Bukefalos 28 år!

Smakråd! Nya beslag/knoppar till köket.

cherie

Trådstartare
Jag skulle vilja göra en enkel uppfräschning av köket och tänker bland annat på att byta ut nuvarande beslag/knoppar.

Vad tror ni skulle passa in i ett kök i den här stilen? Eller är det omöjligt att hitta knoppar som matchar luckornas stil och känsla?

image_zpsm4krf508.jpeg


image_zps8vkjoqkt.jpeg


På sistone har jag varit lite inne på lite större, porslinsknoppar. Typ som dessa:

9133131464734.jpg


Men det kanske inte blir bra med högblankt mot matta luckor. Helt rostfria känns lite för modern för luckorna också, jag vet inte? Hjälp :)
 
Kompisen fräschade upp sitt kök rejält. Hon tapetserade mittrutan på skåpen och målade befintliga knappar i matchande färg. Blev fantastiskt snyggt och billigt.
 
Jag skulle vilja göra en enkel uppfräschning av köket och tänker bland annat på att byta ut nuvarande beslag/knoppar.

Vad tror ni skulle passa in i ett kök i den här stilen? Eller är det omöjligt att hitta knoppar som matchar luckornas stil och känsla?

image_zpsm4krf508.jpeg


image_zps8vkjoqkt.jpeg


På sistone har jag varit lite inne på lite större, porslinsknoppar. Typ som dessa:

9133131464734.jpg


Men det kanske inte blir bra med högblankt mot matta luckor. Helt rostfria känns lite för modern för luckorna också, jag vet inte? Hjälp :)
hedra-knopp-gra__0455900_PE603846_S4.JPG

Det är ikea.
 
@Luff @WS6 @Monkie Alla alternativ låter väldigt fina, jag har inget emot färg eller lite "originellt" men skulle nog nämnt att det är inför ev försäljning som uppfräschningen ska ske. Därför är det nog bäst att hålla sig så "clean" som möjligt. Jag har redan målat kakelfogarna vita, sen tänkte jag även sprutlackera luckorna (förbättra det vita), slipa och olja in bänken samt måla vitt på trälisten ovanför kaklet och den bruna sockeln längst ner :-)
 
Jag gillar porslinsknopparna, och hade nog tyckt att det funkar fint att bryta av med högblankt. Annars, köp en och prova några dagar, för att känna in stuket.
 
Håller med @Lovisaleonora om porslinsknopparna också. De är tidstypiska för förra sekelskiftet fram till 20-talet då man hade lite mer detaljer och utsmyckningar som ex spegel på köksluckorna, innan funkisen tog över och det blev släta enkla former. Nu är ju köket inte alls ett 20-talskök men det är väl antingen den tiden eller 90-talet man ska gå till om man vill matcha tidstypiskt, och då väljer i alla fall jag 20-talet :D
 
Håller med @Lovisaleonora om porslinsknopparna också. De är tidstypiska för förra sekelskiftet fram till 20-talet då man hade lite mer detaljer och utsmyckningar som ex spegel på köksluckorna, innan funkisen tog över och det blev släta enkla former. Nu är ju köket inte alls ett 20-talskök men det är väl antingen den tiden eller 90-talet man ska gå till om man vill matcha tidstypiskt, och då väljer i alla fall jag 20-talet :D

Jag håller med, vi har ett Ikeakök men har köpt alla beslag på byggfabriken. Helt plötsligt fick köket lite liv och känsla.
 
@hvala @Hyacint @Lovisaleonora Tack för input! Ska köpa hem ett par knoppar och känna in känslan som någon av er gav som förslag. Skönt att få lite feedback på att jag kanske inte var helt fel ute. De runda mentallknopparna i retrostil såg inte heller helt fel ut, ska se om jag kan hitta några snygga såna till ett bra pris.

Gillade även @SaraXX förslag!

Får köpa hem lite olika och se vad som blir bäst. Kanske kommer upp fler bilder här om någon vecka eller två då ;)
 
Vad tror ni?

Tyckte kanske ändå att rostfria, lite mindre knoppar blev bättre än de runda i porslin? (Vi håller på att måla om ifall köket ser lite konstigt ut). Sen är jag inte säker på att jag ska ha just dessa rostfria knopparna, jag tog dessa från garderoberna bara för att kolla.

IMG_0807_zps6neemoim.jpg

IMG_0812_zpsqt0mtzzr.jpg

IMG_0810_zpsn1dxwiki.jpg

IMG_0811_zpsealnwgml.jpg

IMG_0806_zpsgm8g9og5.jpg

IMG_0813_zpsbtcpalfc.jpg
 
Vad tror ni?

Tyckte kanske ändå att rostfria, lite mindre knoppar blev bättre än de runda i porslin? (Vi håller på att måla om ifall köket ser lite konstigt ut). Sen är jag inte säker på att jag ska ha just dessa rostfria knopparna, jag tog dessa från garderoberna bara för att kolla.

IMG_0807_zps6neemoim.jpg

IMG_0812_zpsqt0mtzzr.jpg

IMG_0810_zpsn1dxwiki.jpg

IMG_0811_zpsealnwgml.jpg

IMG_0806_zpsgm8g9og5.jpg

IMG_0813_zpsbtcpalfc.jpg
Tycker att de rostfria passar bäst - fint :) ! De andra ser ut som mysko ögon... :D
 
Tack gänget!! Skönt med bekräftelse. Ska pröva en annan typ rostfria också annars blir det dessa :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: kma
·
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 409
Senast: Chili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit i Stockholm 2 dagar igen. Anledningen till att det blev 2 dagar var för att jag inte orkade köra hem efter en dag. Det jag...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Veterinärbesöket på torsdag är avgörande, men vad som går att gå på nu ser det tyvärr ut som greyhoundtiken fått problem med sin artros...
2
Svar
25
· Visningar
2 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp