Snål AG eller anställd som förväntar sig för mycket...

Tack så mycket! Men alltså oj! Antingen blir det matlåda numera eller dåligt samvete känns det som. Eller så får jag tänka om. Betala och vara nöjd.
 
Lite spontant känner jag, förmånsbeskattning på en del svar :angel:

Om det ingår lunch/fika i hyran av konferenslokal då?

Är det fortfarande en förmånsbeskattningsfråga då?

Företag som står för övernattningslokaler/hotellrum vid resa är det också en skatteförmån?

Tycker det oavsett känns lite löjligt om ett företag bjuder på det någon gång per år..Det är en skillnad i om det sker dagligen tycker nog jag iaf.

Som anställd känns det ju ganska konstigt att tvingas till obligatoriska utbildningar för företaget och sedan måsta lägga ut en massa pengar? Varför går inte utbildningen att ha på hemmaplan isf, som en vanligt lagt arbetsdag?
 
Om det ingår lunch/fika i hyran av konferenslokal då?

Är det fortfarande en förmånsbeskattningsfråga då?

Tycker det oavsett käns lite löjligt om ett företag bjuder på det någon gång per år..Det är en skillnad i om det sker dagligen tycker nog jag iaf

Svaret är givet i Skatteverkets klipp från Lotta. Det spelar ingen roll om det är konferens, det kan uppstå förmån ändå.
 
Svaret är givet i Skatteverkets klipp från Lotta. Det spelar ingen roll om det är konferens, det kan uppstå förmån ändå.

Men då måste ganska många fuska, eller lägger någon ur egen ficka

Oavsett, minst väldigt dålig stil att isf inte meddela sådant innan eller erbjuda valmöjlighet tycker jag. Att tvinga någon till obligatoriska utbildningar, ej på ord arbetsplats och inte få tillräckligt med information före..nä usch vad dåligt, det finns ju faktiskt månader där man kan ha väldigt skralt i kassan och då kan såna utgifter kännas väldigt jobbigt
 
Senast ändrad:
Det kan mycket väl vara förmån, men det är ju en HELT ANNAN FRÅGA. Jag utfår faktiskt att de flesta är beredda att betala 30 % av lunchens pris på nästa lön, för att slippa lägga ut hela summan på t ex en lunch.

Instämmer och att inte få veta i förväg att fika/mat inte ingick är ju vansinne (som sagt, man kanske ville ta med sig istället för att att äta ute). Givetvis ska man ha dagstraktamente om inget ingår och bilersättning är självklart.

Godiset tänker jag inte ens kommentera :banghead:
 
Dagtraktamenten är alltid skattepliktiga och det är inte alla företag som har det, brukat regleras i kollektivavtal. Har man inget sånt, är risken stor att inget dagtraktamente utgår.
 
Det är rätt få som har dagtraktamente, måste jag nog säga. Däremot tillhör det ju normal hyfs att i god tid upplysa om program, tider och ev. utfodring.

Hm, intressant. De flesta (anställda) i min närhet har inga problem med traktamenten. Iofs skulle AG i de branscherna inte ha några anställda om de inte skötte det korrekt.
 
[QUOTE="

Företag som står för övernattningslokaler/hotellrum vid resa är det också en skatteförmån?
[/QUOTE]
Nej, det är inte förmån. Det räknas som utlägg i tjänsten och är inte förmånsbeskattat.
 
Som L8P8 ovan skriver, så är dagtraktamente i högsta grad 100 % skattepliktigt, vilket gör att det kan bli en dyrare lösning för den anställde.
 
Ok, eftersom inte så många här verkar förstå vad kostförmån är, så kopierar jag in från Skatteverkets hemsida. :)

"Om arbetsgivaren tillhandahåller kost är det en skattepliktig förmån för den anställde. Det saknar i princip betydelse om kosten erhålls på den ordinarie arbetsplatsen eller vid tjänsteresa eller konferens.
I likhet med andra förmåner är kostförmån skattepliktig oavsett om det är arbetsgivaren eller någon annan som ger ut förmånen, så länge förmånen har sin grund i anställningen.
Kost som den anställde får vid övertidsarbete är skattepliktig. Fri kost är skattepliktig även om den anställde får den utomlands. Kostförmån värderas enligt schablon.
Om den anställde betalar för måltiden, till exempel direkt vid inköpet eller via nettolöneavdrag, räknas detta av från förmånsvärdet.
När arbetsgivare subventionerar den anställdes måltid och den anställde genom detta betalar ett lägre pris för måltiden, beskattas den anställde för skillnaden mellan det pris som den anställde betalat för måltiden och schablonvärdet."

Nu blir jag lite mörkrädd....
vad har detta att göra med skatt för den anställde i sammanhanget? arbetsgivaren är den som betalar skatt i avseenden till konferenser där kost ingår osv. hoppas det är det du pratar om i sammanhanget för tråden som den utvecklat sig verkar lite tveksam i det att folk tydligen tror att det är den enskilde anställde som ska skatta för en konferenslunch som arbetstgivaren bokat där kost ska ingå?

ett traktamente utgår från arbetsgivaren i de fall kost/resor/boende etc INTE ingår. ett traktamente är en helt skiljd sak från det TS behandlar i sin tråd.
 
Som L8P8 ovan skriver, så är dagtraktamente i högsta grad 100 % skattepliktigt, vilket gör att det kan bli en dyrare lösning för den anställde.

Jo, de jag känner har ju givetvis inte dagtraktamente utan heldags (åker långt till jobbet och ligger borta i veckorna). MEN AG i detta fall har ändå löst det hela klumpigt, det tror jag vi alla håller med om.
 
Nu blir jag lite mörkrädd....
vad har detta att göra med skatt för den anställde i sammanhanget? arbetsgivaren är den som betalar skatt i avseenden till konferenser där kost ingår osv. hoppas det är det du pratar om i sammanhanget för tråden som den utvecklat sig verkar lite tveksam i det att folk tydligen tror att det är den enskilde anställde som ska skatta för en konferenslunch som arbetstgivaren bokat där kost ska ingå?
Skillnaden här är att det är en intern kurs, som är arrangerad av arbetsgivaren, bjuder denne då på mat, så uppstår kostförmån.
 
@mackan - du verkar ha missförstått. Den anställde betalar skatt på en förmån, om det betraktas som en skattepliktig förmån. Se utdraget från SKV.

Kostförmån är skattepliktigt, även när det är en konferenslunch.
 

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp