Bukefalos 28 år!

Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Ja det är ju olyckligt. Men det ingår ju i driva-företagskonceptet att den som har kundernas behov i fokus, har kunskap, har ett finger i luften för att känna av vart det blåser innan större investeringar görs, är anpassningsbar etc är den som lyckas i längden. Det hjälps ju inte att en är jättebra på att producera fina skrivmaskiner och har byggt upp stora verksamheter kring det, om kunderna hellre köper en dator.
Fast ingen svälter ihjäl utan skrivmaskin.
 
Är det här något man ska acceptera alltså?

”Med på mötet hos landsbygdsministern var nötproducenten Tina Rudolphson. Sedan i höstas har hon utsatts för upprepade hot när aktivister ringt och skickat sms till henne och hennes barn.

– De har hotat med att komma till min gård och demonstrera om jag inte konverterar till veganism. Jag har polisanmält allt, säger hon.”

Vem behöver egentligen en reality check?
Men hur många veganer eller medlemmar i djurens rätt är det som ägnar sig åt hot? Är det verkligen något som ingår i att vara vegan?
 
Blir lite beklämd av att matproduktion likställs med vilka företag som helst när det kommer till konkurrens osv. Betraktar ni alla samhällsfunktioner på samma sätt? Olönsamma sjukhus som bedriver dyr vård kan vi klara oss utan?

Det är ju inte heller bara matproduktion det gäller, utan även viktiga bieffekter som naturvård.
Det skulle få stor negativ effekt på den genetiska mångfalden om alla beteshagar planterades igen med granskog i stället.
En skrivmaskins frånfälle på marknaden har ju inte riktigt samma effekt.
 
Är det här något man ska acceptera alltså?

”Med på mötet hos landsbygdsministern var nötproducenten Tina Rudolphson. Sedan i höstas har hon utsatts för upprepade hot när aktivister ringt och skickat sms till henne och hennes barn.

– De har hotat med att komma till min gård och demonstrera om jag inte konverterar till veganism. Jag har polisanmält allt, säger hon.”

Vem behöver egentligen en reality check?

Eller vår medlem som de producerade en fruktansvärd manipulerad film om i våras och som spreds som en löpeld på nätet. Ett oerhört personpåhopp, helt ogrundat.
 
Fast ingen svälter ihjäl utan skrivmaskin.
Ingen svälter ihjäl utan kött och mjölkprodukter heller, om de istället väljer annan mat.

Jag kan förstå att den enskilde bonden kanske inte har den företagsdrivarkompetens som kanske skulle behövas alltid; men då blir de också utlämnade till att hoppas att den kompetensen finns på annat håll - vilket antar jag är tanken med att vara organiserade.

Till syvende och sist är det ju så, att om framtidens kunder hellre vill ha sojamjölk, kikärter, ekologiska grönsaker och vitlök så är det det en borde producera.
 
Är det här något man ska acceptera alltså?

”Med på mötet hos landsbygdsministern var nötproducenten Tina Rudolphson. Sedan i höstas har hon utsatts för upprepade hot när aktivister ringt och skickat sms till henne och hennes barn.

– De har hotat med att komma till min gård och demonstrera om jag inte konverterar till veganism. Jag har polisanmält allt, säger hon.”

Vem behöver egentligen en reality check?
Men vem har sagt att man ska acceptera hot? :confused: Men hot om demonstration?
 
Är det här något man ska acceptera alltså?

”Med på mötet hos landsbygdsministern var nötproducenten Tina Rudolphson. Sedan i höstas har hon utsatts för upprepade hot när aktivister ringt och skickat sms till henne och hennes barn.

– De har hotat med att komma till min gård och demonstrera om jag inte konverterar till veganism. Jag har polisanmält allt, säger hon.”

Vem behöver egentligen en reality check?
Jag måste bra fråga. men vad menas med att konvertera till veganism? Det lär ju knappast vara det som aktivisterna är ute efter snarare vill de väl att hon slutar med sin animalieproduktion vad det nu är i för form. Om hon själv är vegan lär de väl inte bry sig om?
 
Ingen svälter ihjäl utan kött och mjölkprodukter heller, om de istället väljer annan mat.

Jag kan förstå att den enskilde bonden kanske inte har den företagsdrivarkompetens som kanske skulle behövas alltid; men då blir de också utlämnade till att hoppas att den kompetensen finns på annat håll - vilket antar jag är tanken med att vara organiserade.

Till syvende och sist är det ju så, att om framtidens kunder hellre vill ha sojamjölk, kikärter, ekologiska grönsaker och vitlök så är det det en borde producera.

Fast i Sverige skulle vi faktiskt göra det om vi inte hade import.
 
Ingen svälter ihjäl utan kött och mjölkprodukter heller, om de istället väljer annan mat.

Jag kan förstå att den enskilde bonden kanske inte har den företagsdrivarkompetens som kanske skulle behövas alltid; men då blir de också utlämnade till att hoppas att den kompetensen finns på annat håll - vilket antar jag är tanken med att vara organiserade.

Till syvende och sist är det ju så, att om framtidens kunder hellre vill ha sojamjölk, kikärter, ekologiska grönsaker och vitlök så är det det en borde producera.
Du tror inte spannmålsbönder styrs av exakt samma faktorer som jag tog upp som problem för köttproducenterna? Och att industriell odling har extremt många problem med sin produktion sett ur hållbarhetssynpunkt? Vi har redan idag brist på gödsel tex...
 
För att de redan får för lite betalt för sina varor, står i beroendesits mot statliga verk som inte betalar ut ersättningarna som de ska och för att vi inte kan se dem som "vilken marknad som helst" eftersom vi är beroende av det de producerar.
Nej, lite speciellt är det ju. Och det gäller ju ömsesidigt: vi måste köpa bönders produkter, vare sig vi så att säga vill det eller inte. Äta måste vi ju, och vi har inte egen makt över vad som finns att äta.

Men det betyder ju inte att jordbruket inte skulle kunna ställa om till betydligt lägre köttproduktion, tex. Om eller när fler människor ökar andelen vegetabilier i sin kosthållning. Och jordbruket har ju ställt om på olika vis en massa gånger över tid, eftersom matvanor ändrar sig och av diverse andra skäl.
 
Nej, reality checken gäller oss alla. Vi behöver förstå i vilken omfattning de här rörelserna använder sig av illegala/trakasserande/olämpliga metoder i ett demokratiskt system.

Beroende på utfall krävs olika åtgärder.
Sånt jobbas det ju med en hel del, inom ramen för arbetet kring det som i sammanhanget kallas extremism och våldsbejakande grupper. Det finns ju åtskilliga kartläggningar och analyser och fler kommer. Frågan trendar ju närmast.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp