Bukefalos 28 år!

Små sätt att hantera stress

Nahar

Trådstartare
Våren för med sig ett extremt fullt schema, dålig ekonomi, och diverse annan småskit. Vi har alla hört grunderna för stresshantering om och om igen; sov bra, ät bra, träna, meditera etc.

Nu undrar jag: Vilka småsaker gör ni för att lätta upp livet lite i svåra tider? Sånt där som inte kräver planering eller ansträngning. Kanske ett extra mysigt bad en tisdagkväll, spontanköper hallon, går och sniffar på blommor på lunchpausen - varsomhelst litet och förgyllande!
 
Våren för med sig ett extremt fullt schema, dålig ekonomi, och diverse annan småskit. Vi har alla hört grunderna för stresshantering om och om igen; sov bra, ät bra, träna, meditera etc.

Nu undrar jag: Vilka småsaker gör ni för att lätta upp livet lite i svåra tider? Sånt där som inte kräver planering eller ansträngning. Kanske ett extra mysigt bad en tisdagkväll, spontanköper hallon, går och sniffar på blommor på lunchpausen - varsomhelst litet och förgyllande!
Förlåt Nahar, nu kommer jag med ett sånt där svar som inte riktigt var vad du bad om 😅 Men…det som verkligen funkar för mig när jag är stressad är inte att lägga till saker, utan att plocka bort stressfaktorer. Och värna järnet om min återhämtning.
 
Notera den obehagliga känslan i kroppen (sätt logik på det limbiska systemets reaktioner för att vilja rädda livet på mig, snällt nog egentligen ju!). Ett djupt andetag. Ta ett steg tillbaka och fråga mig är detta värt min energi eller vill jag lägga den på min häst istället när jag får den möjligheten?

Har gjort så stor skillnad för mig senaste tiden 🙏
 
Förlåt Nahar, nu kommer jag med ett sånt där svar som inte riktigt var vad du bad om 😅 Men…det som verkligen funkar för mig när jag är stressad är inte att lägga till saker, utan att plocka bort stressfaktorer. Och värna järnet om min återhämtning.
Premissen för tråden är helt enkelt att det inte går att plocka bort något tyvärr.

Edit: Och jag ser det inte som att lägga till något att få möjlighet att när jag känner för det testa något litet nytt :)
 
Premissen för tråden är helt enkelt att det inte går att plocka bort något tyvärr.
Jag förstår. Då skulle jag försöka se till att hitta så mycket balans och återhämtning som möjligt. Ut och vandra i skogen eller sitta vid havet funkar bra för mig, lyssna på musik och gå omkring i stan på kvällen kan också funka. Och gärna informera nära & kära om att man kommer ha små marginaler under den intensiva fasen och därför kommer vara mindre kommunikativ etc. Kanske också be om hjälp/avlastning om relationerna tillåter ❤️
 
Detta fungerade för mig när det var mycket på jobbet i somras och under en begränsad perioder.
Det var att stanna upp och blunda och samtidigt ta 3 till 4 djupa andetag då och då på jobbet när det rullade på i högt tempo med många bollar i luften.
 
För mig hjälper det att planera in en kväll när jag kan sitta uppe så länge jag vill, att veta att jag inte behöver stiga upp i ottan dagen därpå.
Är kvällsmänniska och det var särskilt viktigt under den tiden jag jobbade sju dagar i veckan några år.

Eller, även om jag har "måsten" så se till att jag har en möjlighet att ligga och dra mig och morna läääänge i sängen är också viktigt för själen, då och då.
 
För mig hjälper det att planera in en kväll när jag kan sitta uppe så länge jag vill, att veta att jag inte behöver stiga upp i ottan dagen därpå.
Är kvällsmänniska och det var särskilt viktigt under den tiden jag jobbade sju dagar i veckan några år.

Eller, även om jag har "måsten" så se till att jag har en möjlighet att ligga och dra mig och morna läääänge i sängen är också viktigt för själen, då och då.
Det här, verkligen! Det spelar ingen roll om vardagsrutinen gör att jag ändå vaknar tidigt... men att få mata djuren och sedan krypa tillbaka ned i sängen och bara vara människa en stund kan vinna en hel vecka för mig. Katt på armen och hund under täcket. Det spelar ingen roll om jag faktiskt slumrar eller bara slöglor på en serie.
Alldeles för länge kunde jag inte unna mig det här, och jag levde verkligen bara som en zombie.
 
Sova på rasten på jobbet. Eller ta en promenad, ensam eller med en vän.

Lägga undan skärmar och lägga mig istället, även före kl 20. Det är ok att vara trött. Det är ok att istället vilja lyssna på musik i sängen. Det ör ok att inte vara tillgänglig hela tiden.

Självmassage, speciellt vaderna. Är jag stressad och har svårt att varva ner finns det massagetekniker även för det.

Hitta rätt hudkräm, med en avslappnande doft.

Yoga. Prioritera den, både tiden och kostnaden. För mig är det värt det att låsa fast varje måndag kväll. (Kan ju vara nåt annat för nån annan.) (Är en stor kostnad, men för mig har det varit viktigt att välja bort annat istället. Behöver ju inte vara yoga för alla, men jag tror att det är viktigt att tillåta sig själv göra någonting man mår bra av.)

Hålla kontakten med vänner. Samtal med en vän en gång i veckan gör skillnad. Kan även vara skriftligt, men att prata via telefon eller ansikte mot ansikte gör mer.

Äta rätt. Vad som är rätt kan ju vara individuellt, men t ex en proteinrik frukost gör resten av dagen mer hanterbar.

Andningsövningar på regelbunden rutin. Hitta de små situationerna i vardagen. T ex när jag lägger mig, när jag sätter mig i bilen, när jag har rast, när jag lagar mat eller nåt annat jag gör varje dag.

Jag har även skalat bort en hel del på sociala medier. Slutat följa konton jag bara blir stressad av, tagit bort vänner och kontakter som stressar mig. Man behöver inte följa alla. Vänskapen definieras inte (för mig) genom sociala medier. Jag har sedan tidigare tagit bort appar på telefonen och jag får nästan inga aviseringar från apparna jag har kvar.

Rensa. Väskan, bilen, kylskåpet, garderoben. Att ge mig tiden att få rensa och tvinga mig själv till att bara fokusera på just det just då kan göra resten av tankarna mer hanterbara.
 
Min psykolog gav mig rådet att låtsas att jag rökte.
En gång i timmen gå ut/ alt ställa mig upp och titta ut och djupandas tio ”bloss”.

Prata och gestikulera långsamt.
Gå långsamt.
Alltså, gör allting med ett litet lägre tempo än vad jag brukar.

Det fungerar förvånansvärt väl för min ångest och stress.
 
Vet inte om det är en liten eller stor sak, men att bada ute i någon sjö har definitivt en kraftigt stressreducerande effekt på mig.

Då jag inte kommit på någon bra möjlighet för vinterbad känns det väldigt långt till sommaren ibland.

Blunda mot solen, prata med vänner kan väl ha viss effekt ibland.
 
Våren för med sig ett extremt fullt schema, dålig ekonomi, och diverse annan småskit. Vi har alla hört grunderna för stresshantering om och om igen; sov bra, ät bra, träna, meditera etc.

Nu undrar jag: Vilka småsaker gör ni för att lätta upp livet lite i svåra tider? Sånt där som inte kräver planering eller ansträngning. Kanske ett extra mysigt bad en tisdagkväll, spontanköper hallon, går och sniffar på blommor på lunchpausen - varsomhelst litet och förgyllande!
Något som är viktigt för mig är att verkligen gå de där promenaderna med hunden. Jag kan ofta prioritera bort dem och någon annan i familjen går med hunden men jag mår bättre med de pauserna. Jag blir mer effektiv och löser ofta de där tankeproblemen som kan göra att man känner sig ännu mer stressad för man inte hittar någon lösning.
 
Mikropauser. Känna på något trevligt (en katt är det naturliga valet här :D). Byta intryck med jämna mellanrum: doft/rum/ljus. Göra något för att ta hand om sig själv (för mig är hudvårdsrutinen på kvällen avkopplande). Ta ett bad med bra musik i bakgrunden.

Jag ska definitivt testa förslaget från @Eloise, det låter som ett bra sätt att ta ner pulsen under dagen.
 
För mig hjälper det att stanna upp och "skaka av mig" stressen när jag känner att jag har för mycket eller att någon situation varit väldigt krävande.
Sätta ord på det jag känner och skaka på kroppen några gånger, gå lite i rummet innan jag fortsätter.
 
Väldigt svårt att tillämpa i praktiken och jag jobbar hårt med det själv, men att försöka vara mer närvarande här och nu. Meditation hjälper, men det får inte bli ”ännu en grej jag måste hinna med”. Har lyssnat väldigt mycket på Michael Sealys ”sleep hypnosis” på youtube, och dom har faktiskt hjälpt.
 
Min dator har ett paus-program som tvingar mig till rörelse tre gånger (just nu) om dagen. Det kan vara att sträcka på sig, ställa sig upp osv. Inga komplicerade eller jobbiga övningar, men man får en pausen.
 
En sak till: jag brukar sätta på lugn musik utan sång när jag märker att jag är stressad som en skållad råtta. Lugnande toner tycker jag att lugnar ner kroppen på ett behagligt sätt och bryter hetskänslan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp