Bukefalos 28 år!

Smal häst, olja?

Det var väldigt intressant eftersom man överallt läser att just linfröolja innehåller det mest optimala förhållandet mellan Omega-3 och Omega-6.
Jo vid problem, men för att öka vikten på en häst kan det komma att krävas större mängder olja och då var tydligen inte linfröoljan optimal. Har fått en länk om det här av HelenaHandberg på sin tid, och det var den jag sökte efter.
 
Det beror på...
Vill du ge lusern för att både ge tuggtid och tillskott - ge hackad
Vill du ge det för att öka tillförseln av energi och protein, utan att nödvändigtvis behöva mer tuggtid, ge pellets.

Jag ger bara lusernpellets utan tillsatt melass. Här är det mest som krubbskrammel.
Hej! Ska som sagt läsa på mer om lusern men det låter ju som pellets är det bästa för min. Han har ju fri tillgång på hs så tuggtimmarna har han.
Tack för svar!
 
Hej hopp på er igen!
Sparkar liv i den här gamla tråden igen! Hade vet ute på vaccinering och genomgång av min älskade lilla häst och hon tyckte att han behöver lägga på sig lite till. Han har fri tillgång till ett bra HS och äter sin fulla giva kraft med 1,5 dl linfrö olja. Efterssom vet sa att han behöver mer proteiner har jag idag varit och köpt lucern pellets som jag ska börja vänja in honom på i morgon.
Hur mycket vågar jag ge till att börja med? 1 dl,2dl? Hur mycket vatten blötlägger jag i? Och hur länge låter jag honom gå på det innan jag ökar på? Nån som har erfarenhet? Han är ju äldre och jag vill absolut inte riskera att gå för fort fram.
Hoppas på kloka svar!
Mvh Linnpan
 
Lusern är ett pelleterat grovfoder.
Hur mycket ger du när du ökar högivan? 100 g? 200 g? Eller 2-3 kg?

Alltså, du kan börja med ett kilo om dagen, gärna delat på två gånger. Och sen dubbla det om nån vecka.

Hur mycket vatten är lite beroende på vilket fabrikat av lusern du har köpt. Jag brukar bara blanda det med avrunnen betfor, så att pelletsarna luckras upp lite och har hunnit svälla en aning innan hästen äter det. Mina hästar gillar inte gröt.
Annars får man prova sig fram.
 
Ger jag melassfritt lusern introducerar jag det i rätt rask takt. Det är ju ett grovfoder, och efter en vecka med 0,5 kg/mål (så jag ser att det inte blir någon konstig reaktion) lägger jag oftast en normalkänslig häst på en giva den ska ha. Jag håller sällan på och pytsar med dl-måttet om det inte är en erkänt känslig häst.
 
Lusern är ett pelleterat grovfoder.
Hur mycket ger du när du ökar högivan? 100 g? 200 g? Eller 2-3 kg?

Alltså, du kan börja med ett kilo om dagen, gärna delat på två gånger. Och sen dubbla det om nån vecka.

Hur mycket vatten är lite beroende på vilket fabrikat av lusern du har köpt. Jag brukar bara blanda det med avrunnen betfor, så att pelletsarna luckras upp lite och har hunnit svälla en aning innan hästen äter det. Mina hästar gillar inte gröt.
Annars får man prova sig fram.
Hej!
Ursäkta sent svar :-)
Jag har aldrig tänkt på hur mycket jag ökar högivan då han alltid har haft fri tillgång, han får så mycket att han alltid har lite kvar på morgonen. På hösten när jag ökar på gör jag det i takt med att han äter mer, alltså är det slut på morgonen får han ett par kilo till.

Började med 2 dl lucern i en vecka, nu är han uppe i 5dl, han får det med lite betfor och olja i 2 liter vatten sväller till en gröt under minst 2h. Han gillar gröt :-)

Menar du att man kan börja med 1 KG lucern eller har jag missuppfattat? Tycker att det låter mycket...
Mvh Linnpan
 
Hej!
Ursäkta sent svar :-)
Jag har aldrig tänkt på hur mycket jag ökar högivan då han alltid har haft fri tillgång, han får så mycket att han alltid har lite kvar på morgonen. På hösten när jag ökar på gör jag det i takt med att han äter mer, alltså är det slut på morgonen får han ett par kilo till.

Började med 2 dl lucern i en vecka, nu är han uppe i 5dl, han får det med lite betfor och olja i 2 liter vatten sväller till en gröt under minst 2h. Han gillar gröt :-)

Menar du att man kan börja med 1 KG lucern eller har jag missuppfattat? Tycker att det låter mycket...
Mvh Linnpan
Ja jag menar att du kan börja med 1 kg lusern och lägga till ytterligare 1 kg en vecka senare om det behövs. Jag skulle aldrig hålla på att drittla med decilitrar när det gäller grovfoder, på samma sätt som jag inte drittlar med hekton med hö.
Det är bara min lilla shetlandsgubbe (28 år, 93 cm) som jag ger ett halvkilo lusern åt gången, den tid på året då han behöver tillskott (på våren när gräset börjar växa, då vägrar han äta hö...). För han äter inte mer/portion även om han får en krubba full.
 
Ja jag menar att du kan börja med 1 kg lusern och lägga till ytterligare 1 kg en vecka senare om det behövs. Jag skulle aldrig hålla på att drittla med decilitrar när det gäller grovfoder, på samma sätt som jag inte drittlar med hekton med hö.
Det är bara min lilla shetlandsgubbe (28 år, 93 cm) som jag ger ett halvkilo lusern åt gången, den tid på året då han behöver tillskott (på våren när gräset börjar växa, då vägrar han äta hö...). För han äter inte mer/portion även om han får en krubba full.
Då har jag varit försiktig i överkant då, men då kan jag lätt öka på till 1 kg nu iallafall!
Tack för svar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 938
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 269
Senast: ainasoja
·
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 341
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp