Bukefalos 28 år!

Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Angående sedering så finns det ju Räddningsdroppar eller Panikdroppar eller vad de heter? Jag tänker mig att de kan vara ett bra hjälpmedel i början till en grymt rädd häst? Så slipper man ta ut vet varje gång man ska träna :idea:
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Man ska aldrig underskatta gamla hovslagare...de kan mer än många s k NH gurus som ploppar upp o tar betalt för självklarheter;)
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Ursäkta om jag lägger mig i men funderar ni på att droga hästen ist för att lösa problemen (eller har jag fattat helt fel?)?
Jag får väl ta skydd nu, men hade jag en häst som man tvingades droga för att den skulle gå att hantera, då hade jag ringt slaktbilen snabbare än kvickt.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

:devil: :devil: :devil: :devil:

Fy FAN! Hästen har ju varit med om ett trauma!! Har du över huvud taget lfattat något av vad trådskrivaren berättat?! /M.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Det är inget fel på att använda lugnande medel som ett hjälpmedel, det har jag varit med om många gånger. Jag har själv bett om att de skulle ge lugnande till min förra häst som var lugnet själv i normala fall men som efter otaliga vet behandlingar blivit nervig just vid de tillfällena och därmed var en risk för vet assistenterna och veterinären.

Tycker att många är onödigt rädda för att använda lite lugnande t ex vid klippning eller skoning på hästar som är uppenbart skärrade. Ofta har det funkat så för vår del att man successivt kunnat trappa ut det lugnande medlet eftersom man har brutit en ond cirkel av obehag i situationen genom att ta till detta som hjälpmedel. Hästen drogas ju inte ner till ett hjälplöst litet kolli precis utan bara precis så att man tar udden av de allra värsta reaktionerna.

Tycker inte att man ska se det som ett nederlag eller en anledning att döma ut hästen för all framtid.

Som ett litet tillägg till just dig ang det här med att sparka på hästen så låter det ju hemskt illa men jag förstår lite vad du menar och att det gäller hästar som du kännner väldigt väl. Om någon av mina av någon anledning biter mig eller som för ett tag sen ställer sig upp och lägger framhovarna på axlarna ( shettis, som tur var...) så lappar jag till direkt för det är inte acceptabelt. MEN en häst man inte haft från start eller inte känner till bakgrunden om varför den t ex sparkar där får man nog tänka till lite mer, vi har ingen fysisk chans mot en häst utan som någon sa;man får ta till list, eller då som sagt, ta hjälp av lite lugnande.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Ursäkta om jag lägger mig i men funderar ni på att droga hästen ist för att lösa problemen (eller har jag fattat helt fel?)?
Jag får väl ta skydd nu, men hade jag en häst som man tvingades droga för att den skulle gå att hantera, då hade jag ringt slaktbilen snabbare än kvickt.

Sparka eller slakta. Jaha.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Tycker inte att man ska se det som ett nederlag eller en anledning att döma ut hästen för all framtid.
Som ett litet tillägg till just dig ang det här med att sparka på hästen så låter det ju hemskt illa men jag förstår lite vad du menar och att det gäller hästar som du kännner väldigt väl. Om någon av mina av någon anledning biter mig eller som för ett tag sen ställer sig upp och lägger framhovarna på axlarna ( shettis, som tur var...) så lappar jag till direkt för det är inte acceptabelt. MEN en häst man inte haft från start eller inte känner till bakgrunden om varför den t ex sparkar där får man nog tänka till lite mer, vi har ingen fysisk chans mot en häst utan som någon sa;man får ta till list, eller då som sagt, ta hjälp av lite lugnande.

Ja, det här kan jag hålla med om. Frågan är varför man behöver påpeka det för en person som anser sig kunna det här med hästar?
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Uppriktigt sagt, nej. Jag fattar inte vad du menar, om du inte menar det du skriver.
Det är lika viktigt, att du inser vad skribenten du svarar verkligen har skrivit!
Det är kanske sådana oklarheter som är orsaken till tjafset?


Ursäkta om jag lägger mig i men funderar ni på att droga hästen ist för att lösa problemen (eller har jag fattat helt fel?)?
Jag får väl ta skydd nu, men hade jag en häst som man tvingades droga för att den skulle gå att hantera, då hade jag ringt slaktbilen snabbare än kvickt.
Med tanke på reaktionerna här, är det nog bäst att du snabbt som sjutton berättar vad du egentligen menade!

OM du vill ha sagt att man borde (ska) använda andra metoder att komma tillrätta med felbeteenden än drogning, håller jag med dig.
Drogning tycker jag är OK vid situationer där man tillfälligt måste kunna hantera en häst som ska utsättas för "onormal" behandling. Dvs sådant som ligger bortom vad vi normalt kan vänja våra hästar vid.
I TS fall kan ett normaliserande av hästen ta lång tid, och behöver man under den perioden hantera hovarna är det enl min mening acceptabelt att droga den just då. Både för hästens skull och för hanterarens. Målet måste självklart vara en häst som lugnt låter sig hanteras, och det spåret tror jag TS också är inne på.

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Som ett litet tillägg till just dig ang det här med att sparka på hästen så låter det ju hemskt illa men jag förstår lite vad du menar och att det gäller hästar som du kännner väldigt väl.
En häst som sparkar mot sin människa, har av någon anledning satt sig över ett tabu. Den har alltså redan visat vad den är kapabel att göra!
Sparkar du tillbaka på en sådan häst, löper du avsevärd risk att direkt få en svarsspark!!! Som en reflex eller medveten försvarshandling. Och då är allt snack om vem som är tyngst eller starkast meningslöst. Du är död!
Enda sättet att lösa problemet (utom slakt då) är att åtgärda orsaken till att hästen bröt tabut.

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Bortse från mitt första inlägg, jag hade faktiskt missuppfattat tråden, ber så mycket om ursäkt :o

Men jag står fast vid mitt senaste inlägg, jag tycker det har gått för långt när man tvingas droga hästen för att den ska gå att hantera (förstår varför, men tycker ändå det är fel).
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Ursäkta om jag lägger mig i men funderar ni på att droga hästen ist för att lösa problemen (eller har jag fattat helt fel?)?
Jag får väl ta skydd nu, men hade jag en häst som man tvingades droga för att den skulle gå att hantera, då hade jag ringt slaktbilen snabbare än kvickt.

Ja, har man inte tid att lösa problemen är väl slaktbilen lämplig... :devil:

Jag kanske var otydlig, eller så förutsatte jag bara att folk inte kunde missförstå så... :crazy:

Det jag menar är att när en häst är rädd/stressad kan den inte lära sig något. Om hästen blir rädd/stressad så fort den kommer nära en människa kan det vara svårt och framför allt långdraget att bygga upp förtroendet.
Där tänkte jag att Räddningsdroppar eller vad de heter kan ta udden av värsta skräcken så att hästen kan få hjälp att hålla sig lugn när man jobbar med den. Och när jag säger jobbar menar jag att man jobbar med att få dess förtroende med tex join-up och liknande.

Att sedera hästen så att den i stort sett blir okontaktbar anser jag är en tillfällig lösning för att lösa ett akut problem, den lär sig i alla fall inget i det tillståndet.
 
Det är intressant att se vad alla har för hjälper att komma med.. Även fast det mest spårar ur i en massa tjaffs (tråkigt), jag skulle uppskatta om ni kunde hålla erat tjaffs utanför denna tråd. Och har ni något att kommentera kan ni väl skicka det "privat" till varann..

I vilket fall som helst kan jag svara att min häst, Ammon, har blivit sederad ett antal gånger bara för att det behövts. En nödlösning så att säga. Han har helt enkelt behövts skott för att han haft dåliga hovar i bak(som dock blivit bra nu). I detta väderlag behövs det också skor om man ska kunna rida. Vem vill halka runt utan broddar så här års?? Att ge lugnande medel för att komma över problemet tror inte jag heller på, utan att det har Behövts dom gånger det gjorts. Just för att slippa ha en skadad hovslagare och en vettskrämd häst! Är inte det bättre som en nödlösning just då? Det har gått att sko denna häst utan sedering osv, och det är dit jag vill komma igen. Men som ni kanske läst har min häst råkat ut för ett trauma och vi är tillbaka på noll, och väldigt mycket där under!!!

Tack för alla förslag//Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Ber om ursäkt för tjafset. Hoppas verkligen det löser sig för dig och din häst och att du hittar någon duktig person som kan hjälpa dig.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Det där är inte helt lätt, jag är inte särskilt mycket för det där snacket med "sin människa" osv men det har du nog redan förstått.

Har haft en häst i stallet ganska nyligen, inte min egen, som hade en viss tendens till att kicka i försvar eller när det inte passade och jag uppfattade hästen som ouppfostrad men också lite stressad. Grundutbildningen brister enligt min mening när man dras med problem som att det inte går att lyfta benen ordentligt, att man inte kan binda upp hästen, att den inte går att transportera etc etc. Då har man brustit i början, vid inlärning ELLER så har den varit med om trauma och det är det sistnämnda som är mera knivigt att hantera enligt min åsikt.

Den här hästen i vårt stall hon skickade in ägaren i boxväggen ett antal gånger, hon skickade hovslagaren runt halva stallgången, hon var mkt svårbehandlad när hon fick en hovböld.Hon sprang rakt över folk i hagen, vände sig om och kickade. Enligt mitt sätt att se på det så hade man ganska snabbt kunnat jobba sig ur problemet genom vanligt förnuft och säker hästhantering.

T ex varför sköter man om hästen inne i boxen, lös, när man vet att den har en viss tendens att kicka när det inte passar? Varför binder man upp hästen i stallgången när den ska skos istället för att ägaren håller i den och ställer den längs ena väggen för att förhindra att den dansar rundor?
Varför tar man inte hjälm på sig vid hantering av skador på hovar eller ben och därmed slipper få en spark i huvudet?
Att stå och fjamsa med ett rep eller en trasa runt benen det skapar kanske ännu mer misstänksamhet hos en redan spänd häst?
Min poäng är att det KAN ibland vara så att orutin, osäker behandling av hästen, att hela tiden fundera i banor ledarskap, det kan skapa stora problem i slutändan för den inte så hästvana människan.

Jag tycker att man ska vara lite sparsam med ledarskapssnack på häst, det är lätt i böckernas värld men svårare i praktiken. Det som visas upp på clinics och annat är dessutom bara halva sanningen om hur deras träning bedrivs. Ibland tycker jag att det verkar finnas en slags romantiserad bild av "flicka som ska ta hand om den vilda och farliga hästen" och göra den till "sin". Vi har så mycket duktigt och rutinerat, utbildat folk som kan häst här i landet så att vi borde utnyttja detta lite bättre! Hovslagare är väl ett gott exempel - tänk så många olika hästar de hanterar varje dag, i en ganska pressad situation dessutom.

Kommer man inte vidare med en häst utan att man ständigt upplever att den är en stor säkerhetsrisk så kanske man också ska ta sig en funderare om det är värt det eller om någon annan mera rutinerad ska ta sig an hästen?
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Det du kallar tjafs kan vara nog så viktigt att avhandla, även om det inte är vad du ville ha fram i tråden. "Alla" trådar lämnar stickspår åt olika håll, och det är något man får lov att acceptera. Nu har ju tydligen också Nussikan insett att det där rådet att sparka tillbaka inte var så genomtänkt, så vi kan lämna det.

Du verkar inte delta speciellt aktivt i din egen tråd. Är det enkla snabblösningar och prylar du är ute efter, eller vill du gå på djupet för att lösa dina problem? Ber man om hjälp får man räkna med att det kommer mycket som är "vid sidan av" eller rent OT. Bäst är att bolla info. Då kan man succesivt jobba sig in i problemen och kanske hitta lämpliga lösningar.
Bollen är din, s a s.

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Det där är inte helt lätt, jag är inte särskilt mycket för det där snacket med "sin människa" osv men det har du nog redan förstått.
Du menar att det inte är någon skillnad för hästen på "dess människa" och övriga människor? I så fall har vi helt olika kunskaper därvidlag.
För mig är det värre om en häst sparkar mot "sin människa" än om den gör det mot en okänd. Då brister det ordentligt i relationen.

Jag håller med dig i det mesta du skriver. Men, vad kan vara säkrare vid hästhantering än en trygg och väluppfostrad häst?
Vad är säkrast- en häst som lugnt står där man ställer den, eller en man måste binda i gummirep?
En häst ska inte sparka- punkt!
En häst ska inte "dansa rundor"- punkt!

Det är inte minsta fel på tankarna om ledarskap etc i sig. Däremot på okunskap och felhantering på området. Hur kom ledarskap in i bilden förresten?
Visst, det finns många duktiga hästmänniskor inom olika gebit, men hovslagare är inte per definition sådana. Man hittar både bra och dåliga även där.

Jag har sett att du kräks åt NH-filosofin, vilket får mig att undra hur insatt du är i den?

LIA
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Jag jobbar och har mycket annat som tar tid, därför hinner jag inte sitta och svara på alla inlägg så fort dom dimper in. Om det sen är att inte vara aktiv ja då får det va så...
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Tack för att du insett att min häst varit med om något hemskt för en kort tid sen, det har ju som sagt gått att sko honom osv..
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Vi kanske inte ska gå in för mycket på mina åsikter om NH, det blir säkert dålig stämning då;)
Jag läste och praktiserade en del NH då när det kom till Sverige på allvar och blev en "fluga". Måste erkänna att jag blev intresserad men efter något drygt år så tyckte jag att det blev alltmer uppenbart för min egen personliga del att det mest skapade en osäkerhet hos mig och därmed hos hästarna. Jag började tvivla och tveka i mitt handlande gentemot hästar p g a allt det här funderandet kring ledarskap och annat. Jag återgick till det tradiotionella sätt som jag alltid använt på mina egna hästar och då lossnade det mesta igen.

Jag vill ha hästar som är utbildade och uppfostrade så att de fungerar även för andra ryttare, andra personer än just jag, det är mitt mål i alla fall när jag börjar med en unghäst - det ska bli en väl skolad och trevlig individ som är lätt att tycka om. Jag tror ju att en sån häst får ett betydligt lättare liv.
 
Sv: Snälla... hjälp mig ifrån sparkarna!

Vi kanske inte ska gå in för mycket på mina åsikter om NH, det blir säkert dålig stämning då
Varför tar du omotiverat upp NH då?

Jag vill ha hästar som är utbildade och uppfostrade så att de fungerar även för andra ryttare, andra personer än just jag, det är mitt mål i alla fall när jag börjar med en unghäst - det ska bli en väl skolad och trevlig individ som är lätt att tycka om.
Var är motsatsförhållandet? Tror du mina blir något slags mordiska enmansmonster bara för att jag försöker anamma NH-filosofin?
Något som kritikerna av "ledarskap" oftast missar, är det faktum att alla anser sig/vill vara ledare för sina hästar. Skillnaden är på vilket sätt vi är/blir det.

Du menar att det inte är någon skillnad för hästen på "dess människa" och övriga människor?
Förstod jag dig rätt här? Det är ju sparkande hästar som är huvudämnet för tråden. Då kan det vara intressant att veta om man ska dra likhetstecken för alla människor?

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 862
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 851
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: super
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 438
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp