Bukefalos 28 år!

Snabb fråga om sårskada.

Red_Chili

Trådstartare
Är ute i skogen. Väntar på kontakt med vet. Tror ni det här behöver sys? Är vid knät, kanske 1cm långt? Som tur är inget brutet, men hon haltar.
20230502_122055.jpg
 
Är ute i skogen. Väntar på kontakt med vet. Tror ni det här behöver sys? Är vid knät, kanske 1cm långt? Som tur är inget brutet, men hon haltar.
Visa bifogad fil 117971
Kan du bedöma hur djupt det är? Svårt att se det på bild! Och sitter det precis över knäleden? Om ja, så hade jag velat att en veterinär gjorde en bedömning i alla fall, för att inte riskera bakterier i leden eller nåt annat otrevligt!
 
Är ute i skogen. Väntar på kontakt med vet. Tror ni det här behöver sys? Är vid knät, kanske 1cm långt? Som tur är inget brutet, men hon haltar.
Visa bifogad fil 117971
Se ut att behöva städas upp i sårkanterna, renspolas och så läker det fortare med suturering. Eftersom hon haltar är ju smärtlindring också vettigt.
Hade det varit min hund hade den fått besöka veterinär (ifs mig själv då) för bästa läkresultat, även om den kanske överlever även med hemma-rengöring och bandage :)
Mvh leg. Vet
 
Vi lyckades linka hem, Lily gick bättre och bättre ju längre vi kom och haltade inte när vi kom hem. Hade videosamtal med veterinär och hemma i duschen kunde vi också konstatera att det bara är ett lite mer rejält skrapsår, absolut inte djupt m.a.o. (jag har dessutom video på när det hände och det är tydligt att hon bara skrapar i). Fick som råd att hålla rent, raka runt och åka in om det verkar bli värre på något vis. Nu har hon tröja på sig som litet skydd.

20230502_140059-01.jpeg


Just nu känns det lugnt iaf. Jag blev så jäkla stressad där ute i skogen. Ebrah har lite trasig tass, jag tokförkyld och börjar precis få lite energi igen och så nu Lily... Allt på en gång. Nåja. Avvaktar så länge, nu är det ordentligt rengjort till en början.
 
Vill bara uppdatera med att såret redan ser väldigt mycket bättre ut. Hon travar frivilligt, krafsar i marken efter att ha kissat, inga problem att hoppa upp/ner ur möbler men hon är faktiskt förvånansvärt duktig och vilar konstant inomhus. Känner mig betydligt lugnare idag. Det kommer nog läka fint det här, även om det kanske tar ett litet tag. Ingen aning om hur bra läkkött hon har. På Aysu var sånt här över på en vecka max. På tidigare hundar har det tagit lite längre tid.

Jag har hela tiden varit övertygad om att jag aldrig kommer få en hund som Aysu igen. Att jag inte kommer få tillbaka just henne är ju tyvärr självklart, men den där Lily alltså... :heart

Min lilla morrhoppa har stått som en staty när jag tvättat sår, klippt päls, rakat runt såret med högljudd maskin. Inte ens när jag snabbt behövde gå iväg för att hämta mer sårtvättsprylar (som jag först glömt) så rörde hon på sig. Hon väntade tålmodigt tills vi var klara, och det är inget jag medvetet tränat på. Inte heller försöker hon ta av sig varken sina byxor eller det "plåster" jag hade på en stund igår. Hon bara accepterar det. Allt precis som Aysu. Sådär löjligt snäll och tillitsfull att jag undrar hur det är möjligt. Så lätthanterad när det väl gäller.

Hon är så fruktansvärt bra den här lilla unghunden. Tänk att jag hade sån tur att kunna få henne trots allt, hela vägen från USA dessutom. Nu hoppas jag att hon läker snabbt så att vi kan ge oss ut på lure coursing-fälten :D
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
676
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 213
Senast: ako
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 788
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp