Bukefalos 28 år!

Smal häst, olja?

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!!
Jag är inte duktig på att räkna på foderstater men har fått hjälp att fixa foderstat till min häst. Han är ett fullblod på 23 år och har fritillgång på hs plus mineraler, de vitaminer som fattas och nypon pulver.
Nu har han haft massa otur i vinter och fått broddspark på tokigt ställe, vilket resulterade i skritt promenader. Just när han återhämtat sig fick han en ny spark och lymphangit, alltså promenad och lugna skritt turer igen så han har inte varit igång ordentligt på över 2 mån.
Blev rekommenderad att ta bort kraftfodret som var Paavo 18+ 1kg om dagen pga att han hade sån extrem överskotts energi. Sagt och gjort. Men idag i såg jag att han börjar se mager ut, enligt min tränare är han inte mager men har tappat i vikt. Hemmablind ni vet :down:
Eftersom han nu börjar komma tillbaka i ridningen har han fått tillbaka sitt kraftfoder men jag undrar om jag ska ge honom lite solrosolja i maten ett tag tills han fetar på dig igen. Hur mycket ger man i så fall? Han är ju 23, fullblod med väldigt mycket motor.....
Vad skulle ni gjort?
Mvh Linnpan
 
Går utmärkt att ge olja men då ska det vara kallpressad linfrö olja som har det bästa förhållandet mellan de viktiga Omega-fettsyrorna. Rapsolja kan oxå duga i nödfall. Solrosolja är inte lämpligt. Börja vänja in långsamt och maxgiva är 75-100 g/100 kg häst och utfodringstillfälle och sammanlagt högst det dubbla per dag. Sprid ut på så många mål som möjligt.
 
Går utmärkt att ge olja men då ska det vara kallpressad linfrö olja som har det bästa förhållandet mellan de viktiga Omega-fettsyrorna. Rapsolja kan oxå duga i nödfall. Solrosolja är inte lämpligt. Börja vänja in långsamt och maxgiva är 75-100 g/100 kg häst och utfodringstillfälle och sammanlagt högst det dubbla per dag. Sprid ut på så många mål som möjligt.
Tack för svar! Linfröolja verkar vara the shit ser jag nu efter lite googling. :up:
 
Om man är ute efter att enbart öka energiintaget, så skulle jag inte välja linfröolja i så stora mängder. Men vill man ändå ha linfröolja så skulle jag blanda upp med raps vid större intag olja. Ska leta fram orsaken fick den via mejl av Helena Handberg men det är alltså inte så bra att ge stora mängder linfröolja och då menar jag 4-5 dl eller mer.
 
Om man är ute efter att enbart öka energiintaget, så skulle jag inte välja linfröolja i så stora mängder. Men vill man ändå ha linfröolja så skulle jag blanda upp med raps vid större intag olja. Ska leta fram orsaken fick den via mejl av Helena Handberg men det är alltså inte så bra att ge stora mängder linfröolja och då menar jag 4-5 dl eller mer.
Vår ponny får 11/2 dl linfröolja om dagen och är jätteblank och fin i pälsen, hon har lagt på sig i vikt och är pigg och glad och motiverad i ridningen .
 
Blev rekommenderad att ta bort kraftfodret som var Paavo 18+ 1kg om dagen pga att han hade sån extrem överskotts energi. Sagt och gjort. Men idag i såg jag att han börjar se mager
Du måste komma ihåg att överskottsenergi, i form av pigg och understimulerad häst, väldigt sällan beror på vad hästen får för mat. Eftersom han tappar hull får han uppenbarligen för lite mat. Strunta i uträkningen och skotta i hästen mer mat, för det är ju uppenbarligen precis vad han behöver. Går det att öka mängden grovfoder? Lägga till lusern? Eller öka mängden av det kraftfoder han får?
 
Har också ett äldre fullblod. Han äter fritt med torrt hösilage + 2-3 kg lusern (uppblötta pellets) + 1dl linfröolja. Lusern är skonsam dundermat för fullblod- lite beroende på vad du har för grovfoder förståss. Är han pigg - va glad att gammelgubben hänger med - inget du kan fodra bort som ameo säger ;)
 
Max 3 dl olja per dag rekommenderar man. Skulle också lägga till lucern. Min tunnis får 1,5 kg lucern + 2dl linfröolja.
 
Tack för alla era svar!!
Jag har läst på lite om lusern och det verkar vara ett bra tillskott eller vad man ska kalla det. Han får ju så mycket HS som han hinner äta per dygn och nu är han tillbaka på sin fulla giva kraft plus linförolja 1,5 dl om dagen. Och jag tycker redan han ser lite tjockare ut igen! Och nu kommer ju gröngräset och hjälper till också, ska absolut börja ge lusern i höst! Han var hos tandläkaren i höstas och tänderna ser bra ut, vilken form av lusern tycker inner bäst?
Jag är självklart jätte glad att det är krut i gubben, men när han blir understimulerad och inte får sin motion tar överskottsenergin sitt utlopp i att han blir extremt tittig. Och när han är ordinerad vila och lungan promenader blir jag orolig för hans ben när han hoppar jämfota eller åtsidorna vid typ varje brevlåda, soptunna, lövhög osov. Nu är han tillbaka i ridningen igen så nu är det här problemet över och jag har lärt mig till nästa gång att det inte går att reglera hjärnan med foder..... :)
 
vilken form av lusern tycker inner bäst?
Det beror på...
Vill du ge lusern för att både ge tuggtid och tillskott - ge hackad
Vill du ge det för att öka tillförseln av energi och protein, utan att nödvändigtvis behöva mer tuggtid, ge pellets.

Jag ger bara lusernpellets utan tillsatt melass. Här är det mest som krubbskrammel.
 
Min får 1dl Krafft Oil (Soyaolja) varje dag. För att tillsätta fett men inte extremt mycket energi.
Het häst som är svår att hålla i hull. Guldkombo :banghead:
 
Jag ger hackat strå blandat med kraftfodret så att vår glupska ponny måste tugga maten.
Jag ger lusernpellets uppblött i vatten för extra protein(mycket vatten så det blir i konsistens med välling)
Både hacket och pelletsen är melassfri som vi ger vår ponny.
 
+3MJ, gör det verkligen nämnvärd skillnad?

Hon fick 3dl under jan-feb. Nu sänkte jag dosen i.o.m lägre behov.
Hon höll sig fin hela vintern, går på groov 125 utöver det. Oljan rekommenderades av en foderrådgivare som räknat på olika alternativa foderstater och föreslog olja som ett alternativ.

Alltid lite svårt att säga vad som funkat och hur. Känner att jag inte riktigt har något bra att jämföra med då hon var i extremt dåligt hull när hon kom förra vintern.
Men fin i hull och med lagom extra energi, som sagt.
 
Om man är ute efter att enbart öka energiintaget, så skulle jag inte välja linfröolja i så stora mängder. Men vill man ändå ha linfröolja så skulle jag blanda upp med raps vid större intag olja. Ska leta fram orsaken fick den via mejl av Helena Handberg men det är alltså inte så bra att ge stora mängder linfröolja och då menar jag 4-5 dl eller mer.
@Boj har du kommit på orsaken varför man inte skulle ge linfröolja i större mängd?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 938
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 269
Senast: ainasoja
·
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 341
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp