Bukefalos 28 år!

Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Det är ju fler än 11 som drabbats men även jag reagerade mot både antalet och exaktheten i uppgifterna direkt efter att de förmodats inträffat.

http://www.dagensarena.se/innehall/manga-bonder-drabbade-av-hot-och-krankningar/

Tydligen krävs det ändringar i något så demokratiskt centralt som demonstrationsrätten för att få bukt med idiotin som veganaktivister ägnar sig åt. Tror inte att de kommer från Chalmers dock och är forskare i klimat ....

LRF tycker att det behövs inskränkningar i demonstrationsrätten.
 
Jag ser inte logiken i att som bonde kämpa emot veganer. Visst, de är ett hot mot verksamheten; tänk om de får fler med sig så att färre vill ha de varor en producerar, hur ska det då gå?

Det rimliga vore ju då att lyssna till förändringar i kundbehoven och lägga om verksamheten till det kunderna efterfrågar - som alla andra företag.

Hänger en inte med i utvecklingen blir en ju hopplöst efter och till slut utslagen; vilket är helt i sin ordning.

Bönder kämpar inte emot veganer! Bönder kämpar mot aktivister och felaktig propaganda, som att man helt kidnappat klimatbegreppet och slungar alla djur över en kam i för att uppnå sitt syfte - att animalieproduktion ska upphöra. Detta verkar svårt att begripa.

Sen kan vi inte bedriva en hållbar livsmedelsproduktion i vårt land utan djur, men dem kan väl andra än veganernas äta.

Absolut öppnar det upp nya marknader!
 
Det är ju fler än 11 som drabbats men även jag reagerade mot både antalet och exaktheten i uppgifterna direkt efter att de förmodats inträffat.

http://www.dagensarena.se/innehall/manga-bonder-drabbade-av-hot-och-krankningar/

Tydligen krävs det ändringar i något så demokratiskt centralt som demonstrationsrätten för att få bukt med idiotin som veganaktivister ägnar sig åt. Tror inte att de kommer från Chalmers dock och är forskare i klimat ....
Aha, jag trodde att du hade hittat något som handlade om de 11 aktionerna som 80 djurrättsaktivister ska ha begått under helgen som gick.
 
Det är ju fler än 11 som drabbats men även jag reagerade mot både antalet och exaktheten i uppgifterna direkt efter att de förmodats inträffat.

http://www.dagensarena.se/innehall/manga-bonder-drabbade-av-hot-och-krankningar/

Tydligen krävs det ändringar i något så demokratiskt centralt som demonstrationsrätten för att få bukt med idiotin som veganaktivister ägnar sig åt. Tror inte att de kommer från Chalmers dock och är forskare i klimat ....
För övrigt, "tydligen". Vadå tydligen? Är det testat?

Du menar att du är av uppfattningen att det behövs sådana inskränkningar, trots att den typ av demonstrationer du är kritisk mot redan är olagliga.
 
Jag ser inte logiken i att som bonde kämpa emot veganer. Visst, de är ett hot mot verksamheten; tänk om de får fler med sig så att färre vill ha de varor en producerar, hur ska det då gå?

Det rimliga vore ju då att lyssna till förändringar i kundbehoven och lägga om verksamheten till det kunderna efterfrågar - som alla andra företag.

Hänger en inte med i utvecklingen blir en ju hopplöst efter och till slut utslagen; vilket är helt i sin ordning.
Det där har jag också tänkt på. I de fall som LRF är kritiska då något evenemang är vegetariskt eller vegant - vad tycker de av deras medlemmar som främst producerar vegetabilier om det? De bör ju känna sig lite förbisedda av sin intresseorganisation, tycker jag.
 
Jag ser inte logiken i att som bonde kämpa emot veganer. Visst, de är ett hot mot verksamheten; tänk om de får fler med sig så att färre vill ha de varor en producerar, hur ska det då gå?

Det rimliga vore ju då att lyssna till förändringar i kundbehoven och lägga om verksamheten till det kunderna efterfrågar - som alla andra företag.

Hänger en inte med i utvecklingen blir en ju hopplöst efter och till slut utslagen; vilket är helt i sin ordning.
Tyvärr sitter många fast i en låneskuld som inte tillåter produktionsomställningar hur som helst. Dels saknas det kunskap, dels ekonomiska medel, ekonomiska styrmedel och självklart politisk vilja. "Livsmedelsstrategin" som lades nyligen jobbar tvärt emot hållbarhet och lokal produktion.
 
Ja, med goda motiveringar. Men det är fortfarande lite dunkelt för mig hur omfattande problemet är.
Den artikel du refererar till säger ju bara hur många som är rädda för att drabbas av något, eller som känner (till?) någon som har drabbats. Graden av rädsla, säger ju väldigt lite om det som rädslan gäller. Att göra inskränkningar i demonstrationsrätten för att några känner sig rädda, är ju väldigt drastiskt.

Själv känner jag mig rädd för bönder som sprider lögner och överdrifter om attentat, men jag tycker ändå att yttrandefriheten ska stå kvar orörd.
 
Tyvärr sitter många fast i en låneskuld som inte tillåter produktionsomställningar hur som helst. Dels saknas det kunskap, dels ekonomiska medel, ekonomiska styrmedel och självklart politisk vilja. "Livsmedelsstrategin" som lades nyligen jobbar tvärt emot hållbarhet och lokal produktion.
Men den sortens problem gäller för väldigt många typer av företag. Det händer ju helt enkelt att branscher blir utslagna på grund av teknikutveckling och annat. Så sett förstår jag inte varför det är värre för just bönder än för vem som helst.
 
För övrigt, "tydligen". Vadå tydligen? Är det testat?

Du menar att du är av uppfattningen att det behövs sådana inskränkningar, trots att den typ av demonstrationer du är kritisk mot redan är olagliga.

Det är det som är otydligt, om de är legala eller inte.

Men innan man gör ändringar i tex demonstrationsrätten måste vi ju ha en bättre grundad uppfattning om omfattningen. Att LRF skriver varg, räcker liksom inte. Att det behövs åtgärder är tydligt men är de polisiära, lagändringar eller begränsningar av demonstrationsrätten? Vilka åtgärder är rimliga och effektiva?

Det kanske bara krävs att polisen ingriper när det händer, så minimeras problemet ?
 
Tyvärr sitter många fast i en låneskuld som inte tillåter produktionsomställningar hur som helst. Dels saknas det kunskap, dels ekonomiska medel
Ja det är ju olyckligt. Men det ingår ju i driva-företagskonceptet att den som har kundernas behov i fokus, har kunskap, har ett finger i luften för att känna av vart det blåser innan större investeringar görs, är anpassningsbar etc är den som lyckas i längden. Det hjälps ju inte att en är jättebra på att producera fina skrivmaskiner och har byggt upp stora verksamheter kring det, om kunderna hellre köper en dator.
 
Det är det som är otydligt, om de är legala eller inte.

Men innan man gör ändringar i tex demonstrationsrätten måste vi ju ha en bättre grundad uppfattning om omfattningen. Att LRF skriver varg, räcker liksom inte. Att det behövs åtgärder är tydligt men är de polisiära, lagändringar eller begränsningar av demonstrationsrätten? Vilka åtgärder är rimliga och effektiva?

Det kanske bara krävs att polisen ingriper när det händer, så minimeras problemet ?
Det tydliga behov av åtgärder jag omedelbart kan se, handlar om reality check för bönderna och LRF (och för all del SLU). De behöver fatta vad de här rörelserna handlar om, de behöver sluta demonisera dem och de behöver sluta odla sin rädsla.
 
Det tydliga behov av åtgärder jag omedelbart kan se, handlar om reality check för bönderna och LRF (och för all del SLU). De behöver fatta vad de här rörelserna handlar om, de behöver sluta demonisera dem och de behöver sluta odla sin rädsla.

Nej, reality checken gäller oss alla. Vi behöver förstå i vilken omfattning de här rörelserna använder sig av illegala/trakasserande/olämpliga metoder i ett demokratiskt system.

Beroende på utfall krävs olika åtgärder.
 
Reality-checken är iaf på regeringsnivå för närvarande. För mig säger det åtminstone något om frågans dignitet.

Då pratar jag inte om att folk blir veganer utan om lagändringar för att bekämpa aktivism. Bäst att vara tydlig i den här tråden.
 
Det där har jag också tänkt på. I de fall som LRF är kritiska då något evenemang är vegetariskt eller vegant - vad tycker de av deras medlemmar som främst producerar vegetabilier om det? De bör ju känna sig lite förbisedda av sin intresseorganisation, tycker jag.


De allra flesta bönder gör till och med både och. Tror ni att de lider av svår schizofreni?

Bönders intressen ligger i att kunna producera bra livsmedel, som de kan ta bra betalt för. Oavsett mix av produktionsinriktningar.

När det blir sabotage mot enskilda produktionsslag drabbar det många bönder och gynnar inte någon.

Det finns inte några motsättningar utan snarast är det goda kretslopp som erfordrar djur inblandade. Motsättningarna ställs upp av de som vill förbjuda vissa kostval och viss typ av livsmedelsproduktion.

Har man för lite djur på sin areal får man låna in andras, har man för mycket är man beroende av andras foderodling.
 
De allra flesta bönder gör till och med både och. Tror ni att de lider av svår schizofreni?

Bönders intressen ligger i att kunna producera bra livsmedel, som de kan ta bra betalt för. Oavsett mix av produktionsinriktningar.

När det blir sabotage mot enskilda produktionsslag drabbar det många bönder och gynnar inte någon.

Det finns inte några motsättningar utan snarast är det goda kretslopp som erfordrar djur inblandade. Motsättningarna ställs upp av de som vill förbjuda vissa kostval och viss typ av livsmedelsproduktion.

Har man för lite djur på sin areal får man låna in andras, har man för mycket är man beroende av andras foderodling.

Tack!
 
Är det här något man ska acceptera alltså?

”Med på mötet hos landsbygdsministern var nötproducenten Tina Rudolphson. Sedan i höstas har hon utsatts för upprepade hot när aktivister ringt och skickat sms till henne och hennes barn.

– De har hotat med att komma till min gård och demonstrera om jag inte konverterar till veganism. Jag har polisanmält allt, säger hon.”

Vem behöver egentligen en reality check?
 
Men den sortens problem gäller för väldigt många typer av företag. Det händer ju helt enkelt att branscher blir utslagna på grund av teknikutveckling och annat. Så sett förstår jag inte varför det är värre för just bönder än för vem som helst.
För att de redan får för lite betalt för sina varor, står i beroendesits mot statliga verk som inte betalar ut ersättningarna som de ska och för att vi inte kan se dem som "vilken marknad som helst" eftersom vi är beroende av det de producerar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp