Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Håller helt med om detta. Jag skulle exempelvis absolut haja till om en väktare, polis, ambulanspersonal eller vårdpersonal eller liknande gick i sina arbetskläder för att handla på Systembolaget på lunchen.

Varför det? Det förstår jag inte alls. Jag hade inte reagerat det minsta lilla. Är väl inget konstigt med en vuxen människa som handlar på systemet.
 
Har inte läst hela tråden, men tycker det är trist med människor som ska hitta saker att klaga på hos de som faktiskt försöker göra någonting bra. Varför gör man så?
Berättar någon att denne är vegetarian kommer responsen "jaha, men du äter ju ost och mjölk så det är ju fusk". Berättar någon att denne försöker välja tåget istället för flyget låter det "jaha, men du åkte ju bil till Skåne förra veckan, det är ju inte så miljövänligt". Berättar någon att denne försöker sortera sitt avfall så gott det går kommer "jag har hört att det inte spelar någon roll, för allt bränns ändå".

Sluta! Lägg er energi på de frågor som verkligen behöver lösas.
 
Personligen tycker jag att redan själva idén med megaevents som t.ex. OS eller fotbolls-VM strider mot allt vad hållbarhet heter... Massor med extra flygresor, byggen av arenor som inte alltid kommer till användning efter eventet, flytt av fattiga människor för att de är i vägen på olika sätt, ökad prostitution t.ex.

Så hur sjutton något som helst certifieringsorgan kan anse att (ett) OS är hållbart förstår jag inte.
Bra skrivet!
 
Så hur sjutton något som helst certifieringsorgan kan anse att (ett) OS är hållbart förstår jag inte.

Men det kanske beror på att frågan inte är binär? Något är inte hållbart eller inte, det finns en skala.

Jag kikade just på mitt företags miljöcertifiering, där talas det hela tiden om vårt "miljöarbete", alltså vilka åtgärder vi förbinder oss att göra i en process mot bättre miljö. Och det kanske är samma med hållbarheten, att det är åtgärder i den riktningen som räknas.

Även Svenska rallyt, motorgalningarna som fräser omkring i Värmlandsskogarna för sitt höga nöjes skull, har för övrigt en miljöcertifiering.
 
Jag fattar faktiskt inte. Är problemet att det äts för mycket grönsaker?


Jag tycker inte allt kött är av ondo. Jag älskar en fin blodig lammfilé. Men i sådana här sammanhang är det snarare denniskorv som uteblir. Vad är problemet?
 
Skulle tippa på att både militären och Göteborgs friidrottsförbundet som aktivitet behöver ha godkänt för att genomföra sina evenemang av samma instans i kommunen, så jo. Någon har haft väldigt otur när de tänkte, det vill säga om kommunikationen har fungerat, här skulle aldrig ett evenemang som då satsar på hållbarhet få konkurrens av ett evenemang där allt går tvärtemot just hållbarhet. Hur eller hur ska man vara rädd om sina volontärer. Människor engagerar sig mindre och mindre ideellt idag... Sådant här, om det dessutom blåses upp av media, ser inte bra ut.
Samtidigt behöver ju inte en flyguppvisning i sig vara mot hållbarhet om man tänker att planen ändå måste upp och piloterna ändå måste få flygtimmar osv. Dvs om det inte var en extra flygning som inte annars skulle skett. Å tredje sidan blir det ju märklig påverkan på symbolvärdet om man värnar om symbolen genom att inte få ha t-shirt när man äter skinkmacka.
 
Varför det? Det förstår jag inte alls. Jag hade inte reagerat det minsta lilla. Är väl inget konstigt med en vuxen människa som handlar på systemet.

Nej det är inte konstigt för en vuxen människa att handla på systemet.

Men det är olämpligt att göra det i arbetskläder som starkt associeras med en arbetsplats/arbetsgivare och/eller med (statlig) myndighetsutövning.
 
Nej det är inte konstigt för en vuxen människa att handla på systemet.

Men det är olämpligt att göra det i arbetskläder som starkt associeras med en arbetsplats/arbetsgivare och/eller med (statlig) myndighetsutövning.

För att? Bor man på en mindre ort känner man alla ändå, det är ingen skillnad för mig om en polis eller miljöskyddshandläggare handlar på bolaget. I eller utan arbetskläder (helst inte naken). Det är varken olagligt eller anses olämpligt att dricka alkohol i vårt land.
 
Har inte läst hela tråden, men tycker det är trist med människor som ska hitta saker att klaga på hos de som faktiskt försöker göra någonting bra. Varför gör man så?
Berättar någon att denne är vegetarian kommer responsen "jaha, men du äter ju ost och mjölk så det är ju fusk". Berättar någon att denne försöker välja tåget istället för flyget låter det "jaha, men du åkte ju bil till Skåne förra veckan, det är ju inte så miljövänligt". Berättar någon att denne försöker sortera sitt avfall så gott det går kommer "jag har hört att det inte spelar någon roll, för allt bränns ändå".

Sluta! Lägg er energi på de frågor som verkligen behöver lösas.
Det skulle vara intressant att veta om certifieringen har någon som helst inverkan på hållbarheten? Tycker inte du det?
 
Nej det är inte konstigt för en vuxen människa att handla på systemet.

Men det är olämpligt att göra det i arbetskläder som starkt associeras med en arbetsplats/arbetsgivare och/eller med (statlig) myndighetsutövning.
Det borde vara självklart för de flesta, kan jag tycka. Representerar man arbetsgivaren så gör man arbetsrelaterade ärenden, inte privata.

Vid ett tillfälle när en säkerhetsvakt eskorterade mig till jobbets underjordiska garage mitt i natten började jag snedda över gatan, där var ju ändå ingen trafik. "Nej, vi tar övergångsstället, jag har uniform på mig och alltid retar det någon om jag inte gör allting så rätt som möjligt", sa hen då.
 
Nej det är inte konstigt för en vuxen människa att handla på systemet.

Men det är olämpligt att göra det i arbetskläder som starkt associeras med en arbetsplats/arbetsgivare och/eller med (statlig) myndighetsutövning.
Har du bestämt att det är olämpligt eller står det någonstans i polisens/ambulansförarnas arbetsbeskrivning?
 
För att? Bor man på en mindre ort känner man alla ändå, det är ingen skillnad för mig om en polis eller miljöskyddshandläggare handlar på bolaget. I eller utan arbetskläder (helst inte naken). Det är varken olagligt eller anses olämpligt att dricka alkohol i vårt land.

Undrar du på riktigt varför? Du ser inte en enda poäng i det? Vi kan börja i den enkla änden:

Arbetskläder av denna typ associeras starkt med att du är i tjänst, exempelvis myndighetsutövning i båda dina exempel. Du representerar din arbetsgivare.

Har du bestämt att det är olämpligt eller står det någonstans i polisens/ambulansförarnas arbetsbeskrivning?

De får nog inte betalt för att handla på systembolaget på sin arbetstid, så deras arbetsgivare är svaret på frågan.
 
Att någon i en liten by vet vem som "ändå jobbar som polis" eller annat är ju inte ens relevant i den här frågeställningen.
Säg att någon haft inbrott, ringt polisen och de sagt att "vi har ingen att skicka just nu". Sedan visar det sig att någon sett uniformerad polis på systemet vid samma tid. Samma sak om en ambulans dröjer.

Det är helt enkelt väldigt viktigt att allmänheten kan lita på att folk i vissa yrken faktiskt jobbar under sin arbetstid, inte gör något annat. Har de däremot inte uniform/arbetskläder så är de ju lediga och kan springa på systemet hur mycket de vill.
 
Nej det är inte konstigt för en vuxen människa att handla på systemet.

Men det är olämpligt att göra det i arbetskläder som starkt associeras med en arbetsplats/arbetsgivare och/eller med (statlig) myndighetsutövning.

Varför är det olämpligt? Jag ser inget olämpligt i att veta att en sjuksköterska/ambulansförare/polis vill dricka lite vin till maten den kvällen. Jag förutsätter att de inte dricker det på arbetstid.
 
Undrar du på riktigt varför? Du ser inte en enda poäng i det? Vi kan börja i den enkla änden:

Arbetskläder av denna typ associeras starkt med att du är i tjänst, exempelvis myndighetsutövning i båda dina exempel. Du representerar din arbetsgivare.



De får nog inte betalt för att handla på systembolaget på sin arbetstid, så deras arbetsgivare är svaret på frågan.
Jag hade väl antagit att dom hade rast.
 
Varför är det olämpligt? Jag ser inget olämpligt i att veta att en sjuksköterska/ambulansförare/polis vill dricka lite vin till maten den kvällen. Jag förutsätter att de inte dricker det på arbetstid.

Men de handlar på arbetstid istället för att uträtta sitt jobb som de får betalt för, exempelvis rädda liv? Det är ju inte vetskapen det handlar om, jag gissar att du ändå vet att poliser kan dricka vin till kvällsmaten när de är lediga utan att se dem handla det när de är i tjänst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp