Bukefalos 28 år!

Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

A

Ammon

Jag har ett ganska stort problem. Det fanns redan med när jag köpte min hälskade häst. Han sparkade och levde om när man skulle lyfta benen. Jag köpte honom som ohanterad 3åring, och visste vad jag fick hem. Fick börja träna honom genom att stryka med "förlängninsarm" osv på benen, sen ställa halmbalar bredvid honom och börja smeka med handen. Förlängningsarmen med handsken gick bra men inte min vanliga hand. Så halmbalarna stoppade sparken när jag skulle börja ta på honom. Det tog inte så lång tid innan allt funkade faktiskt. Och man kunde faktiskt börja lyfta, utan att bli sparkad! Problemet uppstod dock igen när hovlsgaren dök upp. Han slickade öronen bakåt, piskade med svansen och sparkade som en galen ko!! Efter det bad jag om att få återkomma efter mer träning, och så vart det. Fick honom då skodd i bak, fast med någon enstaka spark! Oftast går det bra att lyfta upp hoven, men nså fort ett slag ifrån hammare lr dylikt kommer rycker han åt sig hoven och sparkar med full kraft, emot dig helst! Har efter det haft närmare tio olika hovlsagare!! Två stycken som det funkat bra för. Men den ena har flyttat, och han som klarade det allra bäst osv han har tyvärr slutat. Typiskt! Dom senaste gångerna har han blivit sederad, bara för att jag inte tänker bråka med honom och jag vill inte riskera någon hovlsgares liv. Han har sen i somras fram till i vintras gått oskodd runt om. Men i oktober fick han en hovböld i v.f så vi fick åka in till ultuna, djursjukhuset i uppsala. Bad dom sko honom runt om när vi ändå var där inne, med bra hovslagre osv, och så vart det. Var sen in ytterligare en gång och skodde honom men han gick sen oturligt nog och tappade sin ringsko som han fick på den skadade hoven och vi fick åka tillbaka förra tisdagen (9/1). Då händer det som inte får hända! Jag bad dom även kolla att skorna satt som dom skulle i bak, och en tjej kommer för att sedera honom. Han sitter dock fast i en sån där tjock "gummisnodd"/gummigrimmskaft inne i smedjan där inne på ultuna. Han får iaf panika när tjejen ska sätta kanylen och han kastar sig bakåt. Eftersom han sitter fast i grimman så stuper han till sist. Far i backen med en smäll och ligger där och kravlar med huvudet fast. Jag står framför honom och kan inte göra ett dugg! Kan inte få bort honom eftersom gummit är sträckt in i de längsta! Han kommer iaf upp halvt, men har hakat i bakbenen i avskiljar rören som finns där inne. Så han stuper en gång till, denna gång med huvudet före rakt in i väggen!! Han kommer sen upp och jag får loss honom. Skärrad och skinnflådd! Dock inga andra skador än uppskrapad på flera ställen på höger sida, som tur var. Kunde gått illa. Men nu efter detta så har han blivit hemsk med sina bakben. Vilket jag kan förstå, han blev väl livrädd! Han sparkar så fort man ska lyfta, och till och med mot mig, som det har funkat för tidigare. Jag har nu lånat en film med Monty Roberts, Fix Up 3 - Preparing for farrier. Men för att kunna prova och genomföra det han lär ut måste man ha någon kunnig och orädd medhjälpare. Jag vet inte vart jag ska ta vägen längre! :confused: Jag blir så ledsen och arg att jag bara gråter vissa dagar! Han är nämligen världens goaste och mysigaste häst i vanliga fall. Men nu behöver jag hjälp! All hjälp jag kan få!! Snälla är det någon som har något tips eller vet någon som kan få bukt på mina problem?? Sorgsen kram / Tessan
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

det finns ju monty roberts lärlingar i sverige.
kanske kan ringa de och boka lektion?
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Mitt sto var väldigt skeptisk mot att man rörde hennes ben redan som litet föl, trots att jag grejade med henne varje dag. Det som funkat bäst på henne (och även andra likadana) är att bara lägga handen högt upp på benet och bara låta den ligga tills hästen är stilla, sedan flyttar man handen och får inte flytta eller ta bort den förrän hästen står stilla igen (sätt på hjälm och skor med stålhättor över tårna). Gå vidare längre och längre ner på benet för att till slut få hästen att lyfta på benet. När du kommit så långt att hästen lyfter på benet (utan att sparka) - släpp ner det då. När hästen har vant sig vid att lugnt lyfta på benet, pröva att lägga det på ditt lår (du står lite hukad som hovslagaren). På så vis kan man hålla emot utan att krama om benet med handen. Hästens ben vilar alltså s a s utan tvång, men det tar emot lite. Ta det lite dag för dag.

Hoppas att detta hjälper dig något på vägen.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Till Pontevecchio.... Vart ska man hitta på någon Monty Roberts lärling då mån tro? Just nu känns de som att allt är värt att testa.. Vill ju inte hålla på att bråka med min älskade, för det snarare skälper än hjälper... :( Tack för tipset iaf!
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Till Equiform.... Tack för tipset, men det är tyvärr så att han står stilla när man rör vid honom. Och han lyfter bra.. Men när du har hans ben över ditt lår och han slappnar av och stått så ett tag, eller när han ledsnar (rätt fort) då rycker han åt sig benet, och slänger iväg en spark emot dig. För mig har det gått bra att lyfta, och till å med ta av skorna i bak, fram tills för typ 2månader sen. Å nu efter det som hände på Ultuna så kan man knappt kratsa ur bakhovarna utan att han sparkar... =(
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hur mår fötterna på hästen? Vilken vinkel har de? Ibland kan de ha väldigt ont i foten som de stödjer på, eller i knäna, eller i ryggen. Om de helt säkert vet att han inte har ont så skulle jag tro att det har börjat bli "dumheter" p g a oturliga situationer. Då är det läge för ledarskapsövningar. En annan variant är att stå precis intill en vägg baktill. Då slår han in i väggen och får troligtvis obehag av att sparka - ta dock reda på att allt är korrekt fysiskt på kusen innan.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hej... har inte haft tid att sitta vid datorn på ett tag, därför inte kunnat svara. Ammon´s hovar har ebra form nu, för 3år sen när jag fick hem honom såg dom däremot hemska ut. Jätte utflytna och sönder spruckna, men efter lite vård ser dom mycket mycket bättre ut. Och ingen hovslagare har sagt något illa om dom nu. Pratade med dom på ultuna om det också och dom tyckte inte dom såg dåliga/konstiga ut nu.

Gällande Ammon nu är han lika som tidigare. Fram hovarna lyfter han fint, men stampar gärna ned med dom. Medan bak inte ä någon höjdare. Höger bak är värst. Ska du lyfta det börjar han gå undan på en gång. Eller försöka gå över dig. Han är envis som en gris och dra gärna bak öronen och ser sur ut. Står han lös i gången, som han brukar när jag pysslar med honom, springer han iväg framåt så fort jag försöker lyfta ibak, eller går i sid led fram och tillbaka. Sitter han fast koncentrerar han sig mer på att sparka, men går till att börja med ännu mer i sid led. I boxen är det samma sak. Han springer runt runt runt. Vilket han aldrig gjort förut!! Iförrgår tjaffsade vi i säkert en kvart innan jag fick upp ena bakbenet i boxen. Han gick fram och tillbaka tills jag ledsnade och började stoppa honom så fort han försökte vända. Stod bakom honom och satte upp en arm högt upp i luften så fort han försökte vända. (han stod med huvudet bortifrån boxdörren) Till sist fick jag honom att lyfta upp höger bak, fast han såg inge vidare glad ut. Och jag får hela tiden vara beredd på en spark. Usch det här känns inget kul alls. När allt har gått så bra. Vet att han behövs ledarskapstränas, men just nu känner jag mig hjälplös och skulle gärna behöva hjälp. Vet du någon man kan gå på kurs för?? Du kan väl skicka till min mail här på bukefalos eller min vanliga hotmail aik1891gnaget@hotmail.com (eftersom man inte får tipsa om tränare över forumet)

Tack så mycket på förhand! /Tessan
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Ditt inlägg skulle jag vilja vidarebefodra till alla de som förespråkar att man ska låta sina unghästar gå ohanterade till tre års ålder...

Det är ju rent ut sagt för jäkligt att man låter det bli så här - så mycket lidande för både häst och dess nye ägare helt i onödan!

Många virrar på huvudet åt mitt pillrande med unghästarna och jag brukar förklara att det som är jobbigt nu är gånger tio när de blir 2-3 år DÄRFÖR pular jag så mycket med mina små.

Hovslagare ska inte behöva riskera livhanken, inte heller veterinärer ska behöva utsättas för vuxna ohanterade hästar men så blir ju fallet eftersom man förr eller senare måste sko och kanske åka till en klinik för behandling.

Trist för din del och inget lätt problem att ta sig an. Det är väl egentligen bara hårt och enträget arbete, rutin, och ev lugnande medel som kan lösa ert problem. Läsa i böcker och fundera på NH övningar det tror jag personligen inte mycket på, med risk att få alla NH anhängare över sig...
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Det låter lite som han testar dig. Sparkar han mot dig så skulle jag sparka tillbaka (om du uteslutit att han inte har ont någonstans och därför beter sig som han gör, men det låter ju inte så...) Träna mycket på ditt ledarskap, ta hjälp av någon kunning person om du känner att du inte riktigt vet hur du ska göra. Jag tycker att ett sådant beteende är oacceptabelt och det ska du inte behöva stå ut med,
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Sparkar han mot dig så skulle jag sparka tillbaka
Hoppas verkligen att Ammon inte läser ditt inlägg! Något mer korkat råd är svårt att tänka sig. :(

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hoppas verkligen att Ammon inte läser ditt inlägg! Något mer korkat råd är svårt att tänka sig. :(

LIA

Så om en häst sparkar mot dig i ren illvilja så står du bara och tar emot? Smart! :banana:

Det är jävligt barnsligt att kalla någon (eller någons inlägg) för korkad bara för att man är av skilda åsikter. Om du måste skriva något så skriv något vettigt ist.

Men det är väl som någon i en annan tråd skrev: "Det är bara LIA, inget att bry sig om" :)
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Ditt (eller snarare ert) problem är inte i första hand sparkarna. För mig verkar det fattas mycket i hela förhållandet. Fr a tillit och förtroende. Börja bygga på det så kommer hovproblemen att klinga av.
Det är svårt att komma med konkreta råd till någon som är i en så besvärlig situation som du hamnat i.
Vore jag du, skulle jag söka mig till NH och gå en kurs för någon bra instruktör. Då får du kunskap och känsla för hur du ska gå vidare.

Jeeves!
" ... fundera på NH övningar det tror jag personligen inte mycket på, med risk att få alla NH anhängare över sig"
Som varande "NH-are" ger jag dig helt rätt. ;) "NH-övningar" är ingen medicin här, däremot NH-kunskap.

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Så om en häst sparkar mot dig i ren illvilja så står du bara och tar emot? Smart!
Knappast! Var ser du det??
Hur vet du förresten att hästen handlar av illvilja?

Det handlar inte om skilda åsikter, utan vad man gör eller inte gör, och mitt svar balanserade ditt förslag som var "inte gör" med råge!

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Knappast! Var ser du det??
Hur vet du förresten att hästen handlar av illvilja?

Det handlar inte om skilda åsikter, utan vad man gör eller inte gör, och mitt svar balanserade ditt förslag som var "inte gör" med råge!

LIA

Så varför skriver du inte vad DU hade gjort istället för att kalla mitt inlägg korkat?

Jag vet inte att hästen gör det med illvilja, jag skrev OM. Och i det första inlägget skrev jag inom parantes "om hästen inte har ont etc...." så det borde väl vart ganska underförstått.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Jag har svarat TS i ett annat inlägg!


Sparkar han mot dig så skulle jag sparka tillbaka
Vad tycker du själv? Det var alltså det citerade och inte inlägget i stort, jag anmärkte på.

Varför skriva "sparkar mot dig i ren illvilja"? Anser DU att det är vad TS:s häst gör? Annars finns väl ingen anledning att fråga vad jag skulle göra?

Menar DU att en häst som sparkar, men inte har ont, gör det av illvilja?

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Förstår du inte vad jag skriver eller?

Jag orkar inte tjafsa, du har rätt, jag har fel, alla nöjda och glada.
 
Till alla er som tjaffsar om vem som har rätt

Snälla kan ni inte hålla erat tjafs utanför detta forum? Jag ställde bara en fråga om någon kan hjälpa mig, att det handlar om ledarskap vet jag redan, men har oxå börjat fundera på om det kan vara något i ryggen på honom som låser sig. Jag kanske tycler att mina svar är helt värdelösa men kommenterar inte dom som det för det. Alla tips i mina ögon är guld värda, sen är det upp till mig att bedömma om dom är värda att pröva eller inte. Så SNÄLLA sluta gnälla på varann inom denna tråd!! MVH Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Huvudargumentet mot att sparka tillbaka, är att det är livsfarligt! Men varför diskutera sakfrågor?
Det är lugnt, jag lägger ner nu. :o

LIA
 
Sv: Till alla er som tjaffsar om vem som har rätt

Jag försöker. Om folk kunde svara på sina egna inlägg ist för att lägga sig i vad alla andra skriver och kommentera det, så hade det vart mycket lättare.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

hej! jag har också en häst som ha fixa ideer för sig. Jag åkte till en man som bor i Ullared vid Varberg. Han heter Jörgen Schwarz och hjälper till med "problemhästar" som folk kallar det. Han är otroligt duktig och kan hjälpa till med alla olika problem. Han har en hemsida som du kan gå in och titta på om du googlar på hans namn. Man kan även lämna sin häst där, men det bästa är ju om man kan vara med. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 862
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 851
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 268
Senast: super
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 438
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp