Snällt vs skarpt bett?

H

HillsDouble

Min häst är så otroligt het/stark i hoppningen.
Hon är jättefin i markarbetet men så fort det kommer hinder så blir hon så fruktansvärt pigg och stark. Känns som om jag drar sönder munnen på henne när jag ska få igenom en förhållning, för hon bara lägger sig på bettet och drar iväg.
Rider självklart mkt lydnads/gymnastik hoppning.
Men jag funderar på om det kanske är bättre att rida på ett lite skarpare bett där jag kan vara snäll i handen.
Nu rider jag på ett tredelat och det är inte mkt respons man får när man gör en halvhalt.
Så därför funderar jag på om det kanske är bättre med ett lite skarpare ett tag i alla fall. Eller att jag rider omväxlande på skarpt/snällt bett.
För det känns som att jag gör med skada när jag får slita tag i henne på det tredelade än om jag skulle ha ett skarpare bett som hon lyssnade på.
Frågan är bara vad jag i så fall skulle testa i stället. Är det ngn som har ngt förslag? (dock ej pessoa, avskyr det bettet)
Men ge mig gärna tips och ideér.
Tänker jag helt fel när jag tror att ett skarpare bett kan funkar bättre?

Hälsningar Isa
 
Visst kan du betsla upp! Om du vet att du har lydnaden i allt annat arbete än hoppningen är det inte något problem.
Jag själv betslar upp när jag ska rida ut med sällskap eftersom hästen blir så otroligt taggad då. Är jag själv ute är hon hur lydig som helst.

Jag gör som sweep. Jaktkandar/kimblewick. Det har jag och både hästen och jag gillar det. Mitt tips är dock att fortsätt att träna lydnad i hoppningen på det skarpa bettet så kanske du kan lägga det på hyllan efter en tid.

Lycka till!

//Alice
 
Var hittar jag jaktkandar/kimblewick någonstans?
Trivs hästen på det? Passar det i hästarnas munnar?

/ isa
 
Gå till din närmaste hästbutik och fråga. De brukar inte tveka att ta hem det om de inte har i "lager". Jag har ett jaktkandar från Globus med mullen mouth ist för traditionell tungfrihet. Jag tycker det är bättre och hästen verkar hålla med. :D

Sen finns det ju div hemsidor på nästet som har dessa bett...själv avstår jag gärna från att beställa från nätet.

//Alice
 
Jag har aldrig tidigare sett ett kimblewick eller ngn som har ridit med det. Hittade ett på Hööks hemsida. Hur fäster man tyglarna? Ska man ha deltatyglar till?
Hur pass skarpt är det?

Mvh Isa
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 643
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 398
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp