Bukefalos 28 år!

Smyckad eller osmyckad?

Chex

Trådstartare
Vad har ni för smak där ute?? Ska det vara smyckade träns, bröstor etc, eller väljer ni en mer stilren linje med mer minimalistiska drag?
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Jag tycker det beror mkt på hästen :p Personligen så drar jag mig nog mer mot det minimalistiska om jag får välja.

Detta tyckte jag var optimal utrustning till fjordan (ursäkta bilden och mina snygga ridkläder :p)


Min nuvarande passar bättre i grövre detaljer och lite mer rustik. Hon har ingen sadel ännu men tränset tycker jag passar henne väldigt bra. Detta är kombo körning/akademiskt skulle jag ha det som "ridträns" så skulle jag nog byta ut pannbandet till ett vanligt läderpannband.



Sen anser jag att saker som inte har någon funktion kan man plocka bort!
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Jag tycker att är det en mer "robust" och stolt häst så ska det till mindre krusiduller och framförallt mindre "vackert" krimskrams! :p Medans om man har lite ädlare/mer känsligt uttrycksfull häst så kan det gärna vara lite bling-bling eller vackra detaljer! :)
Till min kallis har jag gärna lite bredare träns och snygga saker men inte med en massa extra utsmyckning. Tycker inte det behövs! ;)

uppstalld2_54345979.jpg

Så här ser vi ut just nu, men sadeln kommer uppdateras en gång till och tränset är bytt till ett svart gammalt stübbenträns som också är lite bredare (och också utan eget pannband/nosgrimma), för att det matchar sadeln bättre med svart (förra sadeln var både brun och svart, då blev huvudlag och tyglar också lite blandade! :p ). Kommer inte bli en massa krusiduller på nya sadeln heller (Española Pro) men jag kommer försöka matcha färgerna som hör till så allt läder blir i brunt. Dels för att jag tycker det ser dumt ut med helt o-matchande färger och att fuxar inte passar i svart! ;)
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

ett pannband får gärna glittra lite extra ^^
och shabraket kan ha någon fin detalj, men att överrösa sin häst med ett rosa träns rosa benlindor, artingal shabrak super färgglada benskydd mm. det mina vänner är aldrig snyggt :)
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Jag hör nog till de lite mer sparsmakade eller har iaf gjort med med min äldre häst. Har varit lite mer inne på färger i sådana fall, till henne har allting i mörkgrönt, från schabrak till täcken.
Med de nya lite ädlare hästarna jag har skaffat har det blivit lite bling bling faktiskt :o ..
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Jag är kluven i frågan ;) Är utrustningen SNYGG gör det inget om det är mer än minimalistiskt. Med snygg menar jag "konstnärlig", och inte rosa plastträns.

Till min camargue-kille har jag nu den här utrustningen:
IMG_55392.jpg


Närbild på sidepullet:
IMG_55242.jpg


Detta är då lite vardags-utrustningen. Om vi vill klä upp oss blir det väl nåt snyggare schabrak kanske, som går i samma stil som sidepullet med lite mer allmoge/kurbits/brodyr (och så försvinner reflexen på stigbygeln ;) ). Jag kommer även att inom inte alltför lång framtid skaffa lite mer camarguisk utrustning, vilket då innebär ett rutigt ullschabrak och ett ganska sparsmakat träns (för mig blir det nog bara en nackrem i naturläder, som jag kan sätta portugisiska unghäststången i, vilken i nuläget sitter på en mörbrun nackrem med "portugisiska spännen") tillsammans med kanske en enkel brösta och vid uppvisning en "seden" (ett rep flätat av hästhår, som man har runt nacken på halsen och som sen går till sidan av sadeln, vilket man använder vid uppbindning av hästen i fält). Detta kompletteras då med camarguisk utrustning även för mig, när så passar :)

Camarguiska hästutrustningen:
RIMG0127.jpg


För islänningen håller jag på och tillverkar same-inspirerad utrustning. Jag gör ett sidepull i blått, rött och gult (blandat tyg och naturläder) och ska göra en "kameldrivarkudde" som jag hoppas kunna klä med fuskpäls som ser ut som renskinn.
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Nu har jag ju inte införskaffat någon utrustning alls än. Har inte ens något vettigt träns till hästen :eek:
Men jag vill ha en clean rödbrun utrustning till min svarta lilla häst. Gärna med rundade mässingspännen. Det får gärna vara broderat mönster i samma färg som lädret och lädret får även vara format. Men massa Bling vill jag inte ha! :)
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Tycker både utsmyckat och stilrent är fint, men det ska vara smakfullt utsmyckat. Inte bling-bling. (vad som är smakfullt är ju högst individuellt förstås)
Stora snygga spännen är snyggt, utsmyckning i mässing och roliga annorlunda pannband är jag väldigt svag för. Undrar hur många pannband jag har egentligen? många är det.
 
Senast ändrad:
Sv: Smyckad eller osmyckad?

På min egen häst vill jag ha så stilrent som möjligt i utrustingsväg, men det finns ju hästar som passar jättebra i riktigt utmyckad utrusting :d
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Måste fråga lite saker.:) Är lite nyfiken på detta då jag ev ska gå en nybörjarkurs i maj.

Är det ett "måste" med barocksadel (om det nu kallas det) på samma sätt som man har westernsadel inom western eller är det mer för uppvisning/tävling ?
Eller är det lika vanligt att ha andra sadlar?
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Nej det är inget måste (samma sak inom western, du måste inte ha westernsadel där heller. Har sett många träna western i vanliga engelska sadlar också) Jag rider i en dressyrsadel och det funkar hur bra som helst :laugh:
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Haha fast jag upplever det som ett måste att ha westernsadel inom western! :p Kanske inte till en början när man bara provar på det, men sen. Du måste ju ha westernsadel när du tävlar förutom lägsta klassen(/-erna?) och dessutom med BOM! :eek: (:rofl: ) (seriöst så vägrade en tränare hoppa upp på min häst när jag bad om det med ursäkten att om h*n skulle rida så skulle det vara med rätt utrustning (inte sidepull och bomlös dressyrsadel mao!) :eek: )
Det är lite kul det där inom AR också tycker jag. "Alla" är noga med att påpeka att man inte behöver någon speciell utrustning (och menar det också, antar jag iaf). Ändå skaffar en efter en sadel i spansk modell, kapson, stång, lite spanska/"akademiska" accessoarer... ;) Så bland de som hållit på ett tag är det inte många som kör med vanlig utrustning ändå. Slutsatsen jag drar är att antingen tycker man det är snyggt och strävar efter att uppgradera sig till det, eller så är det faktiskt lättare med utrustning gjord för ändamålet. (För egen del har jag till slut bytt sadel pga det senare.)

Å andra sidan kan jag tycka det är bra att ha ridit AR ett tag innan man börjar byta grejer, dels så är det ju dumt om man inte vill fortsätta, och dels tror jag det är lättare att hitta "rätt" utrustning om man redan kommit en liten bit och hunnit lära känna hästen inom disciplinen och fått se lite smakprov av vad som finns.
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Jag tycker minimalistiskt är det snyggaste för vardagsbruk.

Men det är kul att kunna fläska på litet ibland också vid särskilda tillfällen.

Här är mitt påfläskningsträns ( Som jag hittade begagnat och hyfsat billigt på tradera förra året):

RyttmstarevonLankovstridsrustad.jpg
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Haha fast jag upplever det som ett måste att ha westernsadel inom western! :p Kanske inte till en början när man bara provar på det, men sen. Du måste ju ha westernsadel när du tävlar förutom lägsta klassen(/-erna?) och dessutom med BOM! :eek: (:rofl: ) (seriöst så vägrade en tränare hoppa upp på min häst när jag bad om det med ursäkten att om h*n skulle rida så skulle det vara med rätt utrustning (inte sidepull och bomlös dressyrsadel mao!) :eek: )
Det är lite kul det där inom AR också tycker jag. "Alla" är noga med att påpeka att man inte behöver någon speciell utrustning (och menar det också, antar jag iaf). Ändå skaffar en efter en sadel i spansk modell, kapson, stång, lite spanska/"akademiska" accessoarer... ;) Så bland de som hållit på ett tag är det inte många som kör med vanlig utrustning ändå. Slutsatsen jag drar är att antingen tycker man det är snyggt och strävar efter att uppgradera sig till det, eller så är det faktiskt lättare med utrustning gjord för ändamålet. (För egen del har jag till slut bytt sadel pga det senare.)

Å andra sidan kan jag tycka det är bra att ha ridit AR ett tag innan man börjar byta grejer, dels så är det ju dumt om man inte vill fortsätta, och dels tror jag det är lättare att hitta "rätt" utrustning om man redan kommit en liten bit och hunnit lära känna hästen inom disciplinen och fått se lite smakprov av vad som finns.

Psst....
Det finns westernklasser där du måste ha engelsk utrustning... ;)

Håller med om det där att alla säger att man inte måste ha rätt utrustning (för det behöver man ju eg. inte)
Har sagt hela tiden att jag bara ska rida med min vanliga engelska utrustning, men så helt plötsligt en dag hängde det ett litet stångbett inne i stallet, som jag "råkat" beställa :angel: Antar att jag kommer gå i den vanliga fällan och köpa på mig en hel uppsättning med ARutrustning så småningom, trots att jag fortfarande säger till mig själv att det funkar lika bra med den jag har nu.
Just sadeln tror jag faktiskt underlättar när man kommit en bit, men träns (räknar inte med stångbettet här) och allt sånt är nog mest för utseendets skull
 
Senast ändrad:
Sv: Smyckad eller osmyckad?

Det visste nog inte den tränaren! ;) Eller så kanske det var en för inriktad reining-tränare. (Det beror såklart helt på vilken westernmänniska man pratar med, det är jag med på!)
 
Sv: Smyckad eller osmyckad?

jag tycker både och kan vara snyggt, det beror på ekipaget o sammanhanget!

på min häst tycker jag han passar bäst mot det mindre utsmyckade. :)
_090927006.jpg


_sommar09007.jpg
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 301
Senast: Lisalei
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 621
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp