Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Niela

Trådstartare
Nu kör vi igen, dela med er av alla tänkbara tankar och ideeér och dela med er av ert liv med era islandshästar i vardagen.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Då inviger jag tråden med en uppdatering från Rinna.

Inga svar på skitungarnas annonser, är inte direkt ledsen över det ;)

Snöggur fick skor på igår efter vintervilan. Har ridit honom två ggr och han är ungefär som en oljetanker att manövrera. Segt, stelt och svarstiden är aningens lång. Men han verkar ändå nöjd över att få komma ut o röra sig! Jag får se till att alltid rida honom Före Kveikja, så jag tar det tröga svåra före det busenkla. Det är ordentlig kontrast mellan de två! O Andi kommer förbli barfota ett tag till, hoppas att han skall kunna klara sig med easyboots de gånger han rids.

Min lilla medryttare har börjat titta efter foderhäst, är det någon som känner någon som har en lämplig töltade läromästare för en 13åring så hojta till!

Nu tror jag visst lunchrasten var slut, dags att ta ut kveikja i regnet o hitte på någit!
wpid-dsc_0643_20140104173846353.jpg
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Att du inte säljer Snöggur till medeyttaren? Ni har väl pratat om att ev sälja honom.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Att du inte säljer Snöggur till medeyttaren? Ni har väl pratat om att ev sälja honom.

Jag hade den förhoppningen ett tag, men han är inte en häst för ett barn(som bara ridit ett år) Han skulle enbart kunna säljas till någon som kan dressyr såpass att man kan hålla koll på honom och kan fånga honom innan han tar bettet o sticker. Hon har ridit honom mycket i paddocken men nu innan jul fick hon rida ut samtidigt som min sambo gick med hundarna. Då drog Snöggur iväg o visade sitt gamla jag och nu verkar det som om hon inte vill rida honom.

Däremot erbjöd jag henne idag att ha Andi på foder ett tag tills hon hittar någon annan(för jag antar att Andi kanske inte är rolig nog i längden). Så nu skall vi sätta oss ner med föräldrarna och diskutera. Spännande! Tur de bara bor 1,5km bort så jag kan pussa på honom ibland! Tror det kan bli bra, för även hennes lillasyster kan rida Andi och jag hade ju ändå planerat satsa på K och S (så att S blir i form för att kanske säljas).

Kör en bild på tjocksmocken från 2011 tror jag.
wpid-andifin3.gif
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Det låter som en jättebra lösning för er alla med Andi!
Även om han har spatt och inte kan tränas fullt ut räcker det kanske för en tjej som bara ridit 1 år.

Hoppas det blir som du önskar med övriga hästar så du får din tävlinghäst :)
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Visst är det underbart med igångsättningar ;)


KL
Just nu har vi kommit igång så pass att det verkligen känns att det är igångsättning för både min och Sols del. Jag har ju ridit väldigt lite sen i våras och hjälp vad jag har tappat. Träningsvärken är numera min trogna följeslagare. :devil:

Rider fortfarande inte fullt ut, men det känns ändå bra. Det känns ju såklart av att hon varit skadad, och i vänstervarvet är det verkligen som att börja om från början. Tölten är rätt ok, men trav är jättejobbig och galoppen är i stort sett obefintlig. Fördelen med att få börja om så helt från början är ju att framstegen blir så himla tydliga, så det ska bli spännande att se hur det växer fram så smått.
På rakt spår har det redan hänt massor, från grisepass och väldigt framtung och obalanserad trav till att vi idag kan börja leka lite med steglängd och tempoväxlingar i tölten, korta bitar kan jag njuta av tölten utan att behöva parera passtakten. Traven har blivit mycket mer balanserad och så länge hon får gå i ett tempo hon orkar så har hon helt slutat smida, så nu har hon börjat komma upp från framdelen också.


Tänkte jag skulle passa på och filma lite i helgen, för jag funderar på att anmäla mig till en liten tävling längre fram i vår, men det känns så osäkert än hur hon kommer att utvecklas under månaderna som följer. Får se hur det känns efter att ha sett svart på vitt hur hon går i dagsläget.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Kl.
Inga fynd alls på röntgen!!! :)
Nu ska hon få vila helt ett par månader och sen tar vi det därifrån!!!
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Varför säljer ni inte snöggur. Istället om ni inte trivs med honom?:-)
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Skulle vara intressant o höra hur du arbetar för att stärka hästen i det "svaga" varvet. För min häst är lite likadan. När jag köpte honom så hade han vilat i nästan ett år, inte pga skada, utan tidsbrist. När jag satte igång honom gick han bara i grisepass och hade svårt att hitta traven. Nu är takten fin i tölten och nu tar han trav när jag ber om det, men den är inte så stark. Nu travar han med lite bättre bäring och kan gå på stor volt. Jag har arbetat mycket med sidförande, öppna, sluta osv och det har skett stora framsteg, men vill gärna hör hur andra gör för att stärka en svagare sida. Han var väldigt oliksidig och det börjar rätta till sig nu :)
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Varför säljer ni inte snöggur. Istället om ni inte trivs med honom?:-)

Jag hade sålt honom för flera år sedan om han var min att sälja. Mathias tycker om honom helt enkelt. Men jag har nog fått in honom på rätt spår nu, han har insett att det inte är schysst mot Snöggur att bara gå i hagen o spontanridas när hans anda faller på. Nu skall han igång o beroende på vad Mathias känner så är det sälja eller behålla sen.
Fördelen nu är att Mathias ridit en inackoderad häst en del och Det är en fin häst! Han har fått lära sig hur trevligt det är att rida en känslig häst som lyssnar på varje liten signal!

Vi får se, han är ju ingen lättsåld häst skulle jag tro.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Underbart!
Hoppas vilan hjälper nu så ni slipper mera krångel :)

*KL*

Laukur hade vilodag igår så ingen ridning :) Men vi tog en promenad med Ljómi och hunden istället. Ljómi tyckte det va jättekul! Särskilt när husse sprang med honom ;)
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Det mesta går framåt med Tyra i rasande fart. :)

På onsdagar har vi haft "öppen träning" i stallet, ett gäng spm har träffats och rodit ihop på banan och sedan fikat. Tyra har haft jättesvårt att fokusera med fler ekipage på banan, mest varit springig och svårpåverkad. Så vi har tagit onsdagsträningarna lite som miljöträning. Igår gick hon super! Lugn och lyssnade. Trots att andra hästar rörde sig. ^^ Framsteg!
Är vi ensamma på banan är det en annan häst, men jag vill ju gärna kunna träna med andra också. ^^ Det kommer!
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

God fortsättning på er alla.
"Vintern" har varit grå, blöt och trist. Motivationen ofattbart låg trots lång ledighet.

Planen var att köra igång fullt nu, hade cuptävlingar inplanerat i jan, feb och mars.
Men efter ÄNNU en ny hovis i mitten på december är Dropi inte fräsch. Eller, han blir alltid öm 2-3 dagar efter skoning så då stod han. Sen kom jul osv med resa samt urtrist väder, då stod han också.
För ca 1 vecka sedan red vi och han kändes väldigt oren bak. Inte halt alls men stel i rygg, rumpa och bakben. Kortat steg och ovillig.
I samråd med vet skrittas han nu i 14 dagar och sedan får vi se. Misstänker att han har gjort en kullerbytta i hagen. Finns inget synligt alls, känt igenom varje muskel (nästan) och reagerar inte på nåt. Mysterium.

Bifogar bild från dagen innan nyårsafton, absurt med sol, +7 och barmark:wtf:
9AFACEF5-8243-44D3-94AE-B7D4916EE264_zpsnu8a254d.jpg
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Var ute och red med en kompis idag. Kompisen fick rida Spök. Kompisen är lite osäker efter ha ridit mindre justa hästar men kände sig helt lugn på Spök, även när vi red på 70 väg: "Så här trygg vill jag att min häst ska vara i trafiken." :love:

Kompisen är en medioker fritidsryttare som ridit islänning en gång för tio år sen men som rider mjukt och är ödmjuk inför att hon inte är expert. Efter knappt halva ridturen bytte de mellan tölt och trav som om de aldrig gjort annat. Väldigt impad av att min lilla Spök, sex år, är så lättväxlad :love:
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Skulle vara intressant o höra hur du arbetar för att stärka hästen i det "svaga" varvet. För min häst är lite likadan. När jag köpte honom så hade han vilat i nästan ett år, inte pga skada, utan tidsbrist. När jag satte igång honom gick han bara i grisepass och hade svårt att hitta traven. Nu är takten fin i tölten och nu tar han trav när jag ber om det, men den är inte så stark. Nu travar han med lite bättre bäring och kan gå på stor volt. Jag har arbetat mycket med sidförande, öppna, sluta osv och det har skett stora framsteg, men vill gärna hör hur andra gör för att stärka en svagare sida. Han var väldigt oliksidig och det börjar rätta till sig nu :)

I just Sols fall är det ju ganska extremt eftersom en muskel högt upp i låret var väldigt skadad och hon under lång tid gått och avlastat vänsterbenet. Så med henne jobbar jag väldigt försiktigt och tar små steg i taget. För henne är det en utmaning att bara gå rakt fram utan att avlasta. Nu har vi kommit så pass långt att vi börjat leka lite med ställning och jättesvag böjning. Men mest är det övergångar i alla dess former på rakt spår. Sen efterhand kommer jag att lägga in lite mer böjning korta bitar i taget. Galoppen tycker jag är jättebra för att komma åt båda sidor, men där är vi inte än. Även små skutt över bommar i galopp och cavaletti i trav. Och självklart att gå ut och skritta i terräng.

Med Godi gjorde jag mycket mer övningar på böjt spår. 8 volter i trav, där svårigheten för honom var övergången mellan ställning, rakriktning, ställning. Han spände sig lätt och slog över i grisepass i övergångar. Tog ju såklart ett tag innan vi kunde trava ett helt varv på volten också, så vi började ju redan där med att dela upp volten i många små bitar och bara ta trav några steg i taget sen över till skritt igen. Såsmåningom gjorde jag samma arbete i galopp, fattade galopp några steg och tillbaka igen. Sen blev det ett halv varv och sen ett helt. Sen började vi med att lägga in ett enkelt byte i mitten av 8 volten. Red lite förvänd galopp i bågar i ridhus och på vägar ute.
Massa skolor i alla gångarter. Hoppade lite också, det gillade han. Och massor med övergångar. En favoritövning på Godi var att göra övergångar både i skolor och mellan skolor. För det var perfekt att göra ute på vägen. Växla mellan öppnor, slutor, förvända, olika gångarter, fram och tillbaka och huller om buller. Han blev väldigt lösgjord och det stärkte honom bra.

Finns hur mycket som helst att hitta på och variation tror jag är viktigt, det är så lätt att fastna i samma övningar och att man kör fast lite. Efterhand som hästen blir starkare kan man ju lägga in fler och svårare övningar. Jättekul att ha något att se fram emot!! :D

Viktigast tycker jag är att inte utsätta hästen för sånt den inte klarar av, ingen blir positiv till träning av ständiga misslyckanden. Men samtidigt måste man ju utmana för att komma nån vart, så det gäller att hitta gränsen utan att kliva över den och sen vara beredd när gränsen flyttas, både framåt och bakåt.
 
Senast ändrad:
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Tack för att du delar med dig :) Det ÄR väldigt lätt att fastna i övningar, så det är alltid bra påminnas om lite "nya" övningar :)
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Verkligen! När jag känner att jag fastnar brukar jag antingen läsa i nån gammal träningsdagbok, tidning, bok eller boka in en träning.

Träningsdagböcker tycker jag är suveräna, dels för att se utvecklingen och dels för att få översikt och inspiration.
 
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Kl.
Var precis i stallet och jobbade snarpur lite från marken. Tränade på att svänga och stanna, han har haft lite svårt att acceptera att det är jag som ska bestämma riktningen ;)
Efter 10 min promenerande så föll polletten ner och han gjorde en PERFEKT halt. Massa pussar, morötter och mys senare så fick han gå in i boxen :)
Han har ÄNTLIGEN börjat intressera sig för maten igen, kompisarna är inte lika stressande och han har ro att äta upp både hö och kraftfoder.

Tinna ska vila fram till april.

Lillprinsens dagsform!
(Manken är typ 1 dm högre än ryggen :p )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
92
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 954
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
535
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp