Bukefalos 28 år!

Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Du tror väl inte på riktigt att det är samma höna som ger äggen du köper i butik, som sedan blir till kycklingkött? För det kan jag berätta att det är det INTE. De är avlade för helt olika saker. En konventionell ägghöna lever i drygt 1 år, gasas sedan ihjäl, och mals sönder och blir så kallad biomal. En slaktkyckling lever i 32 dagar innan slakt till köttproduktion. Ägghönor blir aldrig köttprodukt och slaktkycklingar lägger inga ägg.

Ungefär samma gäller kor vad jag förstått (viss reservation här). På vissa ekologiska gårdar blir mjölkkorna dock köttprodukt till konsumenter.

Jag har dock sett uppgifter på att ca 60% av köttproduktionen i Sverige är "biprodukt" av köttproduktion, dvs det är fd mjölkkor och (kanske framförallt) tjurkalvar som blir kött.
 
Ni som är så upprörda över dessa djurrättspersoner, kan ni hitta någon enda uppgift över hur många de här brotten är? Hur många brott kan ni hitta som INTE begåtts av de där tre personerna som dömdes 2014?

När jag letar, hittar jag mest samma berättelser återberättade som moderna myter ungefär.

Fotbollshuliganer är ju farligast. Den dagen veganer träffas i tusentals och misshandlar varandra till döds mm. Då kan man börja bli rädd!
De brukar inte heller ha vapen osv. Så något större hot kan man väl inte prata om. Polisen brukar ju inte ens bemöda sig att komma på deras demonstrationer på stan, men när NMR kommer osv så blir det pådrag.
 
Fotbollshuliganer är ju farligast. Den dagen veganer träffas i tusentals och misshandlar varandra till döds mm. Då kan man börja bli rädd!
De brukar inte heller ha vapen osv. Så något större hot kan man väl inte prata om. Polisen brukar ju inte ens bemöda sig att komma på deras demonstrationer på stan, men när NMR kommer osv så blir det pådrag.
Så du tycker det ska tas med en klackspark när barn till jägare blir hotade?

Ja det är skillnad på fotbollshuliganer som träffas för att slåss och djurrättsaktivister som jobbar med att skrämma folk till att leva som just dom tycker.
 
Det är aldrig okej, men många barn blir hotade, exempelvis de som har politiskt aktiva föräldrar, journalistbarn mm. Så de är ju inte unika.
Och de utsätts inte heller för värst hot eller för värst våld. Det är mycket farligare att bli utsatt för högerextremistisk våldsutövning. (Det är också rätt farligt att offentligt uttala sig för att vi ska ha en vargstam i landet, och då antar jag att det främst är jordbrukare och skogsägare som står för hoten.)
 
Fotbollshuliganer är ju farligast. Den dagen veganer träffas i tusentals och misshandlar varandra till döds mm. Då kan man börja bli rädd!
De brukar inte heller ha vapen osv. Så något större hot kan man väl inte prata om. Polisen brukar ju inte ens bemöda sig att komma på deras demonstrationer på stan, men när NMR kommer osv så blir det pådrag.
Den dagen fotbollshuliganer i sin form av just huliganer börjar angripa enskilda näringsidkare, politiker och privatpersoner, så håller jag med dig. Men det är ju så att under huliganerna existerar en del politiska grupperingar. Dessa har säkerhetspolisen ögonen på. Precis som man håller ögonen på en del vegan o djurrättsgrupperingar då dessa heller inte accepterar vårt demokratiska system. Så visst håller myndigheterna koll på vissa veganska grupperingar likasom på vissa fotbollsfirmor. Men det beror varken på dessa gruppers val av näring eller val av färg på tröjorna, utan dessa grupperingars brist på humanitet och respekt för andra människor.
 
Och de utsätts inte heller för värst hot eller för värst våld. Det är mycket farligare att bli utsatt för högerextremistisk våldsutövning. (Det är också rätt farligt att offentligt uttala sig för att vi ska ha en vargstam i landet, och då antar jag att det främst är jordbrukare och skogsägare som står för hoten.)
Du, vad är skillnaden om ett pucko från vegansidan tänder eld på min bil eller en AFA anhängare eller en nazist? Bilen brinner ju upp likväl? :angel:
 
Jag har dock sett uppgifter på att ca 60% av köttproduktionen i Sverige är "biprodukt" av köttproduktion, dvs det är fd mjölkkor och (kanske framförallt) tjurkalvar som blir kött.
Utan m donalds och andra kedjor skulle mjölken bli betydligt dyrare. för det är ju från främst utslagning av nöt från mjölkdjur besättningar som håller med råvaran dit
 
Och de utsätts inte heller för värst hot eller för värst våld. Det är mycket farligare att bli utsatt för högerextremistisk våldsutövning. (Det är också rätt farligt att offentligt uttala sig för att vi ska ha en vargstam i landet, och då antar jag att det främst är jordbrukare och skogsägare som står för hoten.)

Ja där kan vi snacka om paranoia. Men jag tror faktiskt att det är jägarna som står för värsta hetsandet (de kan ju vara både lantbrukare och skogsägare också)
Jag läste länsstyrelsens rapport om senaste angreppen på Molstaberg, och då framkommer ju ganska tydligt att det faktiskt är djurägaren som brustit i sitt ansvar att ha djuren bakom RAS. Men då sägs det istället att länsstyrelsen ljuger? Varför skulle de hitta på att det inte finns staket?

Som inblandad i fårnäringen förväntas man vara varghatare, och nu har tom fåravelsförbundet gått ut och "krävt rejäla tag mot vargarna". Så mycket var snacket om biologisk mångfald värt...
 
Det hela är ju absurt! Det finns ju inget hållbart med evenemanget alls? Och vad är då grejen med lakto-ovo vegetarisk kost?
Och vadå utelämna. Det är ju inget hemligt med Försvaret som avsändare men om Göteborgsvarvet var såååå noga med sin hållbarhet - skulle dom inte tackat nej då?

Det tycker jag med att de borde gjort. Inte så svårt att säga "tack men nej tack, att köra flygplan bara för att rimmar väldigt illa med vårat miljötänk"
 
Det tycker jag med att de borde gjort. Inte så svårt att säga "tack men nej tack, att köra flygplan bara för att rimmar väldigt illa med vårat miljötänk"

Rätta mig om jag har fel, har bara läst lite löst, men var inte uppvisningen i samband med övningar hos försvarsmakten? Så om det ändå skulle äga rum var det ju inte ”bara för att”.
 
Ett annat steg som hade varit väldigt enkelt att ta hade varit att inte ha en flyguppvisning i samband med arrangemanget. Det blir lite fånigt att peka ut köttproduktionen som miljövidrig samtidigt som man ger tummen upp till flyget.
Det vet vi alltså inte om de gjort. Jag skrev tidigare i tråden vad som var syftet med den, enligt försvaret. Och det är inte säkert att Varvet kunnat säga varken bu eller bä eftersom de inte äger luftrummet.
 
Paranoia är vanföreställning. Och min trådstart var att jag funderade på om dom paranoida började få rätt och att jag började känna mig paranoid. Jag tycker diskussionen är intressant. Även om jag framstår som helknasig. Det har kommit fram många attityder här i tråden. En del inte så smickrande. En del naiva. Några kunskapsbaserade.
 
Och därifrån till trådens "smygdjurrättsaktivister" som infiltrerat myndigheter/organisationer och lömskt driver sin agenda att tvinga funktionärer att ta av sig en logga:eek: när de äter kött är steget... hyfsat långt ändå, väl? Det ni beskriver är individer som varit utsatta för brott, det tråden allmänt handlar om är ren och skär paranoia. Med tanke på tonen i tråden håller jag det för fullt troligt att när @Petruska pratar om den paranoia hon sett prov på apropå vad vi ser här, så är det just svamlet i den här tråden som hon sett likheter med.

För tråden är komplett vansinnig.
Jag läser just om att viralgranskande Jack Werner kommit med en bok: ”Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå”

Lite som den här tråden :D
 
Och de utsätts inte heller för värst hot eller för värst våld. Det är mycket farligare att bli utsatt för högerextremistisk våldsutövning. (Det är också rätt farligt att offentligt uttala sig för att vi ska ha en vargstam i landet, och då antar jag att det främst är jordbrukare och skogsägare som står för hoten.)
Ska det vara en tävling i vem som utsätts för värst våld?
Angående vargstammen så är det snart lika åt bägge håll.
 
Men hur svårt är det att ta av den tröjan efter arbetsdagens slut?

Man kanske ska äta macka och lunch under tiden man är funktionär?
Och man kanske föredrar något annat än det som serverades?

(personligen skulle jag antagligen inte fått i mig något som passar eftersom mackor brukar ha ost som standardpålägg och det äter inte jag... för mig är köttpålägg att föredra; en brödbit helt utan pålägg lockar inte)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp