Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Rast är betald arbetstid och du är i tjänst. Lunch är oftast obetald och då är du inte i tjänst, men då representerar du heller inte arbetsgivaren i dina tjänstekläder.
Jag formulerar om mig. Jag hade antagit att dom hade lunchrast. Men jag undrar fortfarande om du VET att dom inte får handla på Systembolaget i uniform eller om DU tycker det?
 
Nu blir jag sugen på att skola om mig till förskollärare, och på vägen till lekparken med ett gäng barn ta med dem alla in till systembolaget så jag kan passa på att handla lite under min arbetstid när jag ändå går förbi :up: Jag kan säkert ha lite klirrande systemetkassar i ena handen och ett barn i andra handen.
 
Men de handlar på arbetstid istället för att uträtta sitt jobb som de får betalt för, exempelvis rädda liv? Det är ju inte vetskapen det handlar om, jag gissar att du ändå vet att poliser kan dricka vin till kvällsmaten när de är lediga utan att se dem handla det när de är i tjänst.

Men hur vet du att de är där på arbetstid? Vi har varje år polisklädda föräldrar på skolavslutningen, är det bra el dåligt??
 
Jag formulerar om mig. Jag hade antagit att dom hade lunchrast. Men jag undrar fortfarande om du VET att dom inte får handla på Systembolaget i uniform eller om DU tycker det?

Varje arbetsgivare kan såklart ha egna policies. Men vi kan ju också anta att dessa kläder är skattebefriade för arbetsgivaren. Så Skatteverket har en del att säga till om under vilka förhållanden arbetskläderna används. Klippt från Skatteverkets hemsida, min fetning:


Uniform
Skattefrihet gäller för förmån av fri uniform, dvs. sådan klädsel för tjänstebruk som fastställts och utformats i detalj av en myndighet eller en annan arbetsgivare. En uniforms primära syfte är att utmärka en viss befattning eller vissa befogenheter. Utmärkande för en uniform är att den har en tydligt avvikande utformning från vanliga kläder (SKV A 2012:31).

Övriga arbetskläder
Fria arbetskläder, som utgörs av klädsel som i och för sig lämpar sig för privat bruk, t.ex. kostym och dräkt, bör anses skattefria om arbetsgivarens namn, symbol eller logotyp är varaktigt fäst på klädseln på ett sätt som gör att den märkbart avviker från vanliga kläder och därför inte kan antas komma att användas för privat bruk (SKV A 2012:31).

Om en arbetsgivare vill tillhandahålla sina anställda ordinära klädesplagg, t.ex. jackor, kostymer, dräkter, skjortor, blusar och byxor, som arbetskläder utan att det uppkommer en skattepliktig förmån bör följande krav vara uppfyllda. Kläderna bör

  • utgöra arbetskläder, dvs. de tillhandahålls för att användas i tjänsten
  • vara obligatoriska att använda i tjänsten för den anställde
  • vara avpassade för tjänsten, dvs. plaggen bör vara enhetliga för viss personal eller ha någon annan särskild egenskap
  • vara försedda med arbetsgivarens namn eller logotyp så att de märkbart avviker från vanliga plagg.
För skattefrihet för sådana plagg räcker det således inte att de är försedda med logotyp, eller att plaggen enligt avtal inte får användas privat, utan samtliga nämnda förutsättningar bör vara uppfyllda.
 
Men hur vet du att de är där på arbetstid? Vi har varje år polisklädda föräldrar på skolavslutningen, är det bra el dåligt??

Har man arbetskläder ska det kunna antas att man är i tjänst, särskilt i myndighetsutövning. Miljöhandläggare hamnar exempelvis under övriga kläder, se mitt svar till Luff.
 
Men de handlar på arbetstid istället för att uträtta sitt jobb som de får betalt för, exempelvis rädda liv? Det är ju inte vetskapen det handlar om, jag gissar att du ändå vet att poliser kan dricka vin till kvällsmaten när de är lediga utan att se dem handla det när de är i tjänst.

Har de aldrig rast?
 
Nu blir jag sugen på att skola om mig till förskollärare, och på vägen till lekparken med ett gäng barn ta med dem alla in till systembolaget så jag kan passa på att handla lite under min arbetstid när jag ändå går förbi :up: Jag kan säkert ha lite klirrande systemetkassar i ena handen och ett barn i andra handen.
Vår förra drogsamordnare tyckte alltid det var jobbigt att gå in på Systembolaget då hon i vår lilla kommun var mycket välkänd. Hon erkände själv att det var en fånig inställning av en medelålders kvinna och fnissade åt sig själv.
 
Nu blir jag sugen på att skola om mig till förskollärare, och på vägen till lekparken med ett gäng barn ta med dem alla in till systembolaget så jag kan passa på att handla lite under min arbetstid när jag ändå går förbi :up: Jag kan säkert ha lite klirrande systemetkassar i ena handen och ett barn i andra handen.

Det är ju så dumt att jämföra en person på lunchrast och en person som för tillfället jobbar och inte har rast just då. Men om förskoleläraren under sin lunchrast går inom systemet så är det ju helt ok. Så länge hen inte tar för lång lunchrast så får man ju göra vad man vill.
 
Jag har skapligt svårt att föreställa mig att det skulle väckt samma reaktioner om folk på ett event som företräder Svenskt Kött med sin "Kött från Sverige"-logga på kläderna inte skulle få äta vare sig takeout från Vegan Palace eller tydligt Argentinaimporterad filé med de kläderna på sig, fullt synliga...
Men det är nog vegansekten som hjärntvättat mig till det antagandet. :angel:
 
Rast är betald arbetstid, du ska vara tillgänglig för arbete om något akut händer. Lunch kan vara obetald men då ska du heller inte ha dina tjänstekläder på dig eftersom du inte representerar arbetsgivaren. Du har inte jobbat i arbetskläder va?

Hur lång tid tror du det tar att ställa ifrån sig sin vinflaska och gå ut till bilen som kollegan väntar i utanför och köra iväg? Händer det nåt så kan ju inte polisen stå kvar i kön och vänta på att handla klart. Då får polisen handla en annan dag.
 
Rast är betald arbetstid, du ska vara tillgänglig för arbete om något akut händer. Lunch kan vara obetald men då ska du heller inte ha dina tjänstekläder på dig eftersom du inte representerar arbetsgivaren. Du har inte jobbat i arbetskläder va?

Men tanke på hur folk beter sig när de kör tjänstebilar med företags-/myndighetslogga på så tycker jag att gå in på systemet och handla på sin rast är en petitess.
 
Hur lång tid tror du det tar att ställa ifrån sig sin vinflaska och gå ut till bilen som kollegan väntar i utanför och köra iväg? Händer det nåt så kan ju inte polisen stå kvar i kön och vänta på att handla klart. Då får polisen handla en annan dag.

Hur ska polisen veta att det händer något om komradion är i bilen? :) Kollegan kanske också vill handla på systembolaget precis samtidigt eftersom de båda är där samtidigt.

Men, återigen, varje företag kan ha egna policies förutom Skatteverkets. En av dem kan vara att privata ärenden inte uträttas i tjänsteuniform.
 
Men om vi lämnar det därhän så är det faktiskt så att vegetarianer under väldigt lång tid har fått gå utan mat på diverse event. Att få tag i vegetarisk mat förutom på rena vegetariska restauranger har varit en total omöjlighet under den mesta tiden jag varit vegetarian. Det man har erbjudits har varit ren pasta eller en salladstallrik på sin höjd.
Ja! Minns alla tävlingar där det enda som fanns var korv med bröd eller i vissa fall hamburgare. Och skolaktiviteter, andra ungar bjöds på korv och jag fick ta med något eget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp