Snabbfråga:

bananabambi

Trådstartare
Jag ska nu förskra mina katter. Men jag hittar inte deras papper nu bland alla flyttkartonger :o

Jag ska fylla i ID - nummer och Registrerings - nummer. Men reg.numret kan jag inte i huvudet, hur kan man ta reda på det? Jag kanske inte ens behöver fylla i Registreringsnumret över huvud taget?

En fråga till som kom upp nu, bör man ha livförsäkring om kissen enbart är som sällskap?

I övrigt har jag tänkt försäkra mina två katter i Agria Optimal, är det ett bra val?
 
Var är dom reggade nånstans? Ring dit. ID-numret har väl kennelklubben, ring dom så kan du få numret till dom som sköter registret över ID-märkningar.

Livförsäkringen är väl egentligen för om nått skulle hända, så du har möjlighet att få "bidrag" till en ny kisse. Jag har alla mina katter livförsäkrade, t.o.m huskatten :)

Agria är väl i de flesta fall outstanding, fast deras premier är därefter tycker jag. Jag har avelskatterna i Agria och sällskapskatterna i Folksam. Agrias avelstillägg är kanon, även om jag hittills sluppit använda mig av nån försäkring. Huskatten är väl den som varit närmast, men hon har alltid lyckats hålla sig precis under självrisken :smirk:
 
Vad de är registrerade? Oj, det vet jag inte... :p Jag registrerade dom när jag gjorde allt annat hos vet förra sommaren, vaccination, kastration mm. Usch, känner att jag måste leta efter papperna...

Livförsäkring är alltså så man kan köpa en ny katt om denna jag har nu skulle förolyckas? Men jag som inte har några meriter på katten, eller inte ens betalade något för dom, då kan jag väl inte få ut någon större summa på den försäkringen. Den är nog mest till för avelskatter?

Jag har faktiskt inte läst in mig på folksam, kanske skulle göra det. Är så insnöad på Agria eftersom jag har hästen där.

Hade våra katter fortfarande varit innekatter skulle de nog inte vara försäkrade, men nu när katterna får gå ut plus att vi bor i ett område där det kör lite bilar så vill jag ha dom försökrade.
 
Livförsäkring gäller inte om katten förolyckas utomhus, blir påkörd etc... Jag har min huskatt veterinärvårdsförsäkrad i Folksam. Om jag minns rätt så är maxbeloppet 1 000 kr i livförsäkring på en huskatt, så det kändes inte som någo större idé.
 
Jaha det är huskatter du har? Då har dom inget regnr, bara ID-nummer om dom inte är huskattregistrerade i SVERAK.

Jag tror inte Agria har livförsäkring på huskatter, dom hade det inte för några år sen iaf. Den är nog mest för raskatter eftersom dom kostar en slant i inköp.

Jag tycker det är viktigt att ha ALLA katter försäkrade. Såg på nått veterinärprogram på TV om en innekatt som gjort illa sig ordentligt och den var oförsäkrad. Då det programmet sändes var ägarna uppe i 15000:- lite drygt i vetkostnader. Underbart att dom betalade det tycker jag, det var ganska stora skador inne i lårbenet på ena sidan och diverse operationer hade behövts.
 
Hrm. Och hur vet jag om de är huskattsregistrerade? Avgiften jag betalade för ID-märkningen var till SVERAK, det vet jag. Men det kanske den alltid är?

Som sagt, en livförsäkring behöver jag ju inte.

Jag har alltid velat ha mina kissar försäkrade, ända sedan den dagen vi visste att vi skulle ha dom. Men sambon har inte alls förstått vitsen med det, utan tyckt det varit en helt onödig kostnad, speciellt då dom är inne. Men nu när vi började släppa ut dom sa jag att det var inget snack om den saken, de måste försäkras (Utsläppet var en bra anledning att få honom att ändra sig, även om jag alltid ansett att det behövs :cool:). Jag vill verkligen göra allt för mina missar om de skulle skada sig. Men med min budget kan jag inte punga ut med 15000:- om de skadar sig, jag har inte så mycket pengar sparat. Och att ta bort dom enbart pga en pengafråga, känns helt fel, då skulle jag gräma ihjäl mig.
 
Glöm registreringen, är de huskatter och du själv inte registrerat dem i Sverak så är de inte registrerade.

Id-märkningen har inte med registrering att göra.

Och livförsäkring kan du bara få på raskatter.

mandalaki
 
Nej, du betalade inte till SVERAK utan till SKK, Svenska Kennelklubben. Det är dom som sköter ID-registret som inte har nått med SVERAK att göra, förutom att dom kanske är med och sponsrar.

Har katterna regnr har du fått ett litet häfte om det, men jag skulle gissa att dom inte är reggade och att du isåfall bara har ID-nummer.
 
Min Fia har en himla massa nuffror att lägga till, eftersom hon är ID-märkt, chippad och har huskattbevis i SVERAK.

Skönast med bara tatueringen, 047F, enkelt och bra att minnas :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp