Snabbare lägganden

Sv: Snabbare lägganden

Ja från stående.

Funderade lite till att en del hundar kan bli väääldigt sega som en lugnande signal. Kan vara värt att tänka på. Man måste känna att hunden är med på noterna och leker! :D En del kan ju bli osäkra över vad som egentligen förväntas dem.
 
Sv: Snabbare lägganden

Till alla

Nu har jag testat lite:)

Att leka igång henne och sen be om ligg tycker hon är dödes, efter att ha gjort så några gånger och då fortsatt leken vill hon inte ligga alls.

Hon är väldigt glad i godis, har nu testat att bara ge godis vid lite snabbare lägganden men än så länge verkar hon inte koppla sambandet, i morgon ska jag prova med klicker (hon är jobbad med klicker tidigare).

Att ta godisen närmare bröstet på henne gör att hon fäller alla benen samtidigt vilket känns som ett framsteg men hur går jag vidare sen? ber jag henne bara om ligg så lägger hon sig ju som vanligt.

Det här känns som en hård nöt att knäcka :crazy:
 
Sv: Snabbare lägganden

Jag skulle byta ord sa det blir nagot helt nytt for henne. Sedan skulle jag anvanda godis. Nar hunden star, hall en godis i handen och sank handen bakat/nerat in mellan frambenen pa hunden. Da maste hon vika alla fyra benen samtidigt. Eller atminstone, min godisgris kunde inte tanka sig att slappa godisen med blicken sa hon larde sig "plats" sa, som betyder att ligga som en 'sfinx' och det anvands vid tillfallen nar hon ska sitta eller inkallas fran att ligga. (Att lagga sig fran att ga, tillexempel. Hon kastar sig ner)
Sedan har vi ocksa "down" som betyder att hon kan ligga med bakbenen at sidan... och dar jag forvantar mig en omedelbart ligg, om ej inte fullt sa "snartigt" som 'plats. Vi har ocksa en generell "ga och lagg dig" (eftersom hon ar tvasprakig funkar "go lay down" ocksa LOL) som betyder att hon kan ta tid pa sig och i viss man kan valja var hon lagger sig.

Min tjej ar sa godis motiverad att jag maste ha olika godisar med olika "varde" for henne. Plats kan inte vara det allra basta (ost, lever, eller sa) for da blir hon sa ivrig att hon inte fattar vad vi gor, for det har jag sma harda godisar, inte alls lika goda. LOL OH... och jag sager ordet "plats" som hon dimper i golvet.
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbare lägganden

Jag behöver nog välja något riktigt gott, tex. korv, för att få till liiiite snabbare lägganden

Intressant att ha olika ord (som lilljessica oxå hade) för olika typer av ligg, tror att jag ska börja med att lära in plats för det snabbare med hjälp av klickern,
 
Sv: Snabbare lägganden

Oh... och prova med att rora handen i olika hastigheter. Om jag holl handen framfor nosen med en godis och sankte den for fort, eller for sakta, blev det fel. Prova nagra ganger medan du funderar pa hur det SKA se ut sa ser du snart vad som ser bast ut.
Sedan skulle jag upprepa det 25 ganger om dagen, bara 2-5 ganger vid varje tillfalle. Precis som med barn funkar korta, tata, repetitioner ofta battre an langre ovningspass.
 
Sv: Snabbare lägganden

Först in med den nya tekniken. Ibland får man nöta. Sen börjar du belöna endast liggande med rätt teknik. Jag har aldrig bytt ord när jag lärt in nya tekniker. Inte ens på fjärren där sitt har en annan innebörd än sitt vid sidan. Det blir så extremt situationsbundet så det lär sig hundarna.
 
Sv: Snabbare lägganden

Med ligg kan det dock vara bra att det ar situations bundet. Jag KRAVER en snappy, omedelbar ligg som aldrig far brytas pa tavling... hemma pa garden maste jag dock ha en ligg som hon kan bryta om jag glommer bort henne:o
 
Sv: Snabbare lägganden

Dels är ju tekniken viktig som påpekats ovan, men själv har jag lärt in fina snabba lägganden på två hundar med hjälp av att kasta godis. Lite kontroversiellt, men det har funkat.

Jag har alltså taggat igång dom på godis och sagt ligg, och så fort de kommit ner med både armbågar och rumpa så har jag kastat godis. Förhoppningsvis har det hamnat mellan frambenen men om inte så har det inte gjort något om de har rest sig och tagit det. När de sedan är på det klara med "systemet" så ökar hastigheten, och några problem med att de rest sig när det inte kommit godis flygande har vi aldrig haft. På den lilla hunden är läggande under marsch 10-mässigt, och på den stora är det heller inte tokigt även om hon är pensionär nu.

Samma metod kan säkert användas med leksak också, om hunden är mer intresserad av det.
 
Sv: Snabbare lägganden

Brukar kasta godis till Luna också, men hon är likförb**at lika trög i läggandet.

Men nu har jag tränat med klicker och godis här i köket på en mjuk matta (så att det ska bli bekvämt att lägga sig snabbt) för att få in den nya tekniken med frambenen ner först, hon tycker säkert att jag är synnerligen knölig :)

Blandrastik: du skrev att jag skulle klicka medans hon lägger sig och inte när hon lagt sig, varför?
 
Sv: Snabbare lägganden

Ja det är jättebra att ligg är situationsbundet. Man kan ha samma ord i många situationer just därför.
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 696
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi är tvungna att byta försäkringsbolag på vår gamla hund, eftersom han har ManyPets som ska lägga ner sin verksamhet i Sverige. De har...
Svar
3
· Visningar
362
Senast: Breen
·
Fritid Någon som har koll på marknaden där? Vill bara ha till hobbybruk ochvkolla vad som rör sig utanför hagen. Hoppas få se lokatten bland...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp