Slut på det gamla, start på det nya...

Aliide

Trådstartare
Efter en 10 års lång relation valde jag att lämna den i juni förra året. Första veckorna var av förklarliga skäl väldigt arga och upprörda, för att sedan låta känslorna plana ut. Vi har sedan dess varit bättre vänner än någonsin och även bott ihop. Något som vi båda velat, det har varit svårt för oss att helt klippa banden. Nu i efterhand skulle vi förmodligen gått isär rent fysiskt för längesen, för det har knappast blivit lättare.

Men så valde jag att faktiskt ta ett jobberbjudande, helt olikt mitt nuvarande jobb, samt flytta 50 mil ifrån "vårt" hem. Vi måste verkligen komma geografiskt ifrån varandra för att låta relationen helt ta slut. Men hur är det möjligt att det kan kännas så jobbigt? Jag älskar honom verkligen, trots tråkigheter som hänt, men jag litar inte på honom samt känner att vi inte har så mycket mer att ge varandra.

Man borde väl bara blicka framåt och se positivt på det här, men det känns mer som en avgrund. Nytt jobb, ny stad, ny lägenhet, nya vänner och nya rutiner. Allt känns otroligt skrämmande och det är bara en vecka kvar. Jag har verkligen förstått det här med att man är trygg med det man har, oavsett vad man egentligen har i livet. Detta är lite som att klippa navelsträngen i sitt vuxna liv, man blir helt sammanväxta med varandra. Vi har delat i princip hela vårt vuxna liv ihop och just nu känns livet nästan över (fast jag såklart vet att så inte är fallet).

Hur har ni andra klarat av sådana här sega separationer? Utdraget och alldeles förjävligt. Att sitta som 30-årig kvinna med ångest för att man ska göra en flytt känns på något vis så fjuttigt. Man borde vara glad för alla möjligheter men istället grämer jag mig för allt som eventuellt kan gå åt helvete. Dessutom har mitt ex varit min enda familj i stort sett, tankar kring vem fan jag ska fira jul med bara snurrar i huvudet... Jag har bara honom som familj och varenda högtid framöver känns motig och ångestladdad.

Så ni som har några lyckliga historier om att lämna ett långt förhållande och sedan upptäcka livet på nytt får gärna fylla mig med styrka och mod...
 
Futtigt?! Knappast. Du förändrar HELA ditt liv. Klart det kommer att kännas - annars hade det ju varit mer märkligt i min värld.

En seg separation tankar inte sällan ut energi under hela tiden, från beslut till att man faktiskt börjat sitt nya liv med nya förutsättningar. Själv. Utan en krycka att möta världen med.

Du kommer att landa väl, men det tar ju lite tid innan allt är på plats. Låt det ta tid. Du kommer att svära när du måste försöka ta reda på sådant som är enkelt hemma (vilket apotek har öppet nu? Vilken butik är närmast och öppen?) Ja, allt det där vi gärna tar för givet i tillvaron.

Låt det ta lite tid. Och en viss mängd smärta. Det är livet.
 
Dessutom har mitt ex varit min enda familj i stort sett, tankar kring vem fan jag ska fira jul med bara snurrar i huvudet... Jag har bara honom som familj och varenda högtid framöver känns motig och ångestladdad.
Det är kanske det här som är problemet? Inte att du saknar honom som sambo, utan att du är orolig över att bli ensam?
Det finns inga garantier att livet nu kommer att bli helt underbart ;), men du har åtminstone betydligt större chans att bli lycklig på riktigt än om du hade stannat kvar i eran relation.
 
Nytt jobb, ny stad, ny lägenhet, nya vänner och nya rutiner.
Heja dig. Djupt andetag och kasta dig ut, bara. Var medveten om att det kommer vara jobbigt och knöligt ett tag, men att det är övergående. Ordna en Buketräff och knyt lite kontakter på plats och ta ett steg i taget. Du kommer att växa med uppgiften och hitta ett starkare jag; som står stadigt på egna ben. Garanterat.
 
@Aliide: Nu har inte jag varit i samma situation som dig men det låter som om att det dels är ett steg i rätt riktning med flytten och dels att du kanske inte helt är färdig med sorgearbetet efter relationen? Det måste få ta den tid det tar, oavsett vad som hände och hur man gjorde slut.

Vad gäller högtider är jag oftast ensam efter det att pappa gick bort. Jag har släkt som jag skulle kunna vara hos (och jag är välkommen där) men känner att det inte är rätt för mig, av flera skäl. Mina katter är min familj och vi har det jättemysigt på storhelgerna :D Jag har också funderat på att jobba som volontär någon julhelg.

Buketräff som @Sleepy föreslår kan jag varmt rekommendera, den som var hemma hos mig i sommar var det trevligaste på hela sommaren!
 
Efter en 10 års lång relation valde jag att lämna den i juni förra året. Första veckorna var av förklarliga skäl väldigt arga och upprörda, för att sedan låta känslorna plana ut. Vi har sedan dess varit bättre vänner än någonsin och även bott ihop. Något som vi båda velat, det har varit svårt för oss att helt klippa banden. Nu i efterhand skulle vi förmodligen gått isär rent fysiskt för längesen, för det har knappast blivit lättare.

Men så valde jag att faktiskt ta ett jobberbjudande, helt olikt mitt nuvarande jobb, samt flytta 50 mil ifrån "vårt" hem. Vi måste verkligen komma geografiskt ifrån varandra för att låta relationen helt ta slut. Men hur är det möjligt att det kan kännas så jobbigt? Jag älskar honom verkligen, trots tråkigheter som hänt, men jag litar inte på honom samt känner att vi inte har så mycket mer att ge varandra.

Man borde väl bara blicka framåt och se positivt på det här, men det känns mer som en avgrund. Nytt jobb, ny stad, ny lägenhet, nya vänner och nya rutiner. Allt känns otroligt skrämmande och det är bara en vecka kvar. Jag har verkligen förstått det här med att man är trygg med det man har, oavsett vad man egentligen har i livet. Detta är lite som att klippa navelsträngen i sitt vuxna liv, man blir helt sammanväxta med varandra. Vi har delat i princip hela vårt vuxna liv ihop och just nu känns livet nästan över (fast jag såklart vet att så inte är fallet).

Hur har ni andra klarat av sådana här sega separationer? Utdraget och alldeles förjävligt. Att sitta som 30-årig kvinna med ångest för att man ska göra en flytt känns på något vis så fjuttigt. Man borde vara glad för alla möjligheter men istället grämer jag mig för allt som eventuellt kan gå åt helvete. Dessutom har mitt ex varit min enda familj i stort sett, tankar kring vem fan jag ska fira jul med bara snurrar i huvudet... Jag har bara honom som familj och varenda högtid framöver känns motig och ångestladdad.

Så ni som har några lyckliga historier om att lämna ett långt förhållande och sedan upptäcka livet på nytt får gärna fylla mig med styrka och mod...
Efter en 10 års lång relation valde jag att lämna den i juni förra året. Första veckorna var av förklarliga skäl väldigt arga och upprörda, för att sedan låta känslorna plana ut. Vi har sedan dess varit bättre vänner än någonsin och även bott ihop. Något som vi båda velat, det har varit svårt för oss att helt klippa banden. Nu i efterhand skulle vi förmodligen gått isär rent fysiskt för längesen, för det har knappast blivit lättare.

Men så valde jag att faktiskt ta ett jobberbjudande, helt olikt mitt nuvarande jobb, samt flytta 50 mil ifrån "vårt" hem. Vi måste verkligen komma geografiskt ifrån varandra för att låta relationen helt ta slut. Men hur är det möjligt att det kan kännas så jobbigt? Jag älskar honom verkligen, trots tråkigheter som hänt, men jag litar inte på honom samt känner att vi inte har så mycket mer att ge varandra.

Man borde väl bara blicka framåt och se positivt på det här, men det känns mer som en avgrund. Nytt jobb, ny stad, ny lägenhet, nya vänner och nya rutiner. Allt känns otroligt skrämmande och det är bara en vecka kvar. Jag har verkligen förstått det här med att man är trygg med det man har, oavsett vad man egentligen har i livet. Detta är lite som att klippa navelsträngen i sitt vuxna liv, man blir helt sammanväxta med varandra. Vi har delat i princip hela vårt vuxna liv ihop och just nu känns livet nästan över (fast jag såklart vet att så inte är fallet).

Hur har ni andra klarat av sådana här sega separationer? Utdraget och alldeles förjävligt. Att sitta som 30-årig kvinna med ångest för att man ska göra en flytt känns på något vis så fjuttigt. Man borde vara glad för alla möjligheter men istället grämer jag mig för allt som eventuellt kan gå åt helvete. Dessutom har mitt ex varit min enda familj i stort sett, tankar kring vem fan jag ska fira jul med bara snurrar i huvudet... Jag har bara honom som familj och varenda högtid framöver känns motig och ångestladdad.

Så ni som har några lyckliga historier om att lämna ett långt förhållande och sedan upptäcka livet på nytt får gärna fylla mig med styrka och mod...
 
Hej! styrkekramar från mej. jag sitter också i ett förhållande som tog slut med en väldig fart. flyttade för 4 år sedan till en ny stad där jag inte kände eller hade någon mer än min sambo.nu sitter jag här själv då han helt utan vidare inte har känslor för mej längre.men det har han för en ny kvinna som nu flyttar in i vårt gemensamma hem.jag blev bara utbytt som en gammal trasa. fattar ingenting.har gett honom allt i 4 år och nu slutar det så här.jag måste ordna med boende och börja om på nytt igen men vet du man klarar det. även om det gör så ont nu och faktiskt så är den största rädslan att bli ensam vilket jag inte vill. vi höll på med travhästar och nu vet jag inte vad det blir. men sakta och säkert tar man en dag i taget i allt det här så går det. hälsn från travsport.
 
@Aliide Man vet vad man har, men aldrig vad man får sägs det.
Jag avbröt mitt förhållande efter 8 år, var lite halvsegt, vi skulle egentligen ha separerat tidigare men då var inte jag mogen i tanken och rädd för det okända. Kom på att jag var rädd för att bli ensam.
Nu så här i efterhand är jag glad att jag faktiskt tog steget och fullföljde separationen. Visste jag hade ett halvår som var jobbig med mycket saknad, men nu är det ett år sedan och det känns så skönt. Känns som om jag kan börja om livet på nytt och upptäcka nya spännande möjligheter, jag är inte låst till något. Så nu blickar jag framåt i positiv anda och jag är säker att det kommer gå bra för dig också, även om det kommer kännas lite läskigt och ovant i början.

För egen del blev jag ensam på alla högtider, förutom julen. Då åkte jag faktiskt hem till min familj, men nyår, midsommar, påsk osv var jag själv på, och visst det var lite ledsamt och ensamt att vara själv, men jag hoppas jag hittar några vänner som jag kan vara med så försöker ändå se det positivt. :up:
 
Så skönt att höra att det verkar ordnat upp sig för dig! Det är ändå lustigt hur man kan bli så mentalt uppbunden på en människa man egentligen inte vill leva med.

Hur har ni det med tanken på att träffa någon annan? För mig känns det verkligen inte alls som något alternativ för ett bra tag framöver... Eller ens överhuvudtaget någon mer man någonsin
 
Futtigt?! Knappast. Du förändrar HELA ditt liv. Klart det kommer att kännas - annars hade det ju varit mer märkligt i min värld.

En seg separation tankar inte sällan ut energi under hela tiden, från beslut till att man faktiskt börjat sitt nya liv med nya förutsättningar. Själv. Utan en krycka att möta världen med.

Du kommer att landa väl, men det tar ju lite tid innan allt är på plats. Låt det ta tid. Du kommer att svära när du måste försöka ta reda på sådant som är enkelt hemma (vilket apotek har öppet nu? Vilken butik är närmast och öppen?) Ja, allt det där vi gärna tar för givet i tillvaron.

Låt det ta lite tid. Och en viss mängd smärta. Det är livet.


Tack! Ja, det kommer säkert bli lite extra tårar när bägaren rinner över för att nya affären stängde en timme tidigare än min andra... Små fjuttiga saker som kommer kännas som världens motgång...
 
Jag har brutit upp i början av augusti efter ett 14 år långt förhållande. Vi träffades när jag var 19 och han 17, så vi har verkligen vuxit upp tillsammans. Det var i princip ett gemensamt beslut. Skulle gjorts för längesedan.
Mitt liv är helt omkastat redan nu.
Sålt hästen, omplacerat båda mina hundar och snart får jag nycklarna till min fina lägenhet som jag hade sån tur med att få fatt i så snabbt. Huset ska säljas, men som tur är blir jag utköpt redan nu så jag kommer inte ha något huvudbry med den biten som tur är.
Vi bor fortfarande i huset ihop, som vänner.
Vi har nog aldrig pratat på ett sånt här vuxet sätt som vi gör nu.

Det enda jag egentligen känner just nu är en stor lättnad över att det är gjort och jag längtar till jag har flyttat och återfått mitt lugn igen.
Samt den här längtan efter spänningen att få träffa andra och se vad som mer finns.
Jag är för ung (33) för att leva i ett bekvämlighetsförhållande.
 
Ta ett djupt andetag och fundera på vad är det värsta som skulle kunna hända och hur skulle du nu teoretiskt lösa situationen?
Som nån skrev tidigare så om du blir ensam i jul varför inte volontärarbeta någonstans? Nu med den här flyktingströmmen som kommer så kommer det helt säkert finnas någonstans där de behöver hjälp, härbärgen för hemlösa eller dessa organisationer som hjälper barn som inte har det så lätt vid högtider för att ta ett par exempel. Jag tror att för min del hade en sån jul gett mig otroligt mycket mer än en traditionell familjejul (även fast jag älskar julen ;) )

Jag och ett ex bröt upp för ett par år sedan. Vi var unga och han var min trygghet och stora kärlek men det var fel tid i livet för oss. Vi höll kontakten via telefon och sms men jag klarade inte av att bo i samma stad som honom. Var rädd för att möta honom på stan och fanns inte i min värld att gå ut på krogen för att han ev skulle vara ute.
Jag flyttade 50 mil norrut och det var det bästa jag gjort i hela mitt liv! Nya vänner får man om man anstränger sig lite och det går att skapa ett nytt liv. Det är få som är ifrån den här orten, de flesta är hitflyttade och har därför sin familj i helt andra delar av Sverige. Det har gjort att jag och mina vänner har blivit som en familj, vi hjälper varann med det som familjen hade hjälpt till med på hemmaplan och ställer alltid upp för varann. Det är helt underbart!
Det tog ett tag att släppa exet ändå men nu när jag tänker på honom är det bara med glädje och inte med sorg.

Min historia är inte helt lik din men jag ville ändå dela med mig med att en flytt kan bli hur bra som helst! Och blir det inte det, då kan man alltid flytta igen. Det är skrämmande att lämna tryggheten, men tryggheten finns alltid kvar det gäller bara att hitta den igen :)
 
Hade jag gärna gjort, men tror att nya jobbet blir sådär imponerade

Bokar ni en följer jag med :p

Du kommer klara dig fint. Du är inte ensam utan har goda vänner som du kan våldgästa under storhelger och även annars. Jag tror att ett miljöombyte och en nystart är precis vad du behöver, även om det kommer kännas tufft. Jag är mest förvånad över hur du frivilligt kan bosätta dig i Stockholm :nailbiting:;)
 
Nu har det gått några veckor och livet känns rätt eländigt. Hur vet man om man saknar någon, sitt ex eller bara mår dåligt ändå?
 
Jag lämnade en treårig relation där vi bodde ihop i stort sett hela de tre åren.
Han ägde hus och allt så efter att ha paniklandat hos mina föräldrar en period drog jag.
Ett nytt ställe, till och med nytt land :) nya rutiner nya människor och nya ställen.
Det är skitläskigt men skitbra :)
Heja dig!!
 
Efter en 10 års lång relation valde jag att lämna den i juni förra året. Första veckorna var av förklarliga skäl väldigt arga och upprörda, för att sedan låta känslorna plana ut. Vi har sedan dess varit bättre vänner än någonsin och även bott ihop. Något som vi båda velat, det har varit svårt för oss att helt klippa banden. Nu i efterhand skulle vi förmodligen gått isär rent fysiskt för längesen, för det har knappast blivit lättare.

Men så valde jag att faktiskt ta ett jobberbjudande, helt olikt mitt nuvarande jobb, samt flytta 50 mil ifrån "vårt" hem. Vi måste verkligen komma geografiskt ifrån varandra för att låta relationen helt ta slut. Men hur är det möjligt att det kan kännas så jobbigt? Jag älskar honom verkligen, trots tråkigheter som hänt, men jag litar inte på honom samt känner att vi inte har så mycket mer att ge varandra.

Man borde väl bara blicka framåt och se positivt på det här, men det känns mer som en avgrund. Nytt jobb, ny stad, ny lägenhet, nya vänner och nya rutiner. Allt känns otroligt skrämmande och det är bara en vecka kvar. Jag har verkligen förstått det här med att man är trygg med det man har, oavsett vad man egentligen har i livet. Detta är lite som att klippa navelsträngen i sitt vuxna liv, man blir helt sammanväxta med varandra. Vi har delat i princip hela vårt vuxna liv ihop och just nu känns livet nästan över (fast jag såklart vet att så inte är fallet).

Hur har ni andra klarat av sådana här sega separationer? Utdraget och alldeles förjävligt. Att sitta som 30-årig kvinna med ångest för att man ska göra en flytt känns på något vis så fjuttigt. Man borde vara glad för alla möjligheter men istället grämer jag mig för allt som eventuellt kan gå åt helvete. Dessutom har mitt ex varit min enda familj i stort sett, tankar kring vem fan jag ska fira jul med bara snurrar i huvudet... Jag har bara honom som familj och varenda högtid framöver känns motig och ångestladdad.

Så ni som har några lyckliga historier om att lämna ett långt förhållande och sedan upptäcka livet på nytt får gärna fylla mig med styrka och mod...
Julen är det minsta bekymret

På St Eriksplan finns krogen Peppar som har öppet på julen - alla 112-are som jobbade brukade träffas där när de gick av. Cajun-inspirerad tröstmat och sprit. Krogen brukade dessutom julpyntas extremt.

Nu är Peppar jättepopulär bland alla hippster-skägg som också vill vara "ensamma" på julen. Om man inte vill ragga upp något skägg ev ambulansförare, finns det också ett visst hästforum där man kan fråga om någon annan har lust att hänga på på något
 
Lämnade efter 10 år, jobbigt som satan men fan så värt det !!
Är en helt annan människa såhär året efter, -20 kg, +1 hund ;)
Jag gör det jag vill, helt galet befriande! Har inte hittat någon ny än, men kandidater har provats :sneaky:
Känner inte att jag måste ha ngn heller, för jag trivs så jäkla bra i mitt eget sällskap.
Det har inte varit lätt, legat i fosterställning på köksgolvet ibland för att panikångesten hälsar på..
jobbat hur mycket extra som helst, vilket resulterade i utmattningssyndrom och depression.
Men nu är jag på banan igen, diabetes fick jag besked om i augusti.
Det är lugnt, för jag mår så jäkla bra :D visst, ekonomin är i botten och tårar rinner när räkningar ska betalas och det inte finns så det räcker på kontot. Men känslan av att trivas med sig själv och inte behöva ett VI den är svårslagen ;)
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 181
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 083
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 225
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp