Bukefalos 28 år!

Slasktråd för Rollkuren

Fiorano

Trådstartare
Eftersom det är väldigt svårt att inte hamna i rollkursdiskussion när tex Totilas diskuteras är väl även denna omstridda träningsmetod värd en alldeles egen tråd:p. Här kan det diskuteras, framföras ny forskning, länkas till artiklar i ämnet mm utan att andra trådar behöver spåra ut. Ta det här när rollkursnerven börja rycka;).

Efter som rollkuren är ett kärt barn med två syskon som tydligen är förvillande lika får även Hyperflexionen och Low Deep Round vara med på ett hörn om ni känner för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Eftersom det är väldigt svårt att inte hamna i rollkursdiskussion när tex Totilas diskuteras är väl även denna omstridda träningsmetod värd en alldeles egen tråd:p. Här kan det diskuteras, framföras ny forskning, länkas till artiklar i ämnet mm utan att andra trådar behöver spåra ut. Ta det här när rollkursnerven börja rycka;).

Efter som rollkuren är ett kärt barn med två syskon som tydligen är förvillande lika får även Hyperflexionen och Low Deep Round vara med på ett hörn om ni känner för det.

Det finns redan många trådar som diskuterar ämnet rollkur/HF/LDR så det behövs knappast någon ny tråd för ämnet som sådant. Däremot behöver nackdelarna belysas åtminstone då hurraropen för rollkur/HF/LDR och resultatet av denna metod blir för höga.
.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag har aldrig sett dig skriva om RK i någon tråd som faktiskt handlar om det, du sprider ju bara ut dina åsikter om metoden i de trådarna som inte är startade för det ändamålet.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag har aldrig sett dig skriva om RK i någon tråd som faktiskt handlar om det, du sprider ju bara ut dina åsikter om metoden i de trådarna som inte är startade för det ändamålet.

Trådar har ju en förmåga att flyta ut och handla om annat, varför skulle just RK vara undantaget från det?
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Att trådar flyter ut vet jag (och tycker att det kan vara jättetrevligt/intressant). Men att försöka leda in flera trådar på nytt ämne, när det dessutom finns flera trådar om om ämnet och han/hon dessutom är fullt medveten om det så känns det inte helt rätt ;)
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Det finns redan många trådar som diskuterar ämnet rollkur/HF/LDR så det behövs knappast någon ny tråd för ämnet som sådant. Däremot behöver nackdelarna belysas åtminstone då hurraropen för rollkur/HF/LDR och resultatet av denna metod blir för höga.
.

Jag har fortfarande inte sett någon på buke applådera HF. OM det är utanför buke du menar att det förekommer "hurrarop" så är det bättre att göra stämman hörd där.

Du verkar verkligen inte klara av att folk frågar och vill veta mer. Är fakta så farligt? Möjligen är jag miljöskadad men jag har ett arbete som innebär att man ständigt måste granska kritiskt och inte köpa påståenden rakt av. När det gäller HF så har de undersökningar du hänvisat till varit för svaga och med för många frågetecken. Ingen forskning verkar finnas än om hur hästens kropp reagerar. När man då vill veta mer, ja, då har man sagt ja och amen till HF enligt dig. Hur kan du få det till det?

När det gäller dina åsikter är det också lite knepigt eftersom du blandar ihop HF med LDR, DR osv osv i en salig blandning.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Det finns redan många trådar som diskuterar ämnet rollkur/HF/LDR så det behövs knappast någon ny tråd för ämnet som sådant. Däremot behöver nackdelarna belysas åtminstone då hurraropen för rollkur/HF/LDR och resultatet av denna metod blir för höga.
.

Varför skriver du inte i dem då?
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Varför skriver du inte i dem då?
I trådarna om rollkur/HF/LDR har det mesta redan sagts. Nackdelarna med rollkur/HF/LDR behöver belysas också i de trådar där hurraropen för rollkur/HF/LDR och resultatet av denna metod finns, t.ex. den om Totilas, och i de trådar där någon debattör säger sig strunta i hur hästar behandlas, t.ex den om Totilas.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Seriöst ? Du vet ju inte ens skillnad mellan de tre ? Det har du redovisat i de trådar du skrivit , och du skriver ju som sagt inte om
Ngt annat öht . Och var hyllas rollkur ?

Jag är så fascinerad av hur du tycker du ska frälsa värden , samtidigt som du har så bristfällig kunskap för egen del . Alla dina argument är Google hit och dit , du kan aldrig diskutera utan postar bara påståenden . Nån gång när ngn kallar dig på det så adresserar du och kallar det förföljelse / försöka skrämma bort folk osv .

Jag är ärligt mkt intresserad av debatt diskussion om ngn verkligen vill debattera . Men du vill ju inte det , bara få uppmärksamhet och sprida ditt eget budskap .
Just ja du har ju även ridit OS och elit hästar ? Vore just ang det så otroligt mkt mer intressant om du därmed ville diskutera i ordets rätta bemärkelse snarare än det du pysslar med . Tror du skulle få folk att bli intresserade direkt om Du diskuterade istället för predikade och postade "forskning" .
 
Senast ändrad:
Sv: Slasktråd för Rollkuren

I trådarna om rollkur/HF/LDR har det mesta redan sagts. Nackdelarna med rollkur/HF/LDR behöver belysas också i de trådar där hurraropen för rollkur/HF/LDR och resultatet av denna metod finns, t.ex. den om Totilas, och i de trådar där någon debattör säger sig strunta i hur hästar behandlas, t.ex den om Totilas.

Varför det? Så om någon skriver något positivt om Totilas så måste du in i varenda tråd och förstöra det med en massa tjafs?
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag har fortfarande inte sett någon på buke applådera HF. OM det är utanför buke du menar att det förekommer "hurrarop" så är det bättre att göra stämman hörd där.
I många inlägg applåderas de resultat som ridmetoden rollkur/HF/LDR medfört, t.ex. dressyrdomarnas bedömning av Totilas.

Du verkar verkligen inte klara av att folk frågar och vill veta mer.
Jaså inte.

Är fakta så farligt?
Nej.

Möjligen är jag miljöskadad men jag har ett arbete som innebär att man ständigt måste granska kritiskt och inte köpa påståenden rakt av.
Vilket arbete då?

Då vet du kanske att man brukar bevisa att något är ofarligt, dvs. inte skadligt, INNAN det är tillåtet att använda - inte det omvända. Rollkur/HF/LDR används utan att det finns bevis för att det är ofarligt. Det finns inte heller några bevis för att rollkur/HF/LDR är bra/positivt varken ur sportens, ryttarens eller hästens perspektiv.

När det gäller HF så har de undersökningar du hänvisat till varit för svaga och med för många frågetecken. Ingen forskning verkar finnas än om hur hästens kropp reagerar.
Menar du att så länge det inte finns något resultat som antyder att rollkur/HF/LDR är bra för hästen så finns det ingen forskning?

När man då vill veta mer, ja, då har man sagt ja och amen till HF enligt dig. Hur kan du få det till det?
Vad är det "man" vill veta mer?

När det gäller dina åsikter är det också lite knepigt eftersom du blandar ihop HF med LDR, DR osv osv i en salig blandning.
Ok, här påstår du något om mig som jag inte känner till. Förklara då för mig vad likheterna och skillnaderna är mellan rollkur/HF/LDR.

Det är min åsikt att rollkur/HF/LDR är i stort sett samma sak i alla fall ur hästens perspektiv. Jag anser att rollkur/HF/LDR är samma typ av ridmetod
- där för hästen det ena bara är ett större helvete än det andra
- som innebär att ryttaren medvetet väljer bort möjligheter att inverka/kommunicera med hästen
- som gör att ryttaren inte tar tillvara hästens förmåga/vilja på bästa sätt
- som gör att hästens utveckling till tävlingshäst försvåras eftersom hästen tränas i andra rörelser än de som skall utföras på tävling
- som lär hästen ett rörelsemönster som inte är förenligt med FEIs reglemente
- som inte hjälper ryttare/häst att utföra rörelserna så som de anges i FEIs reglemente - t.ex. med lätthet för hjälperna.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Exakt . Enligt dig . Det är där det brister eftersom du saknar det du debatterar , det blir galet när du inte förstår skillnad HF och LDR och Ffa verkar inte förstå vad folk säger öht . Rollkur /hf är inget ngn tycker är ok !
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jaså inte? När jag länkade denna film (http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k) ansågs det vara LDR, inte RK, och helt okej (och så hela visan om "vem tror du att du är" "han vet vad han gör" osvosv). Frågan är väl vad gränsen går, finns ju ingen vettig definition och därför är det inte konstigt att det blir rörigt. För mig är det som visas på denna film ett solklart exempel på rollkur.

Brille: Tyvärr tillämpas ju inte försiktighetsprincipen du skriver om särskilt ofta, men man tycker att det borde ses som självlart att det är en moralisk skyldighet i det här fallet.... Men ridsporten är ju generellt sett inte direkt känd för goda etik :banghead:
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

? Vad har scandics klämda tunga med saken att göra ?

Varför har det inte med saken att göra? Klämd tunga är ju ett ypperligt bevis på den hårdhänta ridning som uppvisas i samband med HF/rollkur eller vad ni nu vill kalla det. Hästar går inte med nosen bakom i 20-30 min i sträck, och absolut inte så där djupt, utan anledning. Det är bar att se på stång-skänkeln så ser man vad som pågår.

Sen att ni bortförklarar "klämd tunga" med att det kan hända vem som helst, ja i sånt fall säger det en del om "vem som helst" och hur vanligt det är med hårdhänt ridning såväl på tävlingsbanorna som hemma på den egna bakgården.

Tungan kan inte komma ikläm om inget klämmer den, och utan en kraft som "klämmer ihop" kan det inte bli något klämt och heller inget blått. Det är en enkel logik som det verkar svårt att ta in.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Då kan jag tala om för dig att Totilas, eller någon annan för den delen, ALDRIG har ridits i någon HF-liknande form inne på banan. Dressyrdomarnas uppgift är att döma de ser inne på banan här och nu. Inte någon ev metod som används på träning. Hur sjutton skulle det se ut om domarna skulle döma det de "tror"?

Forskning ger alltid resultat i någon form. Resultat som visar att hästarna tar skada rent fysiskt av HF finns inte, vad jag vet. Jag frågade dig om det men du hänvisade enbart till en gammal artikel med många frågetecken. Sorry, men du få bygga upp dina påståenden lite mer än så.

Om du nu har förstått skillnaden mellan HF, LDR osv så är det inte jag som ska bevisa att du har förstått. Det är upp till dig att göra det.

Det blir ganska löjligt när du pratar om alla "hurrarop" av HF. För de hurraropen verkar du vara ensam (eller tillsammans med din kompis F) att höra. Jag blir mörkrädd när sådana som du försöker tysta ned andra genom sådana här anklagelser när frågor uppkommer. Jag tycker det är sunt att inte köpa allt som sägs och påstås hur som helst. Du verkar vara av motsatt åsikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp