta bli bättre :)
 
Sv: " Slår sig fri "

Jaa, du svarade ju egentligen på din egen fråga. Du fick 6 eller 7 där den var stadig och 4 där den slog sig fri.
 
Sv: " Slår sig fri "

Jaa, du svarade ju egentligen på din egen fråga. Du fick 6 eller 7 där den var stadig och 4 där den slog sig fri.

Yepp men det som är svårt då man rider för så många olika dommare är att veta hur bedömningen är. Kompisen red igår för en annan domare och fick mer jämna poäng en 6a då hästen gick riktigt bra och en 5a då den slog sig fri, en 6a på en stadig övergång och en 5a då den bröt av i volten. det jag menar är att slår den sig fri ska det vl vanligtvis dra ned på poängen rejält?
 
Sv: " Slår sig fri "

Att hästen kastar upp huvudet, om jag inte fått det om bakfoten?
 
Sv: " Slår sig fri "

Slår han sig fri i övergångarna? Kan bero på att han inte är tillräckligt stark ännu och dessutom inte lärt sig hur han ska göra. Håller på med min 5-åring som faktiskt börjar blir riktigt fin och lägger nu mer vikt bak vilket gör övergångarna bättre. Hon ville gärna slå sig fri förut. Har du en bra tränare som kan hjälpa dig med utbildningen av hästen så är det de allra bästa.

Lycka till!
 
Sv: " Slår sig fri "

Slår han sig fri i övergångarna? Kan bero på att han inte är tillräckligt stark ännu och dessutom inte lärt sig hur han ska göra. Håller på med min 5-åring som faktiskt börjar blir riktigt fin och lägger nu mer vikt bak vilket gör övergångarna bättre. Hon ville gärna slå sig fri förut. Har du en bra tränare som kan hjälpa dig med utbildningen av hästen så är det de allra bästa.

Lycka till!

Yepp. han är inte stark nog men vi arbetar på det flitigt för både tränare och utan. Han har dock utvecklats massor bara under sommaren men det är en lång bit kvar :)

Tack så mycket!
 
Sv: " Slår sig fri "

Avslappning brukar också vara en viktig nyckel...
Är inget dressyrproffs (långt ifrån!! :angel: ) men när jag t ex red en ganska ung och nervös, spänd ponny som alltid reds på graman annars så tog det ca 15 minuters lirkande med eftergifter och bara försöka få ärlig avslappning tills den verkligen accepterade min hand och sits, sen kunde vi göra fina övergångar utan att köra upp huvudet. Lyckligtvis kom inte ägarna in förrän jag kommit förbi grovjobbsfasen och då lät de verkligen förvånade över att den inte drog sig fri i övergången :p

Om du tränar mycket lydnad och tränar dig själv på att inte dra i tyglarna i övergångarna (och inte heller vara överdriven med sitsen) utan snarare tänker att hästen får bli lite bogtung sista steget framåt/nedåt (att man släpper liiite på tygeln) och använder snabba kramningar i tyglarna så kanske det blir bättre. Tänk att hästen ska stanna för att du spänner ryggen, inte mer. Och träna mycket avslappning. Är hästen avslappnad i överlinjen slår den sig inte fri :)
 
Sv: " Slår sig fri "

Jo, det rör sig om ett rätt ordentligt poängavdrag. En annars ok utförd rörelse får ju, i teorin, direkt ett icke godkänt betyg (4-5 p beroende på övriga kvaliteter i rörelsen) och många låga betyg i programmet återspeglas ju sedan också nere under Allmänt intryck som ju dessutom har koefficienter...

Tror personligen (utan att ha sett ritten) att det kan röra sig om att du inte förbereder tillräckligt inför övergångarna, vilket är väldigt vanligt.

När man rider upp ett dressyrprogram har man ju pressen på sig att göra övergången vid en exakt punkt och har man inte tävlat jättemycket går mycket av koncentrationen åt till att komma ihåg programmet (även om man kan det bra) och det kan då vara svårt att även komma ihåg allt "finlir", sånt som man kanske kan lyckas bra med i vanliga fall på träning.

Ett bra exempel kan väl vara i upptagningen efter galoppökningen. Kan det kanske vara så att du inte börjar förbereda hästen på att det snart kommer ett avbrott genom att börja korta upp galoppen i lagom tid före punkten för avbrottet? Utan att du istället kommer i ökad galopp och helt plötsligt "slår till alla bromsar" när du når långsidan? Eftersom hästen inte fått någon förvarning om att ett avbrott är på gång (och kanske har lite för högt tempo för att kunna bryta av i balans) blir effekten att du måste ta i lite hårdare, kanske framförallt i munnen och hästen slår sig fri.

En annan grej kan vara att du blir hårdare och okänsligare i handen inne på banan, kanske glömmer att ge eftergifter och försöker "hålla ihop" hästen lite för mycket med handen. Återigen har det att göra med att ett dressyrprogram på tävling tar så mycket koncentration (koncentration som du på träning istället kan lägga på att känna efter hur hästen går och reagerar på dina hjälper). Möjligen kan också lite prestionsångest spela in. Man vill ju visa upp sin och hästen allra bästa sida och kan lätt bli lite stel och krampaktig i sin ridning, speciellt om hästen inte känns 100% samarbetvillig. Vet i alla fall att jag själv hade problem med det när jag var yngre. Man ville för mycket helt enkelt och kämpade mer och mer medan hästen blev motsträvigare och motsträvigare. :smirk:

Den stora poängen är i alla fall att om ni kan göra rörelserna på ett bra sätt, utan att hästen slår sig fri, på träning så kommer ni att kunna göra det på tävling också så småningom. Är det här ett fenomen som uppenbarar sig även på träning så behöver ni helt enkelt mer träning! Menar inte att du inte ska ge dig ut på tävlingsbanan innan allt sitter perfekt (hästen behöver ju "träna på att tävla" också), men att du då får vara medveten om bristerna och anpassa ambitionerna efter det. Men det var ju hästen första tävling så det kan säkert bara bli bättre! Lycka till i framtiden! :bump:
 
Sv: " Slår sig fri "

Tror personligen (utan att ha sett ritten) att det kan röra sig om att du inte förbereder tillräckligt inför övergångarna, vilket är väldigt vanligt.

Han slår sig fri på träning också, detta handlar om styrka, vi har en mycket bra tränare som hjälper oss och vi tränar för fullt. Oavsett hur bra jag förbereder så har han inte styrkan till det.. ännu. Däremot har det blivit betydligt bättre nu kan vi rida utan martingal he he

Tack så mkt!
 
Sv: " Slår sig fri "

Men alla domare har sin egen skala, vissa som inte vågar ta ut svängarna sätter 5 om det är dåligt, 6 om det är okej och 7 om det är bra, sen vågar de inte sätta något annat, medan vissa varierar sig mellan 3 och 8 utan problem.
 
Sv: " Slår sig fri "

Kan lägga in en bild från helgen :)

13898141.jpg
 
Sv: " Slår sig fri "

Lite OT här, var också i Piteå och tävlade, känner igen hästen, vad heter den? :)
 
Sv: " Slår sig fri "

Men alla domare har sin egen skala, vissa som inte vågar ta ut svängarna sätter 5 om det är dåligt, 6 om det är okej och 7 om det är bra, sen vågar de inte sätta något annat, medan vissa varierar sig mellan 3 och 8 utan problem.

Jo, har själv inte tävlat så mycket heller men jag börjar märka att det är väldigt olika själv gillar jag de som vågar ta ut svängarna lite. Det finns domare jag ridigt för som jag inte alls fattar varför jag får de poäng jag kan få
 
Sv: " Slår sig fri "

Trevlig häst!

bara att fortsätta träna och stärka den!

sen ser det ut som sadeln ligger väldigt långt fram på bilden? Lättare att sätta den under sig om sadeln ligger vid rätta tyngdpunkten påhästen.
 
Sv: " Slår sig fri "

Trevlig häst!

bara att fortsätta träna och stärka den!

sen ser det ut som sadeln ligger väldigt långt fram på bilden? Lättare att sätta den under sig om sadeln ligger vid rätta tyngdpunkten påhästen.

Jepp du har så rätt, sadeln ligger väldigt långt fram. Ända sadlar jag så långt bak som möjligt för att få den att inte hamna som den ändå gör. Problemet är att han är ridskolehäst och ridskolan vill inte fixa en ny sadel till honom har dock konstaterad gång på gång att den åker fram. Han är lite överbyggd också så det + dålig sadel gör att han hamnar ännu mer i framvikt

Tack så mkt!
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 056
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp