Snackistråd eget stall/gård del 2

Någon här som fått banken att gå med på lägre kontantinsats än 25% vid köp av liten lantbruksfastighet? Har fått erbjudande att köpa ett hus på 6hektar (varav 4-5 är skog). Mäklaren som värderat och ska ha hand om försäljningen om vi inte köper det trodde att bankerna skulle hantera det som en vanlig villa då det inte drivs någon näring där, men vår bank (seb) vill ha 25 % i kontantinsats.

Vi kan nog få låna till kontantinsatsen också men det känns som så hiskeligt mycket pengar när man inte alls var inställd på att köpa nåt förens om ett par år.

Är det lönt att kolla med andra banker eller kör alla på 25%?

Ja. Vi har en lantbruksfastighet (eller tre fastigheter), köpt med 15%. Ingen verksamhet här. Tror mäklaren också nämnde 25% på visning men vår bank sa inget om det alls.
 
I höst flyttar jag och min man till en egen gård - snacka om dröm som blir verklighet. Ingen av oss har bott på gård innan, men jag har haft häst i 20 år och alltid stått i stall där det ingått att arbeta en del. Ska bli spännande att se hur stor chocken blir för oss :D Om någon har något bra-tips-för-stadsbor-som-ska-bli-lantisar så tas det tacksamt emot, annars kör vi bara och ser vad som händer.

Ta det lugnt! Låt saker växa fram :) trist men sant.
 
I höst flyttar jag och min man till en egen gård - snacka om dröm som blir verklighet. Ingen av oss har bott på gård innan, men jag har haft häst i 20 år och alltid stått i stall där det ingått att arbeta en del. Ska bli spännande att se hur stor chocken blir för oss :D Om någon har något bra-tips-för-stadsbor-som-ska-bli-lantisar så tas det tacksamt emot, annars kör vi bara och ser vad som händer.
Acceptera att det alltid kommer att finnas saker att göra, att det aldrig blir ”färdigt”. Det var nog största chocken för min man när vi flyttade till vår gård.
 
I höst flyttar jag och min man till en egen gård - snacka om dröm som blir verklighet. Ingen av oss har bott på gård innan, men jag har haft häst i 20 år och alltid stått i stall där det ingått att arbeta en del. Ska bli spännande att se hur stor chocken blir för oss :D Om någon har något bra-tips-för-stadsbor-som-ska-bli-lantisar så tas det tacksamt emot, annars kör vi bara och ser vad som händer.
Man får ta det lite allt eftersom, låt saker växa fram. Man ändrar sej och vill annorlunda när man boat in sej.

Vi har tex bott här sen 2014, och jag har satt om staketet i hagarna exakt varje år sen dess. 🙄😎 Flyttat, fixat, ändrat. Anpassat. Man inser hur man vill ha det lite allteftersom.

Annars,skapa goda kontakter, man vet aldrig när man kan behöva varandra på olika vis.

Det finns alltid att göra och man blir liksom aldrig 'klar'.
 
Haft ute grävmaskin igår. Tömde gödselstacken, skrapade av vid lösdriften och gjorde större grusyta. Vi var lite snåla sist så nu är den rejält tilltagen inför hösten/vintern.

Under tiden han gjorde dett kapade jC upp och bR bort 2 gamla träd som ramlat i hagen samt rensat bort ogräs

För att vara ledig går det i ett 🙄🤣
 
Bild på hur det ser ut.
225372689_10158491900521819_3463087286186912785_n.jpg



Färgen tog slut förra året och en del behöver bytas ut därför är inte allt målat. På insidan av denna vägg är det 3 boar och det är här jag vill sätta in fönster. Så de måste vara bra från båda håll och öppningsbara.
 
Viss vilket du ha budget fönster?
I ett stall jag stod i hade vi träluckor som stängdes vid storm. Funkade bra för oss.
Annars har jag sett något variant på rejäl träram + vind ät om man stänger till då och då?

Själv har vi valvade från Myrby och är väldigt nöjda.
 
Viss vilket du ha budget fönster?
I ett stall jag stod i hade vi träluckor som stängdes vid storm. Funkade bra för oss.
Annars har jag sett något variant på rejäl träram + vind ät om man stänger till då och då?

Själv har vi valvade från Myrby och är väldigt nöjda.

Ja inget västingfönster. Förstår ju att de kostar en del men jag vill ha in ljusinsläpp. Har inga fönster alls i stallet. Upplevs väldigt ljust ändå pga av sin storlek.

kommer inte sätta in fönster i år utan avvaktar tills nästa år. Men bra att börja leta :)
 
Ja inget västingfönster. Förstår ju att de kostar en del men jag vill ha in ljusinsläpp. Har inga fönster alls i stallet. Upplevs väldigt ljust ändå pga av sin storlek.

kommer inte sätta in fönster i år utan avvaktar tills nästa år. Men bra att börja leta :)
Jag (vi) är som sagt väldigt nöjda med de valvade från Myrby.
Varit väldigt skönt nu med häst som har haft boxvila till och från hela sommaren, där han verkligen kan stå och hänga vid fönstret för att det är tillräckligt stort för honom att titta ut.

(är förövrigt väldigt glad åt våra något större boxar på 3x4)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
592
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 329
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 095
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp