Bukefalos 28 år!

Slut på kraftfoder

Ryttaren

Trådstartare
Hej.
Just nu så har jag slut på kraftfoder till mitt marsvin och min kanin.
Dom har hö, sallad osv, men inget kraftfoder.
Kan man göra något eget med t.ex havre osv?
 
Jag hörde på nåt veterinärprogram på TV att iallafall kaniner inte behöver kraftfoder, de klarar sig på hö/gräs och grenar att gnaga på.
 
Marsvinet får det i sitt vatten.
Ah fast nej. C-vitamindropparna måste förträras inom 10min om man inte har vattenflaskan i en svart strumpa eller liknande. C-vitaminet är ljuskänsligt. Dessutom är det syntetiskt c-vitamin och inte händelsevis lika bra som äkta vara. Ge c-vitaminrika grönsaker till grisarna istället. 1 vitkålsblad motsvarar hela dagsintaget för ett marsvin. Vitkål kan man köpa för typ ingenting. Broccoli, Kålrabbi, Vitkålsblast (kan man få gratis ibland), Maskrosblad (under säsong), Paprika (röd/gul) and so on.

Marsvin 'ska' vara minst 2 enligt L80's rekommendationer/lag/regler/whatever.
 
Ah fast nej. C-vitamindropparna måste förträras inom 10min om man inte har vattenflaskan i en svart strumpa eller liknande. C-vitaminet är ljuskänsligt. Dessutom är det syntetiskt c-vitamin och inte händelsevis lika bra som äkta vara. Ge c-vitaminrika grönsaker till grisarna istället. 1 vitkålsblad motsvarar hela dagsintaget för ett marsvin. Vitkål kan man köpa för typ ingenting. Broccoli, Kålrabbi, Vitkålsblast (kan man få gratis ibland), Maskrosblad (under säsong), Paprika (röd/gul) and so on.

Marsvin 'ska' vara minst 2 enligt L80's rekommendationer/lag/regler/whatever.

Aha. Ska fixa vattenflaskan.
Fast vattenflaskan står inte vid ett fönster, den är riktad mot en vägg så den får inte direkt ljus på sig.
Dom får kirskål istället. Vi brukar köpa annat på vintern då det inte är tillgängligt.

Ang. Det sista så visste jag inte det då jag köpte henne. Jag hade läst på ordentligt om marsvin och djuraffären sa inget.
Men hon har kaninen nu och dom kommer bra överens. Tror du att det går?
 
Aha. Ska fixa vattenflaskan.
Fast vattenflaskan står inte vid ett fönster, den är riktad mot en vägg så den får inte direkt ljus på sig.
Dom får kirskål istället. Vi brukar köpa annat på vintern då det inte är tillgängligt.

Ang. Det sista så visste jag inte det då jag köpte henne. Jag hade läst på ordentligt om marsvin och djuraffären sa inget.
Men hon har kaninen nu och dom kommer bra överens. Tror du att det går?

Rekommenderas inte att man har kanin och marsvin ihop eftersom de har olika foderbehov - kaniner ska ha grovt hö, marsvin fintrådigt - kaniner lite grönsaker, marsvin mycket grönsaker - kaniner hoppar gärna runt i höet om de får, marsvin sitter helst under höet. Kaniner har dessutom en mag och tarm bakterie som är dödlig för marsvin men inte för kaniner. Marsvin och andra hand brukar kunna börja tugga på kaninens öron. Om man har höet löst i buren (se ovan), riskerar marsvinen att bli hjälsparkade. Men har man höhäck (inne i buren) riskerar marsvinet att fastna med fötterna och skada sig och på det stora hela ger höhäckar en onaturlig ställning i nacken när de ska äta.
 
Rekommenderas inte att man har kanin och marsvin ihop eftersom de har olika foderbehov - kaniner ska ha grovt hö, marsvin fintrådigt - kaniner lite grönsaker, marsvin mycket grönsaker - kaniner hoppar gärna runt i höet om de får, marsvin sitter helst under höet. Kaniner har dessutom en mag och tarm bakterie som är dödlig för marsvin men inte för kaniner. Marsvin och andra hand brukar kunna börja tugga på kaninens öron. Om man har höet löst i buren (se ovan), riskerar marsvinen att bli hjälsparkade. Men har man höhäck (inne i buren) riskerar marsvinet att fastna med fötterna och skada sig och på det stora hela ger höhäckar en onaturlig ställning i nacken när de ska äta.

Aha.
Ang. Att dom beter sig olika runt höet stämmer däremot inte för dessa två.
Marsvinet brukar platta ner det, hon sitter där under ett litet tag sen så är det nere på några sekunder.
Jag har aldrig märkt att hon har tuggat på kaninens öron. Kaninen har endast tvättat marsvinet runt ögonen, och hon verkar inte ha något emot det (hon kuttrar).
Funderar på något som liknar ett hönät isånnafall.. Vad tycker du om det?
När jag har mycket med sågspån igen så kommer dom att få ett tunt lager utav hö på golvet för att undvika att hon blir sparkad.
Tack för dina åsikter. Funderade först på om jag ska skaffa en större bur åt dom istället för att dom ska ha delade. Får köpa så att dom bor i olika nu.
(Om du inte vet så är han en hittekanin, därför delar dom bur, men detta är då tills vidare ang. hönätet osv.)
 
Det är ingen rekommendation att marsvin ska vara minst två, utan de ska vara minst två och det är förjäkla trist (läs: förjävligt) att djuraffärer så ofta säljer ensamma marsvin utan att ens fråga om man redan har marsvin hemma (och om inte- vägra sälja bara ett såklart).

Om kaninen funkar med marsvinet så är det som Modig_Korn sa, att det rekommenderas inte, men man får ha det så. Men marsvinen ska ändå vara minst 2. Och kaniner ska helst inte vara själva heller.
 
Du ska absolut inte ha kanin och marsvin ihop och enligt lag måste du ha minst två marsvin. Ledsen att du inte fått rätt info men många zooaffärer är under all kritik, credit till dig som frågar och vill veta mer. Skippa allt pellets för det får de lätt urinstenar av. Vill du ge dem (marsvinen) nåt kan du försöka hitta kornkross och ge lite varje dag, men inte fri tillgång. Hö är det de ska ha obegränsad tillgång till och eftersom de ligger och myser i det så blir det kissigt och bajsigt och behöver bytas ut ibland. C-vitaminrika grönsaker varje dag men inga enorma mängder, det ska vara uppätet på 30 min, ingen katastrof om det går snabbare för det är bara bonusmat. Hö måste de ha. Väg med jämna mellanrum så du har koll om vikten går ned för då kan det vara sjukt, marsvin döljer sin sjukdom. Välj bara marsvinskunniga veterinärer annars kan det gå fel.
 
Håller med tidigare talare om kaniner.
De kan leva på endast vatten och hö. Däremot blir ju det säkert lite tråkigt men om du lägger till grönsaker så är det absolut inga problem.
Havre och andra foderblandningar tenderar ofta att göra kaniner överviktiga så om man ger en kraftfoderblandning bör det enligt mina erfarenheter (och det jag läst) vara övervägande pellets i den.
Jag ger i stort sett bara pellets som kraftfoder, ibland lite av något annat i men då helst torkade morötter eller liknande.
 
Hej.
Just nu så har jag slut på kraftfoder till mitt marsvin och min kanin.
Dom har hö, sallad osv, men inget kraftfoder.
Kan man göra något eget med t.ex havre osv?
Kaniner behöver inget kraftfoder alls om du inte har en tung ras som inte står sig på endast hö. Men dom flesta kaniner behöver inget annat än hö. Däremot innehåller ju pelletsfoder lite mineraler och så som en innekanin kanske kan behöva eftersom att de inte får i sig naturlig föda alls kanske. Men pelletsfoder är egentligen helt onödigt för många kaniner. Vill du ge kraftfoder kan du absolut ge lite spannmål, nån näve eller så. Det går jättebra. Vet ej hur det är med marsvin
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 221
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 082
Senast: Ise
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
750
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp