Bukefalos 28 år!

Smärta i Örat, husmorstips?

Alindra2000

Trådstartare
Nu får jag snart panik pga mitt högra öra. Jag har varit sjuk sen i lördags (halsont, yrsel,hosta, lite nästäppa, igenkorkat öga när jag vaknar) och lite lock för båda öronen. Nu har högra örat gått helt bananas... Locket har blivit som ett pipande/brusande tryck som värker och min hörsel är väl typ 20% på det örat. Pratat med sjukvårdsupplysningen som säger "det brukar ge sig, du behöver inte gå till läkaren" och "om du vet att det är en vaxpropp kan du behandla med revaxör, men om det inte är en vaxpropp får du absolut inte behandla".

Ok, kanon.. Tack för infon. Hur vet jag vad det är då?:cautious: Just nu har jag petat i mig 2 citodon och då kan jag härda ut hyfsat om jag inte lägger mig ner.

Någon som har några fiffiga tips på hur jag kan på ngt ofarligt sätt testa mig fram? Hon på vårdupplysningen var ärligt talat inte till ngn större hjälp utan sa mest att jag skulle vänta. Det gör för ont för att inte göra ngt.... :wtf:
 
Nu får jag snart panik pga mitt högra öra. Jag har varit sjuk sen i lördags (halsont, yrsel,hosta, lite nästäppa, igenkorkat öga när jag vaknar) och lite lock för båda öronen. Nu har högra örat gått helt bananas... Locket har blivit som ett pipande/brusande tryck som värker och min hörsel är väl typ 20% på det örat. Pratat med sjukvårdsupplysningen som säger "det brukar ge sig, du behöver inte gå till läkaren" och "om du vet att det är en vaxpropp kan du behandla med revaxör, men om det inte är en vaxpropp får du absolut inte behandla".

Ok, kanon.. Tack för infon. Hur vet jag vad det är då?:cautious: Just nu har jag petat i mig 2 citodon och då kan jag härda ut hyfsat om jag inte lägger mig ner.

Någon som har några fiffiga tips på hur jag kan på ngt ofarligt sätt testa mig fram? Hon på vårdupplysningen var ärligt talat inte till ngn större hjälp utan sa mest att jag skulle vänta. Det gör för ont för att inte göra ngt.... :wtf:

Nässpray (vanligt avsvällande) kan lindra lite, slemhinnesvullnaden minskar och det kan bli lättare att tryckutjämna. Vet inte om man bör gå emot sjukvårsupplysningens råd men om du har smärta som du inte kan kurera med receptfria medel så tycker jag att du ska gå till läkaren. Vaxproppar brukar sällan göra så ont som du beskriver, och oavsett om du har vaxpropp eller öroninflammation så finns möjlighet till behandling.

Nåt du inte ska prova är vitlök i örat :). Det finns massor av skräckhistorier om hur den fastnat i hörselgången och skapat mycket besvär.

Det är också ofta även bra att kombinera preparat som innehåller paracetmol (typ alvedon, panodil, även citodon men den innehåller även kodein) med NSAID-preparat (typ ipren, diklofenak, voltaren). Smärtlindringen blir bättre när de jobbar tillsammans. Se bara till att inte överdosera någon av medicinerna, störst varning för paracetamolpreparaten.
 
Senast ändrad:
Skär till en liten slice gul lök. Ca 5 mm lång och 2 mm bred. Linda in den i en kompress eller bomull så att inget av löken är synlig. Lök mot hud fräter nämligen. Tryck till lätt på löken så att vätskan kommer fram och stoppa in den i början av hörselgången. Inte långt in utan bara precis i början. Smärtan försvinner inom 10 minuter. Du kan behöva ha lök i örat ett dygn eller två för att det ska ge sig helt. Byt ut lökslicen ungefär var sjätte timme eller när den har torkat. Jag har botat massor med öroninflammationer på det sättet.

Krya på dig!
 
Nu får jag snart panik pga mitt högra öra. Jag har varit sjuk sen i lördags (halsont, yrsel,hosta, lite nästäppa, igenkorkat öga när jag vaknar) och lite lock för båda öronen. Nu har högra örat gått helt bananas... Locket har blivit som ett pipande/brusande tryck som värker och min hörsel är väl typ 20% på det örat. Pratat med sjukvårdsupplysningen som säger "det brukar ge sig, du behöver inte gå till läkaren" och "om du vet att det är en vaxpropp kan du behandla med revaxör, men om det inte är en vaxpropp får du absolut inte behandla".

Ok, kanon.. Tack för infon. Hur vet jag vad det är då?:cautious: Just nu har jag petat i mig 2 citodon och då kan jag härda ut hyfsat om jag inte lägger mig ner.

Någon som har några fiffiga tips på hur jag kan på ngt ofarligt sätt testa mig fram? Hon på vårdupplysningen var ärligt talat inte till ngn större hjälp utan sa mest att jag skulle vänta. Det gör för ont för att inte göra ngt.... :wtf:

Gå till läkaren! Skulle tippa att det kan vara öroninflammation!

/pepp - öronbarn
 
Testa att ta en allergitablett, de är avsvällande. Funkar för mig både vid flygningar och vid förkylning då jag i stort sett alltid får extremt lock för öronen.
 
tack för era svar.

Blev mkt värre och jag hänger nu på sjukan (väntar på att komma till avdelning). Har fått smärtstillande som hjälper hyfsat.
 
Slår också ett slag för gul lök. Jag var "öronbarn som liten och mer än en gång botade pappa mig med lök. Han hackade löken och la i en strumpa oh knöt ihop. La sockan mot örat och virade en gasbinda runt skallen så fick jag sova med den. Dagen där på var värken borta!
Har vänner som testat detta på sina barn och tyckt det funkat.
Man luktar dock armsvett om skallen sen och kudden brukar inte bli så kul. Sov på en gammal kudde.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp