Bukefalos 28 år!

Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Kl.
Idag är lillprinsen DYR!
Har jobbat honom från marken nu i två dagar för att hitta lite styrning och stopp.
Idag fick jag hjälp av en kompis så jag kunde sitta på honom igen.
Han har en hel del överskottsenergi, eftersom han går ensam, så han sprang på fint i longeringen.
Hoppade upp och då blev han busig! Studsade till en gång i skritten precis i början, landade i korsgalopp och blev LIVRÄDD! :p Så då bockade han ett språng och sparkade bakut. Fram igen, travade på lite och sen gjorde han ett Bocksprång till :p Man känner verkligen att det är bussprång och inga "nu slankas ha av dig språng" så jag satt mest och skrattade.
Länge sen jag kände mig så trygg på en unghäst! :love:

Efter att vi travat och galopperat samt kollat att bromsen funkade i båda varven så bad jag kompisen ta loss linan. Så idag har vi, för första gången, ridit omkring själva. :love:
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

KL

Såhär såg mina hästar ut idag, motivationen på topp!:arghh::arghh:

1513277_10151817189685588_1960363058_n.jpg


(hennes ben är rödblacka egentligen)
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Venus_in_furs; I hear you...

1493181_10152260898154155_265541884_n.jpg


Yay...

Men å andra sidan är det här betydligt mera yay!:banana:

1535451_10152260900264155_2130457979_n.jpg


/Malin
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Jag är så glad över att jag har en häst som går i en grushage när jag ser era bilder ;)
Tinna ser faktiskt konstigt nog inte heller ut sådär!

Kl.
Gosade med Snappe nu på kvällen.
Jag är så kär i den hästen :love:
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Detta är en av anledningarna till varför jag rakar Jorunns hovskägg. Dessa stora bollar hon får av snön skadar henne.
Hon trampar av dom med bakhovarna och snubblar och sliter av stora tussar av hovskägg och ibland till och med huden:crazy:
Eller så står hon hela dagarna tjurig i hagen och sparkar mot benet för att bli av med bollarna
Samt att all lera på benen är svårt att få bort och hon får mugg på 2 röda
Hade man vatt rik hade man haft hage med grusi stor som en paddock dessa tider.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

*kl*

Och jag är så kär i denna häst. Finner inga ord. Älskade häst!
f52548667ac211e38faf0edf04e81c84_7.jpg


och en gammal bild:
fili3_52cf22a92a6b225161cfca5a.jpg


Han har nu blivit 23 år, men är så himla pigg. Häromdagen hittade vi en ny stig som var perfekt för galoppträning. Fin galoppfattning från skritt, galopp en kort bit och sedan ner till skritt med bara en liten kram om tyglarna. Bästa hästen! :love:
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Detta är en av anledningarna till varför jag rakar Jorunns hovskägg. Dessa stora bollar hon får av snön skadar henne.
Hon trampar av dom med bakhovarna och snubblar och sliter av stora tussar av hovskägg och ibland till och med huden:crazy:
Eller så står hon hela dagarna tjurig i hagen och sparkar mot benet för att bli av med bollarna
Samt att all lera på benen är svårt att få bort och hon får mugg på 2 röda
Hade man vatt rik hade man haft hage med grusi stor som en paddock dessa tider.

Det finns ett mellanting mellan rakning och stora bollar. Jag tog saxen och klippte av det värsta. Funkade fint och om någon månad lär det inte synas.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Eller så tar man varmt vatten och tvättar bort dom ;)

Våra möjligheter är begränsade och de kommer tillbaks i samma omfattning så länge det är snö, fast mest is om det inte är lerigt. Nu skulle jag inte få för mig att raka men friserade bort det värsta.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Aldrig varit med om att det blir så illa, förrän mamma ringde och sa att hon hade så på sina hästar.
Även hon klippte försiktigt bort dom.

Jag har ju tur som slipper dessa bollar :)
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Min har inte en särskillt mycket hovsägg men vintertid är de där isbollarna efterhängsna. Lite synd jag vill ju ha mycket hår.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Eller så tar man varmt vatten och tvättar bort dom ;)

Men hallå i HAGEN sa jag! Kan ju inte påverka hur hon ser ut i hagen när jag är på jobbet 07-1530;)


Spolar benen gör jag varje dag när jag kommer till stallet innan ridning för även om hon är rakad är hon ju lerig om benen/mage/svans, ja typ hela hon när hon och hagpolaren rejsat och lekt i hagen.:D
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Det finns ett mellanting mellan rakning och stora bollar. Jag tog saxen och klippte av det värsta. Funkade fint och om någon månad lär det inte synas.


Du får ju iaf inte tävla om du klipper lite i hovskäägget ens enligt reglerna, så i min mening spelar det ingen roll om du klipper "lite" eller rakar bort allt du har sumpat tävlingarna likförbannat.

Även rakning syns inte sen när hon fäller vinterpälsen och på några veckor ser hon ut som hon aldrig har varit rakad på benen.... om man nu skulle vilja tävla isis tävlingar.

Nu vill ju inte jag tävla det utan ska tävla körning och dressyr med min isis och i dessa grenar får man raka benen så för min del är det inge problem med att raka:p

Och det är lättare överhuvudtaget att hålla rent och man slipper oroa sig att komma till stallet med en häst som sparkat sönder sina bakben i panik för bollarna.
Vissa hästar är mer känsliga än andra i denna fråga helt enkelt, har hbl i stallet som har bollar som är superstora och de bryr sig inte.

Hon har varit så nära att slå av sitt ena bakben för alla bollarna en vinter att stallägaren fick i panik springa in i hagen ta in henne och spola av benen och stalla in henne och ringa mig.
Då har man inge val anser jag för min häst bästa går före allt annat, utsätter inte henne för onödigt lidande helt enkelt.


Önskar jag kunde ha hovslägget kvar och att de gjorde vad det är till för.. skydda, men jag har väl ett måndagsexempel till häst för hennes hovskägg är enbart i vägen och skapar mugg.

Men det är ju tur att Sverige tillhör ett land där vi faktiskt FÅR göra som vi vill i alla fall i denna fråga:D

Alla är vi olika och det är ju underbart anser jag att vi är och smaken är som baken..delad.





KL
PHU sitter på motoonscykeln och har trampat snart i 45 minuter, snart jobbet....
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Du får ju iaf inte tävla om du klipper lite i hovskäägget ens enligt reglerna, så i min mening spelar det ingen roll om du klipper "lite" eller rakar bort allt du har sumpat tävlingarna likförbannat.

Självklart kan jag tävla om jag vill, inte en människa kan se att jag klippt bort det värsta till skillnad mot om jag rakat hästen. Regeln är knappast till för att hindra min häst från att må bra. Det är lite toppar som rykt inte något dramatiskt direkt.


Hon har varit så nära att slå av sitt ena bakben för alla bollarna en vinter att stallägaren fick i panik springa in i hagen ta in henne och spola av benen och stalla in henne och ringa mig.
Slå av bakbenen pga isbollar? Och att det skulle behöva åtgärdas i panik? Jag har då aldrig hört talas om någon som varit i närheten. Menar du att det skulle ligga hästar med brutna ben på island för att man inte sanerat hästarnas ben eller? Det låter helt galet överdrivet.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Du tror inte ditt spolande och tvättande kan ligga bakom muggen?

Jag är en sådan som anser att man ska minimera störandet av hudens naturliga skydd. Tror att många plågor för våra djur (och människor med för den delen) kommer utifrån att vi spolar, tvättar och trixar.
Personligen får min ha hur stora bollar som helst. Jag spolar i princip aldrig, endast träns och sadelläge hålls rent.

Nån gång har han haft typ tennisbollar i skägget, det blev box några timmar så ramlade de av av sig själva.

Vi har leriga hagar men har aldrig nånsin haft mugg på en enda häst. Har ingen aning om varför men fortsätter på den linje jag valt, att störa huden så lite som möjligt. Det verkar ju funka;)
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Du tror inte ditt spolande och tvättande kan ligga bakom muggen?

Så här tänker jag också. Grannstallet med storhästar (med noll hovskägg) spolar av leran varje kväll. Jag kan välja att spola om jag vill men hellre att leran får torka när dom står inne på natten och sen borsta av på morgonen. Har alltid gjort så, aldrig spolat, och har heller aldrig haft mugg eller andra problem. Då har jag alltid haft hästar med mycket benbehåring ;)

Igår hade mina också stora is/lerbollar när dom kom in. Klippte bort en stor på unghästen bara annars fick det vara och i morse var mer eller mindre allt borta och då har jag ändå kallstall :)

Så jag tror heller inte att det är bra att spola hela tiden, men det är jag det.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

*kl*
Jag klippte bort de här klumparna och det syntes inte ens på hovskägget att jag gjort det.
Sprayade på pälsglans, då brukar det vara bara att dra av dom nästa dag.

/Malin
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Pälsglans är bra grejjer det! Använder det i svansarna för att slippa allt för mycket lera och is. Ska prova i hovskägget också! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
144
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 131
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
588
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp