Smörklumpar.

Haha, jag uppfattade det som tvärtom! För jag tycker verkligen att det är en Pina att se folk som sitter och noga ska peta ut smör åt alla möjliga håll och kanter (och ja, jag tycker att det väldigt ofta kommer i kontakt med fingertopparna i dessa fall. :D). Smöret är ju bara där för att se till att eventuellt pålägg inte glider, anser jag, och då räcker det med ett tunt lager någorlunda utspritt över mittområdet på smörgåsen. ;)

Haha, jag insåg inte att det kunde tolkas så förrän det var för sent att ändra heller :D

Smöret ska ligga jämnt utbrett på hela mackan, utan klumpar eller klet utanför kanterna. Inget petande ovanpå smörgåsen när den är gjord. Allt annat är otänkbart.

;)
 
Men alltså smör brer man ju på i ett lagom lager på hela smörgåsen men lämnar alltid en liten fingerhållarfläck? Jag ryser när jag tänker på att jag sitta med fingrarna i smöret på mackan, och ryser ännu värre när jag hör om smörklumpar. :arghh:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Haha, jag insåg inte att det kunde tolkas så förrän det var för sent att ändra heller :D

Smöret ska ligga jämnt utbrett på hela mackan, utan klumpar eller klet utanför kanterna. Inget petande ovanpå smörgåsen när den är gjord. Allt annat är otänkbart.

;)

Alltså, folk petar ju normalt sett inte ovanpå mackan per se, men ska det verkligen ut i kanterna på exempelvis en husmans måste man ju nästan hålla Under mackan för att inte fingrarna ska komma i kontakt med smöret via kanten. Jag har sett det flera gånger! Fingertoppar som snuddar smör hos nitiska kantsmörare. :D
 
Jag håller på kanten, eller i min fingerhållarfläck, eller mitt i om jag måste hålla i pålägget.
Typ marmeladmacka med ost på = osten glider och jag måste hålla i.
eller skinka sedan ost (osten måste alltid vara längst upp går inte att hålla fingret på skinkan ju :yuck:) där pålägget också kan glida.
Om jag bara vill ha skinkmacka måste jag alltid ha en pytteliten ostbit på för att kunna hålla i skinkan. :D
 
Alltså, folk petar ju normalt sett inte ovanpå mackan per se, men ska det verkligen ut i kanterna på exempelvis en husmans måste man ju nästan hålla Under mackan för att inte fingrarna ska komma i kontakt med smöret via kanten. Jag har sett det flera gånger! Fingertoppar som snuddar smör hos nitiska kantsmörare. :D

Jag känner inte alls igen problemet. Men så gillar jag inte tunna brödskivor heller :D Äter pizza med gaffel för det GÅR INTE att hålla på ett okladdigt vis.

Tänker du på husman som knäckebrödet förresten? Det har ju jättebra, skarpa kanter!
 
Smör är djävulens uppfinning :devil: HATAR smör i alla former, kan absolut inte äta mackor som andra gjort och om jag äter mina egna mackor skippar jag såklart smöret helt och det har alla lärt sig nu så får aldrig mackor med smör, visserligen är jag vuxen och fixar min egen mat men typ när man fick frukost på sängen som barn fick jag ändå gå ut i köket och skrapa av smöret. Som liten var man liksom tvungen att ta smör, det var liksom så en smörgås såg ut och jag ifrågasatte inte det på samma vis för jag fattade inte att man kunde välja bort det helt (barnlogik...), däremot tog jag så lite att jag skrapade av smöret så mycket att det var mer bröd på smörkniven än smör på mackan :p

Har varit inlagd ett antal gånger och blivit itvingad smör och det är fruktansvärt. Tänk att månader i sträck äta något av det värsta man vet. Fick till slut igenom att jag fick ta en extra skiva ost istället för smör på mit initiativ. Jag har asperger och är extremt känslig för kroppsliga sensationer och intryck, typ som ljud, doft, detaljer, konsistens osv.

Minns när jag 2007 köpte en macka på Arlanda, för det första var det flera stora klumpar smör plus ost som jag då hatade (nu har jag en enda ost jag gillar) och då fick jag springa till en papperskorg och spotta/kräkas upp smörgåsen.:wtf:
 
Har alltid brett smöret i ett tunt lager över hela mackan, ända ut till kanten! Trodde ärligt talat det var enda sättet att bre en macka på tills någon kommenterade mitt mackbreande, då började jag observera hur andra gjorde och upptäckte med fasa och förskräckelse hur slarvigt en del brer sina mackor. :nailbiting: Går det ens att äta så?
Mackan hålles såklart i kanten eller i ev brist på kant låter man undersidan av brödskivan vila på fingertopparna. Brukar aldrig få smör på fingrarna (hu!).
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 399
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
992
Senast: tott
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 822
Senast: Habina
·
Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 297
Senast: AI62
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp