Bukefalos 28 år!

Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Mycket märkliga resonemang från din sida...du måste nog lära dig att diskutera konstruktivt och inte försöka få alla andra att tycka som du.

Jag har mina erfarenheter och delar med mig av dem, andra har sina och delar med sig av dessa. Vem har rätt eller fel? Det är kanske ganska oviktigt, vad som däremot är viktigt i mina ögon det är att många inlägg kommer in på en ställd fråga eftersom TS då kanske hittar något korn lite här och där som hon/han kan välja att ta fasta på.

Du har redan "gett dig på" en person här inne för att denna hade avvikande åsikter och jag tycker kanske att du kan nöja dig med det? Om du känner dig grälsjuk av någon anledning så får du vända dig mot någon annan eftersom jag inte orkar ödsla någon tid på det... Annars får du väl PM:a mig - knock your self out baby
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

*knapplå*

När jag jobbade med travhästar för många år sedan så fick vi in en tvååring som var helt hopplös. Han var helt ohanterad och vi skulle köra in honom. Efter mycket tålamod och tränande så fungerade hästen jättebra och han var hur snäll som helst. Det enda som inte fungerade var just att lyfta upp fötterna. För det mesta gick det bra att lyfta upp den men så fort man började slå på hoven eller försökte lägga benet över ens eget ben så kickade hästen rakt ut. Det var inte roligt och man hamnade dessutom i en ond cirkel då det självklart blev en hel del bråk mellan människor och häst. Vi tränade och tränade. Försökte med allt möjligt för att vänja honom. Men det var ytterst små framsteg. Kanske hade det fungerat om man låtit det ta ett år men med en travhäst finns inte riktigt den tiden. Men vi höll på i över tre månader utan några direkta framsteg. Det gick som sagt att lyfta hoven men så fort man började greja med hoven annat än att kratsa den så gjorde han en riktig kospark.

Hovslagaren som var en envis gammal räv tröttnade till slut efter några gånger och sa att nu får ni plegga honom. Hästen blev jättelullig men hur snäll som helst att sko. Visst ryckte han lite men det var knappt märkbart.

Så vi bestämde att tre dagar i veckan så skulle vi plegga honom och då "leka hovslagare" dvs banka på hoven och liknade. De första tre gångerna så pleggade vi honom ganska så rejält. Veckan efter det så pleggade vi honom med bara hälften av vad vi hade använt veckan innan så gjorde vi i 5 veckor. Till slut så fick han i princip inget plegg alls. Inte så att man kunde se att han var påverkad i alla fall. Efter 5 veckor var det så dags att sko honom igen. Och det fungerade jättebra. Hovslagaren var extra försiktig och lyfte hoven så lågt och så kort tid som möjligt. Under hela den skoningen så ryckte bara hästen till några gånger. Efter det så gick det bättre och bättre för varje skoning. Han åkte i från oss när han var tre år och då kunde man sko honom nästan utan problem. Man fick bara ta det lite försiktigt så gick det hur bra som helst. Han var en av de hästar som "reptricket" inte fungerade på.

Jag tror personligen så här efterhand att hästen blev så stressad att han låste sig i huvudet helt. Antagligen var det så att pleggecilet gjorde att han inte blev så fruktansvärt stressad plus att det tog bort den värsta obehagskänslan. När man då äntligen fått bort den där blokeringen i huvudet på honom så lärde han sig väldigt snabbt att det faktiskt inte var så farligt som han trodde.

Mvh

Tora
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

JUST precis så menar jag att man använder pleg eller liknande medel, man bryter en ond cirkel och man trappar ut det efter hand.Har man dessutom gjort ett ärligt försök utan i första hand så behöver man knappast känna att det skulle vara någon slags "fuskväg" ut.

Trav och galoppstall har många hästar i träning och måste ha en praktisk och rationell syn på att lösa problem vilket jag tycker att man oftast märker på hur väl fungerande hästarna är med det mesta, trots en hel del tävlingsnerv.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

:bow: :bow: :bow:

Som sagt var, lite list är aldrig fel. Det handlar inte om att visa att man bestämmer, utan att hitta kloka lösningar som fungerar för varje individ.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Alla är vi olika. Varför ska jag vara som du?
Du kunde kanske ha svarat på frågorna. Eller inte ...

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Sorry men jag nappar inte på den kroken...tjafsa för du göra på annat håll.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Mycket intressanta tips ifrån dig. Delar en hel del åsikter med dig. Han har ju blivit pleggad ett par gånger. Vilket har fungerat ganska bra. Problemet är ju att man måste ta ut veterinären för en sån sak :( Ammons problem är dom samma som du beskrev på travhästen. Det kan gå bra att hålla i hoven, men lägger man ner de mot låret och ska låta den vila, eller om man ska slå emot den (mot sömen alltså - som vid skoning) då rycker han undan och sparkar. Eller så gör han som han gjort nu ett tag, så fort jag böjer/sträcker mig för att lyfta bakbenen börjar han trycka sig i sidled, fram och tillbaka. Vet att det handlar om ledarskap, men jag funderar även på om han kanske har ont? Det har aldrig visat något på nåt böjprov, eller under ridning (denna häst är tränad både dressyr å hoppning för instruktör-borde ju sett något, och hans gång känns inte konstig när man sitter på honom). Men det kanske blir någon typ utav låsning när han lyfter till ett visst läge? Det här tror jag inte på egentligen eftersom det har gått bra att lyfta och att det är oftast när man "slår" emot hoven han rycker undan. Blir bara helt snurrig i huvudet till sist och då vill man utesluta allt, som du kanske förstår.
Tack :bow: för alla bra tips och funderingar//Tessan
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hej! Lämande du din häst till jörgen eller var du med under hans tid med din pålle?? Skulle vara intressant att få höra hur han gjorde och så med din häst. Tack för tipset förresten! :bow: /Tessan
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Eftersom jag fårr klagomål att jag inte svarar på en gång på ett inlägg får jag börja med att be om ursäkt att det tagit tid innan jag svarar. Har helt enkelt inte haft tid. Jobbat en massa och så `= hinner inte sitta vdi datorn hela tiden.

Men nu till mitt svar :) Han sparkar bara när man lyfter bakbenen. I fram så stampar han ned hovarna ibland. Men de händer inte ofta längre. När jag hämtade hem honom för snart 3 år sen hade han hingst fasonerna kvar. Kastrerad ett halvår innan. Han trodde visst att jag var en unghingst på bete som tänkte bita honom i knävecken :D Så då slängde han upp med benen och likaså i samma fart nedåt. Men nu är det bara "baken" som är problemet. Har tränat en massa förut, eftersom det inte gick att lyfta alls i bak när jag hämtade hem honom. Men nu efter olyckan är han hemsk. Men det handlar nog mest om stress och rädsla. Har även funderat på om man ska be någon typ kiropraktor kolla igenom honom, så att han inte har ont någonstans. Du skriver om "hovlyftaren", vad menar du med det?? Tack för tipsen! :bow: /Tessan
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hej! Han är världens goaste häst att pyssla med i alla annan hantering. Kelsjuk osv. Men det är just att lyfta hovarna som är problemet. Att ta på benen/hovarna med händerna är inga problem. Likså att borsta på dom. Men just lyftet och slaget emot hoven är det värsta. Lyftet kan gå bra, lite spänd med sen när man lägger ned hoven mot låret eller när själv "slaget" emot skon kommer då rycker han undan och sparkar. Det roliga är att han har en förmåga att få dig låst i hans ben och sen när han sparkar åker du med i bara farten och får sparken på dig. Han är fullt medveten om vad han gör. Tack för dina tips! :bow: /Tessan
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hej
Jag har ett fullblodssto som gärna sparkade efter både mig och hovslagaren. I detta fallet berodde det på ryggproblem som nu är bättre. Det jag gjorde var att bara lyfta hoven en liten liten bit över marken. Som tur är har jag hovslagare som gör lika dant med denna häst. Höger bak har hon fortfarande svårt att lyfta men det går bra om hon får lägga det bakom det andra benet. Ser väldigt konstigt ut men då går det alldeles utmärkt att sko.
Jag har också en fölunge som nu är 8 månader och henne har jag lyft fötterna på sedan hon var några veckor gammal. Men för att vänja henne vid slag mot hoven inför den dagen hon ska skos så brukar jag slå lite med hovkratsen mot hovens undersida. Låter detta helt knäppt? Min tanke är att hon ska vänja sig inför den dagen det ska slås i söm
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Jag tycker det låter som ett utmärkt sätt att träna unghästen på, ju mer man "utsätter" dom för när dom är små desto mindre problem får man när dom blir stora :)
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Jag håller på och söker efter en kiropraktor nu, som ska få kolla igenom min häst. Kan ju eventuellt vara en låsning. Fram tills dess tänker jag inte bråka med min häst i onödan utan tränar mest ledarskap osv ifrån marken.

Gällande hanteringen utav din 8månaders häst tycker jag du gör helt rätt. Det är perfekt att "banka" lite under hovarna på dom som träning. Allt som en häst kommer bli utsatt för som vuxen går oftast att träna redan när dom är små. Fast på lite annat sätt bara :) Lycka till med lillan :)
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Hoppar in med ett litet tips i all hast..

När hästen kickar med bak, så be enmedhjälpare elelr du själv hålla i svasen. När hästen tänkre kicka så dra svansen åt sparksidan snett neråt..
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 826
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 242
Senast: super
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 410
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp