Snäck-funderingar :)

N

Nelly_Muffin

Har sett att vissa här på forumet har afrikanska jättesnäckor, dom är ju bara för häftiga! Har funderat på såna i nåt år nu, och tänkte kanske skaffa ett par stycken till hösten. Det gäller bara att övertyga alla föräldrar om hur underbara dom är... :p

Kan ju tyvärr inte lova att dom aldrig behöver ha något med snäckorna att göra, för jag är ju borta på praktik ibland eller hos kompisar, och det kan ju kännas väldigt fel att ta med sig diverse creepy djur hem till folk... :o

Bor ju på internat oftast, och då hade jag tänkt ha en "låda" där och en hemma, och ta med snäckorna på tåget. Det måste ju vara bättre för snäckorna att åka tåg än att klara sig ensamma över helgen? Känns ju som att snäck-maten skulle bli dålig och det skulle bli alldeles för torrt för dom.

Har kommit fram till att jag allra helst vill ha A. achatina, men gillar även marginata och reticulata. Tycker att ju större desto bättre :D

Har tänkt åka till expo syd i augusti för att leta snäckor och snäck-bostäder, men hur ovanliga är jättesnäckor egentligen? Har aldrig vart på nån mässa men någon som vet vad oddsen är att dom kommer sälja någon fin art där? :D
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Har inte varit på någon mässa men vad jag har hört är snäckor rätt vanliga där. Hittar du inte där så kan du säkert hitta på petsnails.co.uk eller repti.net :)

Måste få avråda från att resa fram och tillbaka med de dock. Vuxna snäckor kan vara riktigt kinkiga och snäckor som matvägrar tills de dör är inget ovanligt efter en flytt - det finns tom vuxna snäckor som matvägrar efter att man möblerat om i karet... Dessutom gäller det ju att se till att de har rätt luftfuktighet och temperatur även vid transport mitt i smällkalla vintern.
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Bättre om du har de på internatet över helgen i sådana fall. Jag hade mina snäckor när jag bodde på internat. Snäckorna fick stanna på internatet under helgen men de fick mer mat och vatten på fredagen förstås. Det är ingen jättekatastrof om maten skulle ta slut och vattnet torka bort för så fort snäckorna inte är nöjda med sitt tillhåll kryper de in i skalet och väntar på bättre tider.

Artmässigt är det givetvis lättast att få tag i A. fulicha, de kan med tiden bli i storlek av en mindre A. achatina speciellt om snäckan bor ensam och slipper konkurrens om maten. Det är ju svårt att veta om de vill ha kompisar eller inte. Våra svenska snäckor lever ju ganska utspritt egentligen men i trädgårdar och sådant samsas de om platsen för att miljön där är så bra för de. Har hört vittnesskildringar om afrikanska snäckor i öknen som kommer upp ur marken när det har regnat, på det sättet låter det lite som om de är "flockdjur", typ som att de ligger i grupper under jord/sand när det är för taskigt väder för dem.

Men om du har fulichor (och kanske immaculata / panthera och några fler arter) så får du kolla så de inte får ägg, kan vara bra att kolla karet några gånger i veckan. Eftersom de lägger 200++ ägg per kull. Fast det gäller ju bara om du har två eller fler, inte om du har en ensam. På nämnda arter är det dessutom många bebisar som överlever ägg och bebistadiet, tyvärr. Det enda rätta man kan göra då är att antingen ge/sälja de som reptilföda eller avliva de. För det finns redan allt för många Fulichior (men immaculata / panthera är rätt ovanliga att man ser). Iradeli (eller hur det nu stavas) "föder" kläckta ungar men av vad jag förstått inte så väldigt många åt gången (som tur, tur, tur är) men det verkar vara ovanligt att de öht får ungar, dessutom är de ju de minsta av alla arter och du skulle väl satsa på de största :p

De äter ju bara grönsaker (och sepiaskal men det är inte så mycket mat att tala om :p) så om man lägger in en stor bit gurka, sallad och andra bladgrönsaker som inte är kålväxter (snäckor brukar dissa kål men annars är det riktigt bra mat om man kan få de att äta det) så blir maten inte dålig. Däremot blir tomat och kokta grönsker (varför man nu skulle mata med kokt mat?!) väldigt snabbt dåligt.
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Ang äggläggning så kan det ju definitivt vara en bra idé att köra på en A. achatina och så en av någon av alla Archachatina-arter. Här måste jag bara få tipsa om Archachatina marginata suturalis, en riktigt trevlig art som är väldigt framåt och social jämfört med andra arter :D Eller ja, mina var det iaf :p Dessutom var de inte så kräsna som somliga andra heller :angel: Gäller bara att arterna inte har allt för olika behov på temp och luftfuktighet så går det alldeles utmärkt.

När de lämnas över en helg så kan ju en egen liten odling vara ett alternativ förresten. Bara att odla lite gräs, maskrosblad eller så över veckorna och ställa in det när man åker bort. Gräs som fortfarande får stå och växa tills snäckorna äter upp det ruttnar ju inte som frukt och grönt kan göra.
Själv slängde jag in frön direkt i karet ett tag, det växte på riktigt fint men blev lite besvärligt när snägglorna grävde ner sig bland rötterna :D

Har man en bra burk så är fukten inget att oroa sig över heller förresten - en av mina burkar tex höll sig bra fuktig i upp till en vecka utan att jag behövde vattna. Annars kan ju en sån där dimgrej vissa har i sina terrarier vara ett alternativ, de kan man väl ställa på timer har jag för mig. Även om de inte dör av torka i första taget utan väntar på bättre tider så är det ju inte hälsosamt att gå i ide varenda helg :p

Fan, jag blir skitsugen på att skaffa snäckor igen! Dum tråd :mad: :angel:
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Jag vet. Men. VI. Får INTE skaffa snäckor igen :p
Möjligen sådana där söta med fransiga läppar :love:
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Sjukt mycket JA på den, dyker det upp en liten fransmegafon så haffar jag den direkt! Samma sak om jag skulle ramla över en Strophocheilus roseolabris :love: Och zebror och varicosor såklart! :D
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Tack båda två :) bra att veta att dom går att lämna över helgen, det blir ju lättare för mig också. (föreställer mig diverse katastrofer med snäckor på fullpackat tåg) Odla växter i lådan låter som en bra lösning, innan när jag hade vinbergssnäckor så var lådan rätt tom för att den skulle gå att städa lättare. Men jord+växter känns som ett trevligt alternativ.

Hittade för övrigt en vinbergssnäcka i trädgården förra veckan, ett år efter att jag släppte ut mina två, den mådde jättebra och jag tror det var min Dexter som hade vuxit till sig...:p :love:Hade plockat mitt gäng i skåne och planterade ut dom här hemma... Men det var lite sorgligt för jag hade gärna haft kvar dom. Var bara rädd att inte få några kompisar i nya skolan...:angel: Men nu vet alla där hur knäpp jag är så det är fritt fram :D
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Kan ni inte lägga in bilder på dessa fransisar? Jag blir nyfiken ju :p Eller ett latinskt namn så jag kan googla.
 
Sv: Snäck-funderingar :)

var_oblongus_head_large.jpg

Från petsnails, där det finns fler bilder (men mest på skalen och sådär)
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Sööt! påminner ju ganska mycket om:
drzoidberg.jpg
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Om jag vore du skulle jag isf odla i nån grund låda eller så som kan grävas ner så snäckorna inte kan gräva ner sig bland rötterna, för det är ett rent helvete att få upp de igen om de gräver ner sig där :D

Kornet: Ingen aning, jag har skitdålig koll på de. Men de lär nog inte vara känsligare än pannkakssniglarna iaf, de dog ju direkt de små asen :p Fast fransarna är rätt dyra - 40 Euro för en vuxen, plus frakt på typ 35 Euro om jag inte minns fel :crazy:

Lätt att man skulle döpa en frans till Zoidberg! :D
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Jo, för att inte tala om äggletning bland rötter... Måste ju gå att vända runt allting. Har spanat in en 70 liters plastback på ica som var väldigt genomskinlig och bra. Tror den var 75 lång 40 hög och 35 bred eller nåt liknande. Lutar åt att jag använder en sån, kan torv + vitmossa fungera som bottenmaterial? Jord blir ju så äckligt. Får lösa planteringen så att snäckorna inte kommer åt att gräva ner sig...

Är i full gång nu med att leta annonser men hittar inte mycket, verkar finnas ett överflöd av fulicor men ingen art som jag vill ha :p :cry: Någon som har ett tips på en stor art som är lättskött och inte så blyg?
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Vitmossa funkar om det inte finns gift i den :p

Hrm... Jag hade satsat på en (alltså bara en enda) fulicha och gött upp den, har sett bild på fulichor som haft en skallängd på 15cm+, har du bara en blir det ju inga ägg att tala om :D
Annars kanske den där margaritan eller vad det heter :p
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Vitmossa, är inte det den där mossan man har i ljusstakar vid jul? Testade den förut, den blev stenhård trots en massa fukt :p
Men såhär års kan du ju gå ut i skogen och plocka mossa. Bara att köra in den i ugnen före användning så du slipper få in något snusk. Går dessutom att återanvända - bara att skölja av när du rengör och sen in med den i ugnen igen :D
Håller med om att jord är vidrigt! Det kanske bara är jag som inbillar mig nu men det verkade definitivt vara lättare för kvalster att få fäste i jord... Och det är inte kul att få in kvalster på snäckorna kan jag ju säga, sååå vidrigt! :crazy:

Archachatina marginata blir rätt stor, beroende på underart. Underarten suturalis är väldigt trevlig, min stora favorit :love: Men, den blir inte lika stor som en del andra underarter. Ovum ska visst vara trevlig har jag hört, och de blir nästan i storlek som en A. achatina har jag för mig. Fast det beror ju på vad du menar med stort, vissa tycker ju tom att vinbergsnäckor blir gigantiska och de är ju skitsmå! :p

Kika på petsnails.co.uk, finns en drös annonser där :) Men kolla snail calculatorn först så du ser att den tilltänkta burken är stort nog :D

Det ska väl nämnas också att det finns vuxna A. achatina att köpa från en tjej som räddar de från Brixton market (eller hon gjorde det på min tid iaf) där de blir grovt vanvårdade innan de äts upp. De är viltfångade, så skulle du köpa såna (eller andra viltfångade eller snäckor som varit i kontakt med viltfångade) så se till att vara ruggigt noga med hygienen vid all hantering med de iom att de kan ha råttlungmask. Råttlungmask märks inte på snäckorna men bland människor finns det fall där råttlungmaskarna gett hjärnhinneinflammation som i vissa fall lett till döden. Inget hångel med såna snäckor alltså! :p
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Förresten, Vattnadal på ifokus har nån sorts marginata - tror det var ovum men jag kan minnas fel, kan hända att det är suturalis hon har. Hon hade ungar till salu tidigare, du kan ju höra med henne om hon har nån kvar om det är nån art du vill ha :)
http://vattnadal.medlemmar.ifokus.se/
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Men fulica är så vanliga :P och jag tror jag vill ha bebisar nån gång och om det är fulica får jag kanske inte sålt dom? Tror det blir roligare för snäckorna att vara två också, inbillar mig att dom har någon slags socialt liv... :p
 
Sv: Snäck-funderingar :)

Det vita som man har i ljusstakar är renlav, riktig vitmossa är det som växer på mossar och myrar och säljs som "sphagnum-mossa" som substrat. Den är snarare ljusgrön/brun än vit och har otrolig uppsugningsförmåga. Är även den mossan som torv består av.

Viltfångade är inget för mig, vill ju kunna hångla med mina snäckisar eller tja slippa vara nojjig över att få hjärnhinneinflammation, det låter ju minst sagt otrevligt. Lutar åt att det blir någon slags marginata, väldigt söta :) Tack för länken.

Ska hålla utkik efter den där brixton market när jag åker till London med klassen till hösten, om jag ser dom kanske jag inte kan låta bli att rädda ett gäng ändå. Fast jag vill inte stödja deras djurplågeri med mina pengar men samtidigt är det ju kört för dom stackars snäckorna om man inte räddar dom. :crazy: Lite svårt det där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 228
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp