Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Hej! Jag var ikväll och se på en fantastisk hästshow där bl.a frihetsdressyr var en del av programmet. Jag blev dock fundersam när jag såg att hästarna i frihetsdressyren hela tiden hade öronen strukna tätt bakåt, och började undra om det finns en orsak till det? Varför har hästarna i frihetsdressyr oftast öronen strukna bakåt, är metoderna snälla mot djuren när de tränas? Annars såg hästarna ut att vara i fint skick och hull. :)

Ingen aning om hur dessa hästar tränats ,men jag gick kurs för en känd "cirkusfröken" en gång som har stor respekt i branschen och hennes hästar lade då inte öronen bakåt vid uppvisning/träning vad jag minns.
Tvärtom följde de tränaren uppmärksamt med blick och öron hela tiden.
Däremot om hästen tyckte ett moment var tjatigt/tråkigt och fick lite tydligare kommando för att den var lite slö tex så surnade hästen till och visade tränaren tydligt att "sluta tjata" jag kan det här redan:rofl:

Alla hästar som gör samma nummer vid varje uppvisning kan säkert ha en dålig dag ibland och se sura ut ,och göra sina konster men med öronen visa att det är trååkigt.
Just därför byter de ju nummer då och då för att undvika hästar som ser uttråkade och sura ut.
Jämför med att alltid hoppa samma typ av hinder eller träna dressyr likadant varje dag,ingen normal häst skulle tycka livet va kul då .
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

De hästar som tränas med godis blir sådana. Det känns för mig inte så horemanaktigt med godistränade hästar.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

kl.

Har själv en häst som ganska ofta ser ut som en drake om man går förbi hennes box eller står utanför men hon har aldrig gjort nått under dom 13 åren jag har haft henne förutom skrämt skiten ur lite jägare med hennes sura minn.

Inget jag tänker på längre och så fort man går fram till henne så försvinner draken om det inte är någon hon känner är rädd för henne för då börjar hon nicka med huvudet och skrämma dom mer.
Tror hon testar folk då hon inte tycker om vissa energier och hon har aldrig gjort så mot barn men hon är en typiskt märr som man måste lita på henne först innan hon litar på en.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

De hästar som tränas med godis blir sådana. Det känns för mig inte så horemanaktigt med godistränade hästar.

Håller helt med,är själv helt emot godisträning.
Muta kallas det.;)
Vilka hästar mutar varann för att kunna umgås:rofl:

Klickerträning gillar jag inte heller efter att ha sett en hund fysiskt få ont i öronen av klickerljudet..:crazy:
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Min häst hade ofta öronen bakåtslickade under ridning när han hade ont i ryggen av en sadel vilket jag inte visste då, såg så jäkla sur ut hela tiden men efter behandling och ny sadel vinklar han dem bara bakåt när han lyssnar på mej eller det händer något runt omkring honom som han vill ha koll på, men då vrider han dem mer bakåt eller hur jag ska förklara det. Så jag tror att det är något de inte är riktigt tillfreds med om de gör det, behöver ju inte vara att de är ilskna bara att de inte riktigt är med på noterna eller inte förstår vad som händer eller att det är jobbigt för dem på ett eller annat sätt, i ditt exempel kanske att det är jobbigt att koncentrera sig för länge eller att de inte riktigt förstår vad de ska göra.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

kl.

Har själv en häst som ganska ofta ser ut som en drake om man går förbi hennes box eller står utanför men hon har aldrig gjort nått under dom 13 åren jag har haft henne förutom skrämt skiten ur lite jägare med hennes sura minn.

Inget jag tänker på längre och så fort man går fram till henne så försvinner draken om det inte är någon hon känner är rädd för henne för då börjar hon nicka med huvudet och skrämma dom mer.
Tror hon testar folk då hon inte tycker om vissa energier och hon har aldrig gjort så mot barn men hon är en typiskt märr som man måste lita på henne först innan hon litar på en.
Jag har också en gammal märr som ser ut som en drake ibland:D,ibland mot sina undersåtar i hagen som inte är lika snabba i tanken som hon(hm t.o.m lite korkade faktiskt jämfört med denna märr..) eller om folk beter sig dumt.
Vissa märrar kräver att bli behandlade med respekt,och om man beter sig som man ska så slutar faktiskt draken spruta eld.:rofl:

Jag red en gång i månskenet på min lilla märr,och jag var oförskämd nog att sitta och tänka på annat än hästen under mig och det vackra månskenet.:o
Jag lovar hästen blev sur för att jag inte var närvarande och satt och tänkte på jobb,snabbt gjorde hon en krummelutt och jag flög fint i backen med en smäll.:D
Jag lärde mig läxan att ska vi umgås hon och jag så ska jag vara närvarande i nuet och inte tänka på annat tex stress på jobbet.;)

Vissa har tydligare minspel och allt skall inte korrigeras på hästen,ibland är det en själv som behöver korrigeras,om nån fattar vad jag menar..:banana:
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Hon har lärt mej hur man beter sig runt hästar på ett hårt men rättvist sätt och kommer vara henne evigt tacksam för det.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Det är som natt och dag med godistränade hästar och horemanshiptränade hästar.
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

En häst som slickar öronen bakåt skall inte uppmuntras att fortsätta ,ge inte godis till en sur häst.
Hehehe, det beror ju på vad man tränar på. :angel:
Madam och jag tränade ju på "draken from hell" och klart som attan att hon skulle uppmuntras när öronen nästan hamnade under hakan på henne. ;)


*Ja jag vet, vi var "lite" smågalna,,,,,,,,men kul hade vi alltid.* :p
 
Sv: Snälla eller hårda metoder bakom kulisserna?

Håller helt med,är själv helt emot godisträning.
Muta kallas det.;)
Vilka hästar mutar varann för att kunna umgås:rofl:

Klickerträning gillar jag inte heller efter att ha sett en hund fysiskt få ont i öronen av klickerljudet..:crazy:


Finns ju faktiskt andra sätt att klickerträna en häst eller en hund på ;)
Istället för att använda en klicker kan man ju säga ett ord ist, som visar hunden/hästen samma sak som en klicker. :P
Så visst är det synd om hunden, men då kan man trotts allt bara ändra taktik, säga ja, klick, bra. Vad som ist som lösning ^^
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 194
Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 660
Senast: Cheval
·
M
Träning Hej Först lite bakgrunds info: Jag har fått hem ett sto, 11 år, 170 hög. Hon har inte gjort så mycket i sitt liv, hon har bara gått...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 242
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp