Bukefalos 28 år!

Snabbare och bättre resultat?

majola

Trådstartare
Hur blir man en bättre ryttare snabbare?

Jag är för närvarande så vansinnigt frustrerad för jag tycker inte att jag gör tillräckliga framsteg i ridningen.

Visst jag har höga krav på mig själv. Min sambo och min ridlärare säger båda att det är orealistiska krav, eller i alla fall att jag är för otålig, men där håller jag inte med. Jag förbättras nu!

Jag tränar flitigt och är gnaska disciplinerad (dvs jag lullar inte igenom några pass och även om jag bara sitter och skrittar en häst så är jag noga med sitsen osv). Försöker att bilda mig teoretiskt. Jag anstränger mig verkligen. Men antagligen är det inte tillräckligt eftersom jag inte får de resultat jag vill ha.

Vad har ni gjort när ni behövt extra skjuts i ridningen? Ta paus, bara rida ut osv är inget för mig.
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

När det gäller ridning specifikt har jag inte tillräckliga kunskaper för att svara dig; jag nöjer mig med den principiella frågan.

Min erfarenhet är att man även kortsiktigt når de största framgångarna när man har ett långsiktigt mål. Det är då man verkligen fokuserar på det väsentliga, medan kortsiktiga mål lätt resulterar i att måluppfyllelsen blir viktigare än vad den på sikt leder till.
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

Ridning är en trappa, man kan inte ta många steg i taget.
Ta med lite feel i ridningen också, inte bara en massa krav.
8 år med samma häst och utvecklas hela tiden= Jag.
Men jag har mycket tålamod å andra sidan.
Lycka till och lyssna lite på omgivningen.
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

ridningen tar tid att få till men ju starkare och bättre kondis du har ju bättre förutsättningar har du
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

Rida flera hästar är bra! Dels får man "mängdträning" och sedan lär man sig också att känna och korrigera på ett annat sätt än när man sitter och nöter på en/två hästar bara.
Helst ska man ju lyckas hitta både en riktig läromästare som kan "allt", en grön unghäst och några hästar däremellan...
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

Ridningen blir ju svårare och svårare ju mer man kan... Kan det inte vara så att det känns som att du står och stampar just pga att du får högre krav på dig själv. Jag känne rprecis som du, men tänker jag efter och tittar bakåt ett par år så har det hänt mycket.
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

Butros: Hmm. Du har rätt. Just nu vet jag inte riktigt vad mina långsiktiga mål är. Min ridlärare tycker att jag ska rida 1,20 i höst, samtidigt som han säger att jag är orimlig som blir frustrerad när jag inte kan rida lätt eller lägga en korrekt volt.

Nässla: Senaste månaden har jag ridit ganska lite efter en liten olycka. Annars rider jag min egen häst (6 år) samt lite skolhästar, just för att inte snöa in bara på henne.

Siri-Siri: Kanske är det så. Problemet är att jag inte har något att jämföra med. Jag minns inte hur det var för t ex ett halvår sedan. Kanske har jag bättrat mig, kanske inte?
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

många timmar isadeln på uteritter gärna barbacka är ett jättebra sätt att kroppsligen bli en balanserad ryttare som då får lättar med de högre skolorna då kroppen hänger med
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

majola skrev:
Hur blir man en bättre ryttare snabbare?

Jag är för närvarande så vansinnigt frustrerad för jag tycker inte att jag gör tillräckliga framsteg i ridningen.

Visst jag har höga krav på mig själv. Min sambo och min ridlärare säger båda att det är orealistiska krav, eller i alla fall att jag är för otålig, men där håller jag inte med. Jag förbättras nu!

Jag tränar flitigt och är gnaska disciplinerad (dvs jag lullar inte igenom några pass och även om jag bara sitter och skrittar en häst så är jag noga med sitsen osv). Försöker att bilda mig teoretiskt. Jag anstränger mig verkligen. Men antagligen är det inte tillräckligt eftersom jag inte får de resultat jag vill ha.

Vad har ni gjort när ni behövt extra skjuts i ridningen? Ta paus, bara rida ut osv är inget för mig.


Allt hänger ju på ens egen sits och balans. Det är en kombination av teoretiska och praktiska kunskaper. Det handlar även mycket om insikt och aha-upplevelser när man kan känna och förstå hur man använder sin egen kropp. En lite vriden sits, kan aldrig bli rätt av nog så mycket teoretisk kunskap om man inte har en person med ett gott öga, som kan tala om för en vad man gör med sin kropp och hur man kan rätta till det.

När man använder sin kropp rätt så gör även hästen det man begär. Så läsning och att prova olika instruktörer råder jag dig till. Läsning och instruktörer av både traditionell ridlära (dressyr) och mer otraditionell som Sally Swift och Bent Branderup.

Hälsning Maja
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

Stopek skrev:
Allt hänger ju på ens egen sits och balans. Det är en kombination av teoretiska och praktiska kunskaper. Det handlar även mycket om insikt och aha-upplevelser när man kan känna och förstå hur man använder sin egen kropp. En lite vriden sits, kan aldrig bli rätt av nog så mycket teoretisk kunskap om man inte har en person med ett gott öga, som kan tala om för en vad man gör med sin kropp och hur man kan rätta till det.


Jag vet, men det gååår ju inte. *svårt frustrerad*
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

majola skrev:
Problemet är att jag inte har något att jämföra med. Jag minns inte hur det var för t ex ett halvår sedan. Kanske har jag bättrat mig, kanske inte?

Kanske du i så fall skulle börja föra någon slags riddagbok där du skriver ner vad du uppnått t.ex. senaste månaden eller vilket tidsintervall du nu finner lämpligt. Då har du lite mer konkret på papper vad du uppnått och det kan du gå tillbaka till och kolla. Det är ganska bra att ha faktiskt.
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

Jag för riddagbok penibelt noggrant sedan flera år tillbaka. Det är jätteviktigt tycker jag.

Men inom ridningen är framstegen ofta så omärkliga. Visst, det kan ju vara ett framsteg att jag nu kan fatta galopp utan att hästen slår bakut som hon gjorde i höstas. Sådant märker man ju. Men jag märker ingen större skillnad i om mina volter blir lite rundare eller om händerna bli en aning mer stilla. Det är så svårt att mäta. Snarare är det som SiriSiri skriver att kraven stiger och det bara känns som man blir sämre och sämre. :cry:
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

Mitt enda råd till dig är:
Ta en paus, låt kunskapen sjunka in och försök sedan igen.
Det kan räcka med en vecka...
 
Sv: Snabbare och bättre resultat?

Några tips:

- Sänk kraven tillfälligt. När du sänker dina krav så är det en "kortare väg" till att lyckas och du får återuppleva känslan av att lyckas. Det höjer självförtroendet och ger dig en kick framåt. Du behöver känna att du kan!

- Fokusera på en sak i taget under ett visst antal gånger. Det kan vara allt från att känna vänster höft röra sig till att hålla händerna rätt hela passet, eller att titta upp hela passet. När du fokuserar på en enda enkel sak faller ofta resten på plats så din kropp får en chans att rida och göra rätt automatiskt. Om en volt krånglar - sätt nåt i mitten och peka på det med spöet medan du rider på volten - vad händer då? För min del rider jag plötsligt en mycket bättre volt än vanligt.

- Rid för en annan tränare några gånger eller åk på en helt annorlunda kurs än du är van vid. Testa en annan sorts ridning, western, extremt noggrann sitsträning, whatever. Få nya intryck - bryt den negativa känslan och spiralen.

- Ha roligt också, även om rida ut eller ta paus inte är nåt för dig. Lägg in lek i den träning du vill göra - typ gymkhana.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·
Träning Varning! Långt inlägg! :) När jag var liten tycker jag man var mycket mer beslutsam av någon anledning, och mycket mer pedagogisk mot...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Totola
·
T
Ridning I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska...
Svar
16
· Visningar
1 406
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp