Bukefalos 28 år!

Snart är fästingarna här, har ni tagit TBE-vaccin?

Jag har inte tagit på 14 år eftersom det knappt finns fästingar där jag bor nu. Men dumt ändå för händer ju att jag åker till andra platser och ska dessutom skaffa hund nu så tog tag i det och vaccinerade mig förra veckan.

Vad har ni fått betala för vaccination?


380 med studentrabatt på 15 procent annars 450 kronor på den kliniken.
 
Hunden får fästingmedel, har fått en dos sådan i år för en del veckor sedan, men jag har inte alls sett någon fästing på varken honom eller mig i år ännu. Hoppas att det blir så fortsättningsvis. När det är så mycket TBE i Sörmland som det påstås borde priset för vaccination vara betydligt lägre/gratis rent av eftersom det ju är riskområde. Tills dess så väntar jag, har inte råd helt enkelt. Förstår inte varför en sådan sak ska vara så dyrt, men regionen ska ju spara/tjäna pengar på allt.
 
Hunden får fästingmedel, har fått en dos sådan i år för en del veckor sedan, men jag har inte alls sett någon fästing på varken honom eller mig i år ännu. Hoppas att det blir så fortsättningsvis. När det är så mycket TBE i Sörmland som det påstås borde priset för vaccination vara betydligt lägre/gratis rent av eftersom det ju är riskområde. Tills dess så väntar jag, har inte råd helt enkelt. Förstår inte varför en sådan sak ska vara så dyrt, men regionen ska ju spara/tjäna pengar på allt.
Synd du är över 19. Men jag tror att de som är landstingsanknutna hos oss ligger lägst i landet. En del företag/fack erbjuder gratis vaccin.
 
Synd du är över 19. Men jag tror att de som är landstingsanknutna hos oss ligger lägst i landet. En del företag/fack erbjuder gratis vaccin.
Ja haha jag är rätt mycket över 19 :D

Men det säger inte så mycket liksom, i andra regioner har man inte så mycket TBE som här, så det är inte så mycket plåster på såret att betala typ 1500 kr för att få vaccination för att inte få det. TBE-vaccin är ju lite överflödigt om man bor i Malmö och rör sig mest där, men här är det ju inte alls så.
 
Ja haha jag är rätt mycket över 19 :D

Men det säger inte så mycket liksom, i andra regioner har man inte så mycket TBE som här, så det är inte så mycket plåster på såret att betala typ 1500 kr för att få vaccination för att inte få det. TBE-vaccin är ju lite överflödigt om man bor i Malmö och rör sig mest där, men här är det ju inte alls så.
1500? Tre vaccinationer första året får jag till 1100 i alla fall.
 
Förra året tog jag dos 1 och 2, 390 kr/st. I år tog jag dos 3 och då hade de höjt till 410 kr. Privat vaccinatör men ändå billig i jämförelse med andra här.
 
Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up:

Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att de också ska vaccinera sig.
När jag tog dos 1 och 2 var det mycket folk på mottagningen och väldigt rörigt. Vill undvika det nu.
Jag tog 4 doser förra året. Nästa blir om typ 2.5 år.

Mitt schema såg ut så här
Dos 1 dag 0
Dos 2 efter 7 dagar
Dos 3 efter 14 dagar
Dos 4 efter 6 månader
Dos 5 efter 3år
Dos 6 efter 5år
 
Hittade vaccinationer för 450 kr nu på DOZ-apoteken, vet inte vad bussen eller VC tar men tycker det borde vara gratis. :cautious:
 
Jag tog 4 doser förra året. Nästa blir om typ 2.5 år.

Mitt schema såg ut så här
Dos 1 dag 0
Dos 2 efter 7 dagar
Dos 3 efter 14 dagar
Dos 4 efter 6 månader
Dos 5 efter 3år
Dos 6 efter 5år
Vart tog du dem? Konstigt om det finns olika scheman…
 

Bifogade filer

  • IMG_20240503_121014.jpg
    IMG_20240503_121014.jpg
    232,7 KB · Visningar: 19

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Shaggy
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 008
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp