Snål AG eller anställd som förväntar sig för mycket...

Måste skriva av mig lite...
Vi var på utbildning för jobbets räkning härom veckan. Det var en obligatorisk utbildning som alla anställda ska gå och det kommer vara i olika steg. Mina arbetskamrater och jag fick åka till annan ort, ca 12 mil från vår hemort, för att kunna gå utbildningen.
Jag var tvungen att påbörja min resa kl 6.30 på morgonen och hämtade upp den sista medpassageraren vid 7 för att sen åka 12 mil och vara framme i tid. När vi kommer fram så bjuds vi inte på något fika. Kaffe finns att ta på hotellets bekostnad men vi bjuds inte på någon smörgås eller något. I lokalen finns det en stor godisburk som hotellet bjuder på men den hämtar företrädaren från min arbetsgivare så den inte ska kunna ätas ifrån. Hen hade tänkt spara den och bjuda oss på under eftermiddagen.
Vi fick också information att lunchen fick vi stå för själva och att det finns olika lunchrestauranger på orten.
Behöver jag tala om att vi inte heller fick eftermiddagsfika.
På hotellet så fanns andra företag inhyrda för konferens och vi kunde ju se vad som bullades upp till dem, både till frukost och em.
Jag tyckte det var för bedrövligt snålt av min AG. Har aldrig varit med om liknande. Någon som har?
När min ag skickar oss på kurs HEL DAG då brukar hen OFTA skicka oss till ett kanonställe att hålla kurser/konferenser på. Det är kanonservice......börjar vi med fm fika, lunch, em fika och då snackar vi fika (!) MASSOR med smarriga saker ;-) fikabröd, ostar & kex, te, kaffe och juicer och däremellan är det både godis, frukt, vatten på själva kursen. Man är så mätt att man knappt orkar någon middag då man kommer hem.

Men MINST har vi då alltid fått kaffe & fika/mackor om det varit halvdag.

Det har då min ag varit noga med att vi ska få.
 
@chap13

Å jag som tyckte det var snålt när vi åkte bort över dagen och bara blev bjuden på en mack som var bara en vanlig standard tråk macka som serveras på mornarna hemma. Ville man ha fler fick man betala.

Fast lunchen var god och vi fick en godispåse i bussen på vägen hem.
 
Jävla snåljåp till arbetsgivare :mad:
Vi har alltid våra utbildningar på morgonen och då är det minsann fullt betalt, ett berg med frukost (för det mesta färska frallor :d) och så lite fika på det + kaffe/kall dryck så klart
 
Måste skriva av mig lite...
Vi var på utbildning för jobbets räkning härom veckan. Det var en obligatorisk utbildning som alla anställda ska gå och det kommer vara i olika steg. Mina arbetskamrater och jag fick åka till annan ort, ca 12 mil från vår hemort, för att kunna gå utbildningen.
Jag var tvungen att påbörja min resa kl 6.30 på morgonen och hämtade upp den sista medpassageraren vid 7 för att sen åka 12 mil och vara framme i tid. När vi kommer fram så bjuds vi inte på något fika. Kaffe finns att ta på hotellets bekostnad men vi bjuds inte på någon smörgås eller något. I lokalen finns det en stor godisburk som hotellet bjuder på men den hämtar företrädaren från min arbetsgivare så den inte ska kunna ätas ifrån. Hen hade tänkt spara den och bjuda oss på under eftermiddagen.
Vi fick också information att lunchen fick vi stå för själva och att det finns olika lunchrestauranger på orten.
Behöver jag tala om att vi inte heller fick eftermiddagsfika.
På hotellet så fanns andra företag inhyrda för konferens och vi kunde ju se vad som bullades upp till dem, både till frukost och em.
Jag tyckte det var för bedrövligt snålt av min AG. Har aldrig varit med om liknande. Någon som har?

Jag hade blivit uppriktigt arg!

Är det utbildning som är obligatorisk och inte kan hållas på arbetsplatsen utan tex i en annan ort ser jag det som givet att arbgivare står för kost och logi under hela vistelsen.

Vad har arbgivare tänkt sig här egentligen?? Ska de få medarbetarna att känna olust eller nåt roligt? Gemenskap/icket?
Om man faktiskt inte skulle ha råd med denna utbildning som ligger så långt borta då?

Är det utbildning som anordnas på arbetsplats eller i hemorten/nära så känns det mer ok att man står för lunch kanske själv.. men en fika kan väl arb bjuda på dock? Som någon annan skrev så får man hoppas att gemenskap och att alla kan vara samlade någon gång utan att måsta prata jobb även bör vara viktigt. (jag hatar arbetsplatser där det finns litet utrymme till att komma kollegor närmre)

Så jag säger: Snålt!
 
Senast ändrad:
Skitsnålt!

Min mans arbetsgivare bjuder på frukost varenda dag och på pizza på fredagar till alla anställda som jobbar efter 18.00.

På en utbildning som chefen kräver ska man väl kunna få sig en bulle iaf :crazy:
 
Att sno godiset från sina anställda låter inte heller som någon guldstjärna i management :D

Ser framför mig hur h*n tar skålen,springer in i närmaste städskrubb,låser in sig och bara kastar sig över godiset,sen:

cartoon-wallpaper-the-simpsons-food-homer-beer-hd-desktop_5303ca8a88e59d57328e414f1_53976820e087c3423a8f8131.jpg


:rofl::rofl::rofl:
 
Det löjligaste är ju att lite fika och en lunch antagligen inte är nån kostnad i jämförelse med vad lokalhyra och utbildning kostar..... Det hade alltså inte ens varit särskilt mycket dyrare att åtminstone bjuda på fm- och em-kaffe med macka/bulle. Lunch kan jag tycka är OK att stå för själv, det hade du fått göra på hemmaplan också, även om du då kanske inte valt att äta ute. Det är mer normalt dock.
 
Lite spontant känner jag, förmånsbeskattning på en del svar :angel:
För vad???

Hos mitt fd jobb var vi ofta på utbildningar, dels inom företaget men även på annan ort. VARFÖR skulle lunch/fika förmånsbeskattas? Det förutsattes att det ingick (och gjorde det, alltid!)

Dessa var dessutom enormt noga med ev beskattningar, och vad det ev skulle innebära för företaget/anställda.

Kan INTE se att fika/lunch skulle kunna förmånsbeskattas!
 
För vad???

Hos mitt fd jobb var vi ofta på utbildningar, dels inom företaget men även på annan ort. VARFÖR skulle lunch/fika förmånsbeskattas? Det förutsattes att det ingick (och gjorde det, alltid!)

Dessa var dessutom enormt noga med ev beskattningar, och vad det ev skulle innebära för företaget/anställda.

Kan INTE se att fika/lunch skulle kunna förmånsbeskattas!

Att du som person inte kan se att det handlar om förmånsbeskattning spelar egentligen mindre roll, det är ju vad lagen säger som är intressant. Fika (kaffe, te, läsk, kakor, bullar, frallor och frukt) ses som lättare förtäring och är skattefritt, men frukost( alá hotell), lunch och middag utgör eventuell kostförmån.

Tanten: Många kallar ju AG snål, men vet inte om att mycket av det som tas upp eventuellt skall förmånsbeskattas. Jag ber ödmjukast om ursäkt om mitt inlägg inte föll dig i smaken. Men det är väl knappast förbjudet att lämna en kommentar som inte har direkt utan mer indirekt med trådstarten att göra.

/ C som inte riktigt förstår sig på nya buke.
 
Det kan visst bli förmånsbeskattning för luncher etc på utbildningar. Min (generösa) arbetsgivare har precis skickat ut påminnelser om vad som gäller efter att skatteverket varit på besök. Blir lite bökigt när man åker på kurser och konferenser där det ingår. För den enskilde kan det absolut löna sig att betala själv och sedan få traktamente om det är tillräckligt långt (mer än fem mil) bort.

http://www.skatteverket.se/privat/s...aner/kost.4.7459477810df5bccdd4800014517.html

När vi har lunchmöten (vanligt förekommande eftersom det ofta är den enda tid alla kan) är det väldigt meckigt om arbetsgivaren ska betala utan att vi förmånsbeskattas
 
Du ska även förutom ersättning för resan ha ersättning för restid som görs före och efter ordinarie kontorstid, från det att du åker på morgonen till du kommer hem på kvällen.

nej inte alls standard. beror helt på vilka avtal man har.

ts: jag tappar hakan jag också.
Skickas man på konferens på annan ort av arbetsgivaren osv så självklart ingår fika, frukost lunch osv beroende på vilka av dessa som kan avses tillhöra när kursen börjar, slutar osv, och ffa oavsett det är det vanlig common courtesy till sina anställda. Jag har aldrig hört ngt så snålt som det du redovisar - sorgligt. snålt är inte ens rätt ord, det är snarare total missskötsel av sin Arbetsgivarroll. minst sagt.
 
Ok, eftersom inte så många här verkar förstå vad kostförmån är, så kopierar jag in från Skatteverkets hemsida. :)

"Om arbetsgivaren tillhandahåller kost är det en skattepliktig förmån för den anställde. Det saknar i princip betydelse om kosten erhålls på den ordinarie arbetsplatsen eller vid tjänsteresa eller konferens.
I likhet med andra förmåner är kostförmån skattepliktig oavsett om det är arbetsgivaren eller någon annan som ger ut förmånen, så länge förmånen har sin grund i anställningen.
Kost som den anställde får vid övertidsarbete är skattepliktig. Fri kost är skattepliktig även om den anställde får den utomlands. Kostförmån värderas enligt schablon.
Om den anställde betalar för måltiden, till exempel direkt vid inköpet eller via nettolöneavdrag, räknas detta av från förmånsvärdet.
När arbetsgivare subventionerar den anställdes måltid och den anställde genom detta betalar ett lägre pris för måltiden, beskattas den anställde för skillnaden mellan det pris som den anställde betalat för måltiden och schablonvärdet."
 
Vad anses det värt att få frukost, lunch och fritt kaffe med fikabröd, frukt och mineralvatten 20 dagar i månaden? Finns det någon schablon?
 
  • Helt fri kost (minst tre måltider): 210 kronor per dag
  • Fri lunch eller middag: 84 kronor per dag
  • Fri frukost: 42 kronor per dag
 
Det kan mycket väl vara förmån, men det är ju en HELT ANNAN FRÅGA. Jag utfår faktiskt att de flesta är beredda att betala 30 % av lunchens pris på nästa lön, för att slippa lägga ut hela summan på t ex en lunch.
 

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp