Snabbare lägganden

L

Luxus

Hur sjutton gör man för att få till snabbare lägganden? :confused:

Min hund är bland det segaste som finns vad det gäller lägganden.

Tacksam för tips
 
Sv: Snabbare lägganden

Om du inte redan har det så hade jag börjat med att ha olika kommandon för tävling kontra allmänlydnad.

Jag använder sitt och ligg i lydnaden och sätt och lägg till vardags tex.

Efter att hunden lärt sig ligg har jag shejpat fram snabbare lägganden genom att inte belöna dom sega.:)
 
Sv: Snabbare lägganden

Jag har inte olika kommandon i dagsläget, men det var värt att tänka på.

När du skriver shejpar menar du då att du bara klickar på dom snabbare lägganden?
 
Sv: Snabbare lägganden

Håller med Lilljessicah och lägger till:

Vid snabba läggande så är viktigt att det är själv läggandet som belönas, inte att hunden ligger.

Jag började med lek och kampande, ryckte undan kamptrasan när han var som mest uppskruvad, hade klickern redo, gav kommando och klickade när hunden var på väg att lägga sig, detta kräver en del fokus från föraren plus att man ibland får chansa.

Ganska snabbt kan du sålla bort, att inte klicka, försök som inte är tillräckligt snabba.
 
Sv: Snabbare lägganden

När jag busar upp henne med kamplek och säger ligg stannar hon upp och tittar på mig som att jag förstörde allt det roliga :(, efter några tillsägelser lägger hon sig segt.

Förstår att jag måste få henne att tycka att det är "roligt" att lägga sig eller är jag på fel spår?
 
Sv: Snabbare lägganden

Du behöver inte nödvändigtvis få henne tycka att det är roligt att lägga sig, men hon ska tro att "lägger jag mig snabbt blir det roligt igen" på ett ungefär.

Edit: Jag har också olika kommandon, "lägg dig" är vardagskommandot. Och där kan han sega i både två och tre sekunder om han vill det.
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbare lägganden

Jag har inte olika kommandon i dagsläget, men det var värt att tänka på.

När du skriver shejpar menar du då att du bara klickar på dom snabbare lägganden?

Ofta har man inte samma krav i vardagen, utan nöjer sig med att hunden lägger sig, inte att hunden lägger sig i samma hundradelssekund du säger kommandot. Så därför har jag olika.:laugh:

Det Blandrastik fyllde i med var jättebra tycker jag.

Edit - Vilka metoder brukar du använda dig av vid inlärning? Om du leker med henne och tar leksaken bakom ryggen, vad gör hon då? Erbjuder hon dig något beteende? Vilket? Hur lång tid är hon passiv? Blir hon frustrerad eller less?
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbare lägganden

Kroppspråket kan också spela in,
har du tänkt på om du ändrar hållning tex
när du ber hunden att lägga sig?

Där hade jag svaret på mitt problem med
att få hunden att lägga sig.
Jag böjde mig (utan att tänka på det) framåt
inte mkt, men det räckte för att vovvan skulle
vilja titta bort och låtsas som att det regnade.
Hon tyckte att jag var obehaglig som sjutton.
 
Sv: Snabbare lägganden

Som sagt, hur gör du?

Till TS

Är hunden van vid att du vill se ett beteende för att den ska få tillbaka trasan?

Kan du hetsa lite på hunden typ "Är det din trasa, ska du ha den?" Med så där taggad röst. Jag har även ett tillägg när jag gör så och det är "Kaaaan duuu.....ligg? Min hund vet ju naturligtvis inte vad jag säger, men bara jag börjar med det där "Kaaan du..." så börjar han visa mig beteenden, när sedan kommandot väl kommer så blir han superglad om det är nåt han kan.
 
Sv: Snabbare lägganden

Mina hundar är vana att behöva erbjuda beteenden. Dvs, om jag visar dem en godis och sedan tar bort dem så visar de vad de har på repertoaren i hopp om att något av dem ska vara det rätta alt. att jag förstärker ett nytt.

I snabba läggandet fallet slutade jag belöna de långsammaste läggandena när ligg är ordentligt befäst. Sen tar jag itu med de näst långsammaste osv tills enbart de snabbaste är kvar.:)

Jag har gjort både som du skrev, och helt byggt på förväntan av att få belöningen fast utan kommandot.

Men nu på sista hunden lärde jag in att ligg det är när man lägger sig i samma sekund som det kommenderats, så slipper jag gå in och speeda upp det senare, lika bra att få det som man vill direkt insåg jag efter några år. ;)
 
Sv: Snabbare lägganden

Vilken teknik anväder sig din hund av? Sätter sig först med baken och sen lägger sig? Eller lägger sig ned med frambenen i princip först och baken efter? Fäller alla ben samtidigt?
 
Sv: Snabbare lägganden

Smiter in på den här tråden eftersom jag också har problem med detta.

Från sitt är det inga problem om man speedar upp honom lite, då kastar han ner frambenen.
Från stående eller i rörelse däremot, då kastar han ner frambenen men står kvar med baken uppe/alt sjunker ner med den sjukt segt.
 
Sv: Snabbare lägganden

min 9-åriga hund har ÄNTLIGEN, efter flera års träning, börjat lägga sig snabbt! vi har provat "allt", från shaping till att superdunderbelöna läggandet men det har liksom inte gått in i skallen. använder jag boll börjar alla rörelser gå i slow motion, och kopplingen snabbt läggande = boll infinner sig inte. jag började t o m misstänka att hunden hade ont någonstans. sedan träffade jag min nuvarande sambo och han hjälpte mig att få till det (vägen till en hundägares hjärta går genom hunden... ;)). vi gick helt enkelt tillbaka till riktigt basic valpträning, dvs satte hunden och höll en köttbulle framför nosen på honom. handen med köttbullen sänktes snabbt till marken så att vi fick till det där "pang-läggandet". samma teknik applicerades sedan på stående hund och läggande under gång, alltså att han sänkte bakdelen lite först för att sedan lägga sig. det har tagit ungefär ett år, med läggandeträning 4 gånger i veckan, men nu presenterar han faktiskt snabba lägganden! så nu håller jag på att shejpa in läggandet i inkallningen och det går framåt! :)
 
Sv: Snabbare lägganden

Jag är neutral och vill att hon ska lägga sig på kommandot ligg. men när det inte funkar går jag tillbaka till grunderna och pekar med handen på marken och säger ligg,
 
Sv: Snabbare lägganden

Är hunden van vid att du vill se ett beteende för att den ska få tillbaka trasan?

Kan du hetsa lite på hunden typ "Är det din trasa, ska du ha den?" Med så där taggad röst. Jag har även ett tillägg när jag gör så och det är "Kaaaan duuu.....ligg? Min hund vet ju naturligtvis inte vad jag säger, men bara jag börjar med det där "Kaaan du..." så börjar han visa mig beteenden, när sedan kommandot väl kommer så blir han superglad om det är nåt han kan.

Åh nu börjar jag förstå hur du menar, nej jag har inte förståt att det är så jag ska göra, Tack!
 
Sv: Snabbare lägganden

Vilken teknik anväder sig din hund av? Sätter sig först med baken och sen lägger sig? Eller lägger sig ned med frambenen i princip först och baken efter? Fäller alla ben samtidigt?

Hon lägger sig med baken först och hasar sedan fram frambenen till arbågarna går i marken :(

*drömmer om att hon fäller alla benen samtidigt*
 
Sv: Snabbare lägganden

Om jag inte får ordning på det med dom tipsen jag fått så kommer jag att prova din teknik :)
 
Sv: Snabbare lägganden

Klart det går långsamt då! :idea: Dragit ned godis mellan frambenen/bakåt?

Du måste komma på ett sätt att byta teknik för det kommer aldrig gå snabbt att lägga sig med baken först.
 
Sv: Snabbare lägganden

då skulle jag avvakta och bli helt still tills hunden sänker bakdelen och i bråkdelen innan baken snuddar marken skulle jag jubla och langa fram massor med godis och ha lite fest. Alternativ klicka då, men jag är ingen klickermänniska utan jublar och busar istället.

Måste tillägga att jag tränade snabba läggande med en kompis hund. Han tände på idén och ett tag efter träningen så kastade han sig platt ned i backen direkt någon började med ett komando :D Han ville ju ha godis! :D Nåja det gav ju sig efter ett tag eftersom belöningen inte kom :)
 
Sv: Snabbare lägganden

Förmodar att det är från stående du menar då?

Intressant att försöka få henne att lägga sig på ett annat sätt, har aldrig funderat på det tidigare :)
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 696
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi är tvungna att byta försäkringsbolag på vår gamla hund, eftersom han har ManyPets som ska lägga ner sin verksamhet i Sverige. De har...
Svar
3
· Visningar
361
Senast: Breen
·
Fritid Någon som har koll på marknaden där? Vill bara ha till hobbybruk ochvkolla vad som rör sig utanför hagen. Hoppas få se lokatten bland...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp