Bukefalos 28 år!

"Smet" på tallrik. Varför?

magruder

Trådstartare
Jag tittar ofta på Masterchef-programmen på TV, kul att se andra laga mat eftersom jag avskyr det själv. Uppläggningen ska ju vara tilltalande för ögat, men vad jag inte förstår är varför det ska smetas ut något, typ puré på tallriken innan maten läggs upp. Har denna "smet" någon som helst funktion, typ hålla maten på plats, eller är det bara för att det ska se "tjusigt" ut?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ett tag skulle det vara spillda droppar, ett tag i särskilda skålar som stod på tallriken osv.
Är inget annat än att de vill hitta på nåt som de andra inte gör, bara modefånerier.
 
Många, och jag med dem, menar att en matupplevelse inte enbart handlar om smak utan även är visuell. Då kan presentationen av t ex en sås eller kräm göras på många sätt, varav a) hällt rakt över övrig mat eller b) hällt bredvid i en liten pöl kanske är bland de mindre spännande varianterna rent estetiskt.

(Äter jag en kotlett med brunsås och potatis en tisdagkväll efter jobbet struntar jag ganska mycket i var och hur såsen hamnar på tallriken. Men det är ju inte den matlagningen Masterchef handlar om. :p )
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 253
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
17 525
Senast: Lingon
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 098
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp