Bukefalos 28 år!

Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

;)
Min tanke också, faktiskt. Varje gång den här diskussionen kommer upp så känner jag inte igen mig, jag tycker nog att jag dagligen både fnissar och asgarvar på Senior. Där ÄR kul-trådar också.

Njae...jag håller med om att smaklöshet-tråden är en kultråd, och jag håller med om att det finns både fniss och gapflabb i många trådar, men det är ganska krystat ändå. Alla är medvetna om att om det börjar spåra iväg så ryker tråden, så fnissen och gapflabben brukar vara 'halvkvävda' eller enstaka. Men visst finns det kultrådar, dock ganska 'kopplade' såna.

fast det är ju så, man ser det man vill se (eller snarare att man inte ser det man inte vill se!) :D

Ja, just det. Och moderatorer har ibland HÖKögon, och jag tror att alla är mycket väl medvetna om var gränserna ligger (ett svävande moderatoröga är alltid närvarande över alla trådar, och dessa känns i ryggen!). Kanske inte alls så du menar nu, men så jag menar...
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Jag tycker att våra seniorskojtrådar ska få ligga kvar på senior.

Som det är nu, är senior fullt av deppsvarta dysterkvistar.
Är man olycklig, självmordsbenägen, psykiskt sjuk, misshandlad av sitt X eller på kant med hela tillvaron - då är man helt okej och passar in på senior.

Vill man roa sig själv och andra eller skoja till det lite - då är man en larvpotta och vips hamnar tråden bland varulvslekar, killtrådar och popband på Lek & Tjatter.

Det är inte ett dugg kul! :mad:

Jag skull inte säga nåt om hela forumet bestod av en massa larviga trådar, men det gör det ju inte!
Det är någon enstaka gång som vi faktiskt tramsar lite - och för det mesta diskuteras det väldigt seriöst .... :angel: ..... eller okej, åtminstone ganska seriöst! .... i de flesta trådar.

Ska ni ändå ta bort några trådar från senior - ta då väck alla depptrådar och lägg dem i ett eget forum!
Jag och många med mig är oerhört trötta på att en del användare, kör samma trådämne gång på gång, uppenbart i syfte att få medlidande av omgivningen. Visst, man kan hoppa över dessa trådar, men ska man hoppa över alla depptrådar blir det fasiken inte mycket kvar att läsa ...
Ja, faktum är att man blir ju för sjutton sjävmordsbenägen själv efter att ha läst igenom seniorforumet ibland - och det är väl ändå inte meningen?!

Alltså: ÅTERFÖR HUMORN TILL SENIOR DÄR DEN HÖR HEMMA!!!!

För föreningen Humorns Återkomst Till Seniorforumet:
Eder Sofiplopp

Jag letade som en tok efter ''stormtråden''. Den låg med på Lek och Tjatter nu. Suck.
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

;)

Njae...jag håller med om att smaklöshet-tråden är en kultråd, och jag håller med om att det finns både fniss och gapflabb i många trådar, men det är ganska krystat ändå.

Smaklösheten har jag inte läst så det var inte den jag tänkte på...

Men jag ser att vi menar olika slags trådar. Jag garvar åt dråpliga vardagsberättelser och kul kommentarer - medan du nog menar såna där galenskapsrallytrådar.
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

***KL***

De som skriver i den här tråden är ju större delen av Senios "kärna" - folk som är där varje dag och som faktiskt älskar sitt forum. :love:
Och det är ju vi medlemmar som ÄR Buke! Utan oss - inget forum överhuvudtaget!

Då måste vi väl också kunna få ha ett ord med i laget om hur vårt forum ska modereras för att vi ska trivas och allt ska flyta på ett bra sätt?!
Denna tråd är alltså ingen kritik mot moderatorernas jobb, inte heller en önskan om ett totalt moderatorfritt forum, utan det jag tycker är viktigt är att likväl som vi följer seniors regler - likväl så måste reglerna vara regler som vi medlemmar VILL följa!

Ni moderatorer ska självklart stoppa sådant som personangrepp och trådar som spårar ur fullständigt - MEN när det gäller rent tyckande" av typen "vad passar sig och inte!" - då handlar det ju om moderatorns egna värderingar - och två moderatorer kan ha helt olika åsikter!

Jag hade tex stoppat en del depptrådar (ingen nämnd, ingen glömd ...) långt tidigare än moderatorn gjorde. I andra fall hade jag låtit diskussionen fortsätta i en tråd, som den som var moderator just då låste ...
Det handlar inte om att jag har rätt och den moderatorn fel - eller tvärtom - utan att vi tycker olika och har olika åsikter!
Därför är det jätteviktigt att det är rejält högt i tak på ett forum - då blir nämligen forumet roligt och medlemmarna trivs!

:)
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Jag hade tex stoppat en del depptrådar (ingen nämnd, ingen glömd ...)

Jag med:)

Fast varje gång jag nämner henne så går mitt inlägg upp i rök, vet inte hur det går till riktigt:) <---- Den smileyn ger "imbecill" ett gult ansikte, I love it:rofl:
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Ja, just det. Och moderatorer har ibland HÖKögon, och jag tror att alla är mycket väl medvetna om var gränserna ligger (ett svävande moderatoröga är alltid närvarande över alla trådar, och dessa känns i ryggen!). Kanske inte alls så du menar nu, men så jag menar...

det är ganska många som inte verkar ha någon koll alls på vart gränserna går, eller som högaktningsfullt skiter i vilket.

och det där med svävande moderatoröga förstår jag inte alls vad du menar med?
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Jag menar nog bara att 'vi' vet att 'någon' har koll på oss. Och med 'vi' menar jag varken de som inte har koll, eller de som 'högaktningsfullt skiter i vilket'.

Jag syftar på de som är medvetna om var gränserna finns och ibland medvetet sätter foten på gränsen, men inte förbi den. Ibland spårar trådar ut åt såväl positivt (läs=humor) som negativt (läs=tolkningsbart övervägande negativt) håll.
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

**KL**

Jag skulle vilja säga att jag ibland drar mig för att skriva om vissa ämnen, därför att jag vet att moderatorn kan komma att flytta tråden till Lek & Tjatter, och då dör den ju direkt.
Tyvärr kommer jag inte på något just exakt nu (antagligen på grund av mitt låga HB! ... :angel: .... ) men det kan vara något man ser i tidningen eller nån grej jag kommer på i stallet.

Alltså - det är inga elakheter eller något som gör att någon kan ta illa upp - men om jag redan i förväg anar att tråden kommr att bli flyttad och sedan drunkna - då händer det att jag skippar den helt i stället, fast den kanske både hade varit kul och berikande för övriga seniorer!

Om jag däremot skriver något riktigt deprimerat eller är väldigt allvarligt - då vet jag att jag kan ta ut svängarna i princip hur mycket som helst. Tråden kommer ALDRIG kommer att bli flyttad från senior - däremot möjligen stängd ...

Och det är ju faktiskt inte bara skojiga trådar som ligger överst på sidan ett dag efter dag ...
Många deppighetstrådar, till exempel den från i höstas av en användare som blev övergiven av sin pojkvän, låg ju på första sidan i månader. Den hade väl drygt tusen svar till sist - om jag inte minns fel?!
För oss som är totalt ointresserade av somliga användares lidande/ordbajsande/ömkande av sig själv/aggressiva utbrott/etc är det precis lika irriterande att en sådan tråd ligger överst dag efter dag, som det är för er allvarliga typer att våra skojtrådar hamnar överst.

Läser man deppighetstrådarna, ser man ju också att de nästan alltid slutar på precis samma sätt som skojtrådar: några få användare som messar till varandra medan resten har gett upp.

Men VARFÖR är det mer okej att vara deprimerad och skriva tråd på tråd om det, än att vara glad och skoja om olika saker och ting?!
VARFÖR ska depptrådarna ha fri lejd - medan roliga trådar inte har det?
Det har jag fortfarande inte fått någon riktigt bra förklaring på, känns det som, så det ser jag fram emot!

:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Jag garvar åt dråpliga vardagsberättelser och kul kommentarer - medan du nog menar såna där galenskapsrallytrådar.

Man jag har fått flera "dråpliga vardagsberättelser" flyttade till lek bums där de snabbt dött med typ 5 läst 3 svarat. Varför då ens ta sig tid och skriva känns det som.
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Många deppighetstrådar, till exempel den från i höstas av en användare som blev övergiven av sin pojkvän, låg ju på första sidan i månader. Den hade väl drygt tusen svar till sist - om jag inte minns fel?!

Nu sitter jag på händerna och känner de där moderatorögonen som honung pratar om, hur fasen ska jag lösa det här:crazy::angel::o:crazy:

Vet du ploppan, ibland kan man tro att Elvis has left the building - fast det kanske han inte alls har:)

(förlåt, en hand slet sig, vet verkligen inte hur det gick till:confused:)
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

*KL*

Jag tycker att lek och tjatter gott kunde tas bort helt och hållet och att man ska kunna tjattra senior, ÄU och ungdom..
Samtidigt som jag inte riktigt tycker om att det då blir så indelat.
Sen tycker jag att det alldelens för många underforum överallt. Jag orkar inte ens kolla hälften och missar säkert en massa kul
Nej det var bättre förr måste jag säja.
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Bara ett kort meddelande om att jag tittar på detta som skrivs i tråden och för en diskussion runt det hela med moderatorerna.
Jag tror att vi egentligen är ganska överrens om reglerna alla här i tråden. Vad som är lek tror jag inte att det finns många oklarheter runt. Det handlar nog om var gränsen går för tjatter.

Roliga komiska trådar skall självklart finnas och uppmuntras på Senior så länge de inte bryter mot regler eller hamnar i "meningslöst" tjatter (så som det är upplagt idag).

Jag tror att en del av de trådar som flyttats till tjatter kanske egentligen bara skulle ha låsts eller kastats. "snällheten" i att flytta dem till tjatter har inte uppskattats.

"Praktexemplet" ovan faller nog på att det är nedlusat med länkar som enligt forumreglerna endast skall användas i undantagsfall som en fördjupning. Nu är vi inte stenhårda på sådant inne på chattforumen, men vissa gränser bör finnas. Sedan hänger det lite på hur tråden ser ut i övrigt om det är en diskussion är det lättare ett tillåta.

Vi för en diskussion om detta och det finns viss ny funktionalitet i forumet som skulle kunna användas för att minska ned antalet underforum, utan att för den skull röra till det ;)

Om tjatter och/eller lek-delen får flytta tillbaka till de övriga forumen tror jag dock att vi kommer införa någon typ av riktvärde för hur många inlägg en tråd normalt får ha innan den stängs. Vill man sedan fortsätta diskutera samma sak kan man skapa en ny tråd om detta.

Jag är egentligen lite för trött för att skriva detta, men jag tyckte att ni förtjänade en uppdatering om läget.
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

"Praktexemplet" ovan faller nog på att det är nedlusat med länkar som enligt forumreglerna endast skall användas i undantagsfall som en fördjupning

Aha, det hade jag missat, antar att jag bör läsa på reglerna igen. Men hur ska man då skriva om man vill dela med sig av något intressant (humoristiskt eller inte) som man sett på nätet? Hänvisa till siten utan att länka till den, går det bra?

Jag tycker f.ö. att uppdelningen av Bukes olika forum är bra bortsett från en sak: har man inte bredband så är det lite knöligt att hitta alla underforum typ Gnägg.

Om tjatter och/eller lek-delen får flytta tillbaka till de övriga forumen tror jag dock att vi kommer införa någon typ av riktvärde för hur många inlägg en tråd normalt får ha innan den stängs. Vill man sedan fortsätta diskutera samma sak kan man skapa en ny tråd om detta.

Tycker jag låter som en utmärkt lösning!
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

För oss som är totalt ointresserade av somliga användares lidande/ordbajsande/ömkande av sig själv/aggressiva utbrott/etc är det precis lika irriterande att en sådan tråd ligger överst dag efter dag, som det är för er allvarliga typer att våra skojtrådar hamnar överst.

Fast det tycker jag nästan är lite elakt sagt. Vad är det för fel om de som mår dåligt av en eller annan anledning söker stöd här på Buke? Det är väl inget "ordbajsande" eller "ömkande"? Livet är bara inte så lätt ibland.

Dock så kan jag såklart förstå om alla inte har något intresse av att öppna/läsa sådana trådar, och jag håller med om att även humor borde få ta plats. Annars blir det ju lätt en ganska dämpad stämning. L&T tycker jag dessutom är på tok för mycket Vad är klockan just nu, skriv en siffra och andra trådar som är totalt meningslösa och inte ens lite roliga. Så det är ytterst sällan jag går in där och det verkar jag ju inte vara ensam om. Så jag hoppas att Gunnar och co. kommer fram till en bra lösning (för alla snackforumen, eftersom jag egentligen tillhör ÄU ;)).
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Om jag nu ska fortsätta på exemplet som togs upp så hade jag först tänkt kasta den eftersom den inte kunde stå själv. Jag läste igenom de tre första inläggen och fick inte ut någonting av tråden. Jag var alltså tvungen att ta upp länken för att få ut något vettigt, vilket betyder att den i mina ögon blev en trist länk-tråd avsedd för Lek och inte en diskussionstråd för folk att få nån slags insikt om något utav (inte ens en insikt i andra människors åsikter som t ex smaklöshets-tråden ger).

Så här i efterhand så vet jag då att det är bättre att kasta eller låsa istället för att vara snäll.

För att upprepa mig: Vill ni ha kvar skojiga trådar - se till att diskussionen är kapabel att stå själv i tråden. Och kanske jag ska införa en annan regel mot flamsandet än flytt. Kanske dags att ta efter myskos exempel och helt enkelt låsa då tråden passerat ett visst antal inlägg som det är på Gnägg idag. Och det oavsett ämne?

Tillägg: Anledningen till att så mycket humor åker till L&T är ju att det så ofta bara är länkar. Praktexemplet där är ett inlägg med en Youtube-länk och texten "Titta!" följt av tre styck inlägg med :rofl: -ar, följt av ytterligare ett inlägg med en Youtube-länk och texten "Kolla den här då?!!". Ingen diskussion.


Ja jag vet inte. Men nu ska jag iaf äta frukost.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Då undrar jag bara lite försynt då, så här mitt i din frukost - de här nunnesoffetrådarna som skulle kunnat vara intressanta i sig med givande och tagande diskussiioner, som a-a-a-alltid utmynnar i ett enda långt cyberialt kaffebrödsrep...

- Jag ställer fram en kladdkaka
- Nån som vill ha pop-corn?
- Jag bjuder på muffins
- Sockerkaka, någon?
- Jag har gjort chokladmousse
- Ställer fram lite syltkakor..
'

Jamen. Öh. Varför får de ligga kvar?

I övrigt tycker jag att du gör helt rätt i de exempel du nämner, men jag förstår inte varför bläckfisktråden tex åkte ut, som jämförelse då.

Tillägg;
Och nu har även bläckfisktråden sulats ner av *puttar upp* - njä...det är inte givande det heller men så var inte läget vid tidpunkten för utvisning.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Fast det tycker jag nästan är lite elakt sagt. Vad är det för fel om de som mår dåligt av en eller annan anledning söker stöd här på Buke? Det är väl inget "ordbajsande" eller "ömkande"? Livet är bara inte så lätt ibland.

Jag tog den tråden som exempel, därför att den är en typisk depptråd som dessutom fick massor av svar och som låg på förstasidan i månader.
Varför är det mer okej att en sådan tråd ligger kvar dag eftr dag, än att en rolig tråd gör det?
För mig är det mer värdefullt att få skoja om farmor bläckfisk än att läsa inlägg från en person som är jättedeprimerad. Andra har andra prioriteringar, och det får de gärna ha, men jag tycker att bedömningen av trådarna ska vara rättvis.

lite OT:
Jag tror också att vissa depptrådar gör användaren en björntjänst. H*n borde egentligen söka proffshjälp, men använder Buke i stället - och vi är ju faktiskt inte utbildade proffs på att ta hand om trasiga människor. Och när personen inte får den hjälp h*n behöver, utan man hamnar lätt i ett ställningskrig där TS. försvarar sin deppighet och överiga skriver "men ryck upp dig", "gör si eller så" ... - och så vidare. Det leder ju inte heller någonstans!
Därmed INTE sagt att alla depptrådar ska bort eller att man inte kan kunna använda Buke som stöd och hjälp! Det är bara en tanke som slagit mig att vissa depptrådar borde låsas när diskussionen går i stå, precis som nunnesoffan borde låsas när det enda som händer är att folk diskuterar kladdkakor!
Men det är alltså min åsikt, och om andra tycker annorlunda är det helt okej för mig!

:)
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Ja, när du nu säger det...

*går genast iväg och flyttar tråden*
















Nä, skämtar bara.
:D

Av nån outgrundlig anledning (troligast kopplad till gnället om det deppiga buke) så har jag gett den tråden ett stående Slippa-ut-ur-fängelset-kort och låter den vara kvar. Men det utgår på nåt sätt ifrån att det inte kommer en massa spinoffer från den, "Vi som sluppit ut ur nunnesoffan", "Vi som vill ut ur nunnesoffan", "Vi som aldrig suttit i nunnesoffan".

Som sagt, det är en hel del trådar på Senior som egentligen borde flyttas men som fått frikort. Nunnetråden är en av dem, så länge den håller sig trevlig och gemytlig och så länge alla får och kan delta i den, även om den nu främst är riktad mot singlar som sitter hemma och ugglar.

Problemet som jag ser det är att om jag ger en del slumpartade frikort så skapas det gnäll om att alla inte får frikort. Om jag ger alla frikort så blir det ett flamsforum. Och om jag ger ingen frikort så blir det deppforums-gnäll.

Är det ok om jag fortsätter slumpa ut frikorten, med risk för att de främsta trådskaparna känner sig lite lätt jagade då de oftare upplever att just deras trådar flyttats? Det är verkligen inget personligt, jag lovar det, utan det är bara statistik.
 
Sv: Sluta flytta roliga seniortrådar till Lek & Tjatter!

Ploppan, jag vet självklart vilken tråd du talar om, och jag kan säga att det inte alltid är så lätt att moderera när livet är nattsvart (vilket det varit för mig ett tag - men nu är det vår och sol och fågelkvitter).

Hjälp mig jaga trådarna genom att rapportera vettigt.
När det kommer snygga rapporter som talar om att "Den här tråden har gått på tomgång i tre månader och ännu värre - det finns en dublett som hållt på i en månad om samma ämne, här är länken" så blir det lätt att agera. När det kommer rapporter som säger "Måste vi ha en till sån här tråd" så blir det svårt att agera. Vadå en till? Det är ju en helt ny användare liksom? Vad har vi för tråd redan som är sån här? Vad ska jag söka på för att hitta den?

(Och när vi ändå har rapporterandet på tapeten så är "Fel forum" en tråkig rapport och "Flytta till Utrustning" en skoj rapport, om nån nu vill glädja en stackars moderator.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp