Bukefalos 28 år!

Smittspridning och stanna hemma från jobbet

Takire

Trådstartare
Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från jobbet? Hur frisk ska man vara för att jobba?

Själv har jag jättesvårt att bedöma när det är läge att stanna hemma. Jag jobbar när jag t.ex. har lite ont i halsen eller är lite snuvig och det känns vettigt när jag ändå har ork att jobba. Men var går gränsen egentligen?

Jag läste att förkylningar smittar mest i början och innan så jag hoppas de andra på jobbet blev skonade. Var sjukskriven måndag-tisdag, jobbade därefter men borde nog för min egen skull stannat hemma även i onsdags.

Hur avgör ni andra?

Jag VILL inte smitta andra, men det känns orimligt att stanna hemma om man har orken att jobba :cautious:
 
Jag kan jobba hemifrån men det fungerar bättre att jobba från jobb (behöver 3 skärmar och det underlättare kontakten med kollegor), men ja det svårt att avgöra när man är frisk nog och sen har man endast en vecka på sig att bli frisk om man inte ska blanda in läkaren. Att då traska iväg för att försöka bli sjukskriven när man är på väg att bli frisk är inget jag gjort. En förkylning är man ofta inte av med på en vecka utan det kvarstår ofta lite symptom som trötthet och hosta.

Det är besvärligt för de som är extra känsliga (eller kanske som har familj som är det och som man drar hem smitta till), men som samhället ser ut är det svårt att undvika smittorisk. Och vem ska betala?
 
Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från jobbet? Hur frisk ska man vara för att jobba?

Själv har jag jättesvårt att bedöma när det är läge att stanna hemma. Jag jobbar när jag t.ex. har lite ont i halsen eller är lite snuvig och det känns vettigt när jag ändå har ork att jobba. Men var går gränsen egentligen?

Jag läste att förkylningar smittar mest i början och innan så jag hoppas de andra på jobbet blev skonade. Var sjukskriven måndag-tisdag, jobbade därefter men borde nog för min egen skull stannat hemma även i onsdags.

Hur avgör ni andra?

Jag VILL inte smitta andra, men det känns orimligt att stanna hemma om man har orken att jobba :cautious:
Jag är hemma idag för att jag har ont i hela kroppen, ont i halsen och är förkyld (nej det är inte sannolikt att det är Corona).
På mitt jobb är det många som verkar ganska sjuka när de är på jobbet, typ sitter och hostar mycket osv.
Många på mitt jobb har kontorsjobb de lika gärna kan göra hemma. Tycker jag är allvarligare sjuk (feber och liknande) oftare nu när jag börjat jobba på kontor än när jag jobbade på förskola för flera år sedan :meh:.
 
Jag har aldrig varit sjukskriven från jobbet. Känner jag mig krasslig så äter jag massa medikament och får i mig koffein så fungerar jag hyfsat normalt. Skulle jag få magsjuka skulle jag dock hålla mig hemma.
 
Jag var hemma torsdag och fredag förra veckan, men borde gått hem på onsdagen.
Var helt urlakad i kroppen, hade ont i huvudet och bihålorna.
Har ett väldigt aktivt jobb, så jag stannar hemma när jag inte har ork att göra basala saker.

Hade nog jobbat om jag hade haft ett stillasittande jobb.
 
Jag har personligen inte så mycket till val och jobbar alltid om jag inte är i princip sängliggande. Vi har ingen sjukpenning.
 
Jag har varit på skola/extrajobb två dagar de senaste två veckorna. Först magsjuka och sen influensa. Tack vare att jag får CSN oavsett om jag är på plats eller inte så fungerar det. Hade jag haft en heltidstjänst så hade jag nog inte kunnat vara hemma två veckor. Nu skulle jag nog klassa mig som "hyfsat frisk" och jobba om det hade varit så. Jag hade nog smittat folk om jag gått tillbaka tidigare, men det är orimligt för mig att vara hemma en hel förkylning. Tyvärr.
 
Har aldrig haft magsjuka och tror inte jag haft influensa utan varit förkylning i olika grader men där vet jag faktiskt inte säkert.

Åker till jobbet om jag känner att jag orkar men tar inget febernedsättande för att orka. Kan inte jobba hemifrån och beroende på vilken balans jag har på jobbet är det olika angränsade.
 
Jag går till jobbet om jag inte har feber (eller då maginfluensa såklart) . Om jag är riktigt förkyld behöver jag inte frottera mig med mina kollegor då jag sitter själv på en övervåning (kontorsjobb) och då brukar jag göra det jag ska och sen gå hem - inte gå ner i lunchrummet och fika etc. Jag är ensam på min tjänst så i vissa lägen så som månadsslut är det svårt att vara borta om man inte är betydligt värre sjuk än förkyld utan feber.
 
Om det handlar om magsjuka så är jag hemma tills smittorisken är över, för förkylningar så utgår jag enbart från mitt mående och om jag orkar jobba eller ej. Har aldrig varit hemma för att undvika att smitta vid förkylning, tycker det vore helt orimligt.
 
Jag tänker att det beror lite på vad man har för yrke. Jobbar du på intensiven kanske man inte får gå dit med feber?

För egen del just nu (eller innan jag började plugga då) så var jag hemma om jag inte tog mig ur sängen typ. "Tyvärr" kommer min feber oftast under dagen, varpå jag redan gått till jobbet. Och väl där har jag oftast härdat ut bara.
 
Jag har ett hyfsat aktivt arbete och mycket kontakt med människor, både kunder och kollegor. Stannar hemma om jag känner att jag inte orkar vara igång hela dagen eller om jag har feber. Kraftig hosta också ett skäl att stanna hemma.

Skäms inte alls för att sjuka mig.
 
Influensa är man ju dock rejält dålig av inkl feber. Du kanske syftar på vanliga förkylningar?
Tror de flesta blir sängliggandes om de får influensa.
Man blir nog olika påverkade av feber. Min sambo blir dödssjuk och kan knappt lämna sängen. Jag blir inte påverkad av feber på det sättet. Kan liksom ha 39,5 grader och ändå stå och baka bullar.
 
Flera av er i tråden verkar göra ungefär som jag brukar göra. Så jag är kanske inte helt dum :idea:.

Det är ofta på morgonen man (jag) brukar må bäst så det gör att det lätt blir så att man går till jobbet och blir segare alltefter vad dagen går.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 991
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 101
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 970
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är förkyld men har successivt blivit bättre. Igår kände jag mig i princip symptomfri och var tvärsäker på att jag kunde jobba på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 847
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp