Snälla, hjälp mig tänka klart

Alltså, jag förstår inte varför en byggare skulle kunna få för sig att någon skulle vilja ha ett sådant rejält tak över en jordhög.
Det ser ut som ett skydd som samhället bygger över ett fornminne som annars riskerade att förstöras av väder och vind. Alternativt blir det ett utmärkt tak till någon liten stuga. Som man skulle kunna bo i. Om man hade en grund, ett golv och kanske en vägg eller två.
Ja, det blir entums plank till väggar :D så nog kan man bo där - åtminstone sommartid.

Och bjälkarna är LIMTRÄ - bara det fick mig att bli skarpt misstänksam. men de sa att man bygger så numera....
 
Jag blev nästan lite full i skratt, när limträbalk kom upp... Det ville inte byggaren lägga i vårt boningshus, för han tyckte det var overkill... (vi propsade dock på limträbalk, men det är en annan historia).
 
Ja, det blir entums plank till väggar :D så nog kan man bo där - åtminstone sommartid.

Och bjälkarna är LIMTRÄ - bara det fick mig att bli skarpt misstänksam. men de sa att man bygger så numera....
Ja visst bygger man så. Det är limträets extremt höga hållfasthet man vill åt. I förhållande till vikt, bättre än stål.
Här har man byggt ett parkeringshus i Skellefteå i limträ.

parkeringshus.jpg


Hur många våningar sade du att du skulle ha?
 
Tack!! - ytterligare en sak att ta upp. Det är hyvlat virke (tvåtumfyra)som läkt för plåten.
Varför skall man ta upp att virket är klassificerat? Det är väl i stort sett allt virke från större sågverk och det finns många olika kvalitetsklasser.

Går det tio kvm mer till väggarna är det en extrakostnad på 6-800kr.
 
Jag blev nästan lite full i skratt, när limträbalk kom upp... Det ville inte byggaren lägga i vårt boningshus, för han tyckte det var overkill... (vi propsade dock på limträbalk, men det är en annan historia).

farsan har det i sin massiva verkstad (4m takhöjd), han är så stolt för det är tydligen riktigt ordentligt :D dem som blev över sålde han till en granne för att hålla upp ett ladutak, eller något. Bygden är nu alldeles exalterade över sina billiga limträbalkar!

låter som ett väldigt overkill till det TS ska ha det till :confused: speciellt med tanke på hur mycket dem kostar...
 
@Lovisaleonora Det är ett talesätt inom marknadsföring. Kunden har alltid rätt, för att en nöjd kund kommer tillbaka. Det är även så att en nöjd kund berättar för några stycken om hur nöjd denne är - men en missnöjd kund berättar för alla hur missnöjd denne är. Det blir alltså mer lönsamt i längden att låta kunden få rätt om det uppstått ett missförstånd och att försöka lösa det på bästa sätt.

Det bästa är naturligtvis för alla att försöka så långt det går att undvika missförstånd; att få med detaljer om ytor, storlek, materialval, utförande etc etc på pränt innan man sätter igång.
 
Jag har läst marknadsföring på Berghs, tack för lektionen @Sleepy

Nej, det är inte en skam att låta en missnöjd kund vara missnöjd. Det finns faktiskt fall där det är en fördel att ha satt ner foten hos en besvärlig kund.
 
Även formstabiliteten, vanliga bjälkar kan bli ganska sneda efter ett tag om man har otur och jag tror också priset har gått ned så att det blivit vanligare med limträ.
Yes, de olika lamellerna är ju lagda ömsom åt ena hållet, ömsom åt andra. Så om den ena lamellen vill vrida sig åt höger, vill dess kompisar över och under vrida sig åt vänster. Medan limmet håller dem samman.
I det stora hela en genial uppfinning, som går att använda till extremt stora konstruktioner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp