Bukefalos 28 år!

Små sätt att hantera stress

Jag har tre saker som hjälper mig att hantera stressen.
1. Planera. Jag planerar hela veckans mat och handlar allt som går redan på söndagen. Jag ser till att ha koll på alla åtaganden under veckan och inget ytterligare kan dyka upp. Min jobbkalender ser jag till att vara fulltecknad så att det inte dyker upp nya mötesfrågor med kort varsel.
2. Fys. Ju mer stress, desto fler fyspass.
3. Skogen. Det behöver inte vara långa vandringar. Men att få komma ut i skogen och sitta på en stubbe ett tag ger mig oerhört mycket återhämtning. Har jag dessutom tid att starta en liten kaffeeld ger det massor mer. Och kan jag lägga på att koka kaffe på det så lever jag en hel vecka på den stunden. Att sitta tio minuter vid en liten eld med en kopp kaffe ger mig verkligen återhämtning.
 
Våren för med sig ett extremt fullt schema, dålig ekonomi, och diverse annan småskit. Vi har alla hört grunderna för stresshantering om och om igen; sov bra, ät bra, träna, meditera etc.

Nu undrar jag: Vilka småsaker gör ni för att lätta upp livet lite i svåra tider? Sånt där som inte kräver planering eller ansträngning. Kanske ett extra mysigt bad en tisdagkväll, spontanköper hallon, går och sniffar på blommor på lunchpausen - varsomhelst litet och förgyllande!
Att gå i maklig takt i naturen och verkligen SE detaljerna - kanske stanna upp och fota lite.
Har själv blivit uppmärksam på att jag, då jag är stressad, bara rusar omkring utan att SE vad som finns runtom mig. Ett år märkte jag typ i maj att jag inte hade sett någonting alls av våren. Den insikten var en bra lärdom.

Ett effektivt sätt att lindra stress är att ligga på golvet/på sängen med benen rakt upp mot väggen och med armarna rakt ut från kroppen. Ligg så i minst 10 minuter, gärna upp till 30 .
 
Skogen, alla dagar ger jag mig ut i skogen. Går där tyst eller sätter mig ner en stund o lyssnar :heart

Finner de även rogivande att hålla på med mina växter eller måla
Skogen!
Ljus silande ner mossan och riset i en granskog. Vandra längs gamla färdvägar i mina näraliggande skogar.

Eler sitta vid det pyttelilla vattenfallet nedanför mitt uthus.

Kort sagt. Natur. Där kan jag skölja rent min rastlösa hjärna.
 
Musik. Rätt låt kan få mig att slappna av. Jag hittade en ny nu för nån vecka sen (ja, ny för mig iaf).

Spa. Vi var iväg på spa en halvdag för några veckor sen och det lugnet jag fick därifrån satt kvar rätt länge och jag kan fortfarande kalla på det ibland. Om du är intresserad kan jag skicka pm om tips för vad jag minns är du också i Skåne så det kanske ligger rätt nära dig.
 
En sak till: jag brukar sätta på lugn musik utan sång när jag märker att jag är stressad som en skållad råtta. Lugnande toner tycker jag att lugnar ner kroppen på ett behagligt sätt och bryter hetskänslan.
Det här gör jag också. Har en klassisk spellista med lullabies for babies som vi lyssnar på när vi nattar barnen, den kopplar jag ihop så skarpt med läggdags för barnen att jag genast blir nedvarvad 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp