Snabbt, en gång för alla...

Sv: Snabbt, en gång för alla...

jaktmeriterad ju... *suck*

Nä, men allvarligt, för oss med fågelhund (det gäller iaf de tycka fågelhundarna) så ska vi då först göra eftersöksgrenarna (dvs släpspår med kanin 100 meter och vatten apportering) och sen få pris på fält. Då får man J, om du vill ha UCH så måste du ha J först. Så vi får inga cert utan J *svär*

//E
 
Sv: Snabbt, en gång för alla...

Har förstått att det finns problem med aggressivitet. Mycket är väl iofs en fråga om ägarskap.
Därför vill man hellre säga wheaten än softis, för det är ju ingen "mjuk" hund direkt. En terrier är en terrier är en terrier...även om alla raser naturligtvis ställer krav på ägaren.

Han blev påhoppad av en boxer som sexmånaders valp. Inget han kommer ihåg, eller så bryr han sig inte. För han är inte rädd eller arg på andra hundar för det. :love:
Två av hans bröder (en är halvbror) har också blivit attackerade, men inte brytt sig, så det verkar vara bra gener.

Vi ska försöka meritera så gott vi kan. Har ställt lite, men ska ta en liten paus med ställandet ett tag. Hans päls är inte så bra just nu.

På måndag ska vi börja en kurs i tävlingslydnad, det ska verkligen bli spännande!
 
Sv: Snabbt, en gång för alla...

Ja jaktmeriterad fattade jag :) Kul att få veta vad meriterna är.

Men är det inte så att sen får alla CK hundar Cert? Eng. setter har iaf så...

Tänk att en jämthund måste vara SJCH innan den kan bli SUCH :rofl:
 
Sv: Snabbt, en gång för alla...

Hos oss kan du inte byta CK mot cert, isåfall hade Loka redan varit SUCH, men settrarna är ju engelska fågelhundar, de har andra regler. Cacib är det bästa du kan få hos oss innan du är i jaktklass och kan få cert, CK får jag alltid :angel:

//E
 
Sv: Snabbt, en gång för alla...

Nej jag menade att alla hundar i jaktklass (som kräver nån slags merit då) får Cert om de får Ck. Så de kan ju dela ut 4 cert på en dag om det finns 4 hundar i jkl med Ck.

Kan säga att det gäller er också :) Väl i jaktklasskonk. så får alla Ck hundar Cert.
 
Sv: Snabbt, en gång för alla...

Aha, ja då är du rätt på det och jag också. I jaktklass hos oss så är det inte så mycket konkurrens, så är du där uppe så ska du ha en hund med typ bettfel, lynnesfel eller inåttåad, alltså "grova" fel för att inte få cert. Hos settrarna är de ju betydligt fler.

Tycker jag kan få cert nu...

//E
 
Sv: Snabbt, en gång för alla...

*hi hi* Ut och plocka de usliga skogsmeriterna då!!

Jag hinner inte få nån lydnad på hunden i år tror jag, men absolut att det går för det är en bra hund och det mesta sitter på plats där det ska. Jag vet inte riktigt vart det skulle brista. Kanske motivation om det är ofräscht vilt, då kommer hon nog att rulla... Men annars så kommer hon att fixa de lägre klasserna :)
 
Sv: Snabbt, en gång för alla...

mmm, med en hund som är vattenrädd *suck*...? jag ska ha i henne i plurret om jag så blir dränkt på kuppen...

Synd att vi inte har samma ras, kunde peppat varandra på proven *hihi*

//E
 
Sv: Snabbt, en gång för alla...

Ah! Så var det ju... Jag kan ge bort lite... Finns det vatten på 5 km håll så hoppar de i... Hoppas att det löser sig med tiden. Det är så där. Skönt med en hund som är lite försiktig, för de blir lätta på sitt sätt, men svåra på ett annat...

Min Lillan är (hitills) fri från "alla" rädslor. (Man kan aldrig säga alla, men de vi varit i kontakt med som normal hund och så) Hon är helt klart den miljöstarkaste av alla tikvalpar i kullen. Men jag har svårt att bestämma mig och det var det bästa :D Man kanske skulle haft den sista lilla fegisen *he he* Jag tror att uppfödaren grämer sig mycket över att hon dels valde fel valp och sen att hon inte gjorde ett fodervärdskontrakt... Jag kommer inte att ta valpar på henne och jag tänkte heller inte låna ut henne för avel. Har jag pröjsat så har jag...
 
Sv: Snabbt, en gång för alla...

Kassiopeja skrev:
Plus att man varvar hanar och tikar i ringen så att exvis de vuxna hanarna i öppen klass får stå ut med om det varit en ungtik i höglöp inne och skvätt alldeles innan.

/JES

Man varvar inte tikar och hanar inom samma ras. En öppenklass hane kommer således aldrig efter en ungklass tik. Däremot har det ofta varit in tikar före hanarna eftersom det är flera olika raser i ringarna.

Mvh,
Duvan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
789
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
938
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 955
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp