Bukefalos 28 år!

Snart är sommaren på väg..

S

strösslet

hejsan! jag tänkte höra med er andra exemhäst ägare om ni har några tips på hur man kan lindra exemen för våra små söta pollar?

jag gör så här: min häst får gå me heltäckande exemtäcke från första värmande dagen och eller mygg/knott han får gå på bete och har nu hela vintern getthonom kraft pluss vitamin mix m.m(förra sommaren provade ja probemin el va de heter men funkade inte alls) jag smörjer(på sommaren när exemen börjar komma) honom med tjärsalva,idomin och en mjukgörande kräm som ja inte kommer ihåg va den heter. badar honom ungefär 1-2 ggr i månaden och tvättar täcket rätt offta. han får exem under ögonen ibland i öronen i mankammen under magen (från skapet fram till mellan frambenen) ned på frambenen (på insidan) sen på skapet och sedan i svansen.. jag kan inte påstå att det är stora mängder exem men det är på många ställen och man ser på honom att han inte mår bra.(funderar på att låta honom stå inne nåra timmar när ohyran är som värst men va tycker ni (han värkar gladare av att vara ute än inne)
nu undrar jag om ni har nå tips på va mer jag kan göra för honom eller vad ja ska låta bli m.m
jag har haft funderingar på att skicka iväg honom på sommrarna till öland el va de nu va men eftersom plånboken är liten så blir de svårt. sen har jag en fråga till jag använder en salva som heter Zylocain (eller hur de stavas) som är lokalbedövande . ex om man sticker sig på en geting så smörjar man in stället så går de över på några sec.. jag undrar törs jag använda den på min häst ? och kan det hjälpa ?
Jag blir så himla tacksam för svar om nån har något som funkar eller om ni tycker de e helt tokigt det jag gör
Tack på förhand
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Jag tycker det låter som han har GANSKA mycket eksem, så jag skulle ha honom inne den värsta tiden på dagen. Han blir ju inte gladare av att ha eksem för att han går ute heller. Jag hade min inne en sommar, utom när han betade så klart, och han var mycket bättre.
Annars tycker jag det mesta låter bra, jag användet också tjära i olika varianter. Jag badar honom inte alls lika mycket som du, men täcket gör ju att dom håller sig renare.
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Hade en exemhäst för några år sedan, min veterinär skrev ut en salva som var super........använder salvan fortfarande på mina andra hästar på sommaren,(exemfria) de blir ju alltid lite sönderbitna under
magen / juvret......den salvan är jätte bra....men kommer inte ihåg vad den hette..etiketten på burken är så sliten så man ser inte vad det står, men vill du kan jag skicka dig telefnr till min veterinär, så kan du fråga honom....;)
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

okej tack för svarena :) ända nackdelen med att ta in honom är att det är uteboxar o att de kanske inte hjälper lika mycket.. funderar dock på att byta till ett "riktigt" stall ... tack o lov är det ett kallstall som håller sig någorlunda svalt... ska kolla upp de...
ska även höra med min veterinär om hon har nån bra salva... sist ja tog ut veterinären för exemena så fick jag någon slags penecelinsalva.. vet inte om de e så bra facktist.. men ptja.. det kanske hjälpte...
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Denna salvan finns ej färdig på apoteket, får beställa den...är en burk på 1 kg kostar ca 550 kr....:smirk:
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

ujjj det var mustigt mycket de *bita sig i läppen* men va gör man inte för sin polle :):love:
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Jag har ett tips på en jättebra lotion: Equie-lotion!
Den är klådstillande och kladdar inte utan sjunker lätt in i huden.
Ett annat bra tips är att tvätta ofta (ca en gång i veckan) med Equie-schampo som också är klådstillande och som insekterna INTE gillar lukten av.
Enligt mina erfarenheter funkar detta super!!
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

ja equie.... den salvan har ja provat den funkar jätte bra... champoot har ja däremot inte provat men det ska ja absolut införskaffa och prova. allt är värt o prova bara hästen mår bra
MVH //annakarin:rofl:
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Jag har hört att man inte ska tvätta en häst som har exem för mkt, torka ut huden ännu mer...:smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snart är sommaren på väg..

strösslet skrev:
hejsan! jag tänkte höra med er andra exemhäst ägare om ni har några tips på hur man kan lindra exemen för våra små söta pollar?

jag gör så här: min häst får gå me heltäckande exemtäcke från första värmande dagen och eller mygg/knott han får gå på bete och har nu hela vintern getthonom kraft pluss vitamin mix m.m(förra sommaren provade ja probemin el va de heter men funkade inte alls) jag smörjer(på sommaren när exemen börjar komma) honom med tjärsalva,idomin och en mjukgörande kräm som ja inte kommer ihåg va den heter. badar honom ungefär 1-2 ggr i månaden och tvättar täcket rätt offta. han får exem under ögonen ibland i öronen i mankammen under magen (från skapet fram till mellan frambenen) ned på frambenen (på insidan) sen på skapet och sedan i svansen.. jag kan inte påstå att det är stora mängder exem men det är på många ställen och man ser på honom att han inte mår bra.(funderar på att låta honom stå inne nåra timmar när ohyran är som värst men va tycker ni (han värkar gladare av att vara ute än inne)
nu undrar jag om ni har nå tips på va mer jag kan göra för honom eller vad ja ska låta bli m.m
jag har haft funderingar på att skicka iväg honom på sommrarna till öland el va de nu va men eftersom plånboken är liten så blir de svårt. sen har jag en fråga till jag använder en salva som heter Zylocain (eller hur de stavas) som är lokalbedövande . ex om man sticker sig på en geting så smörjar man in stället så går de över på några sec.. jag undrar törs jag använda den på min häst ? och kan det hjälpa ?
Jag blir så himla tacksam för svar om nån har något som funkar eller om ni tycker de e helt tokigt det jag gör
Tack på förhand

Jag läste om något i en annons på internet ekholmnordic.com som jag funderar på att prova till min och försöker få upp immunförsvaret med vitlök nu på vinterhalvåret. Om det lyckas bättre i sommar får man ju se, jag hoppas verkligen det. Min har ännu inte så mycket så att jag behöver ha täcke på och jag hoppas att jag kan slippa det i år igen. I höstas hade en inhyrd häst i vårt stall löss så jag fick avlusa även min med shampo och det är nog det som hjälpt mest mot hans klåda hittills. Vem vet, han kanske sympatikliade sig med det andra lilla "loppboet":) Lycka till och får du tips om något som funkar så delge oss andra så att vi kan hjälpa våra stackars pållar.
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

strösslet skrev:
ja equie.... den salvan har ja provat den funkar jätte bra... champoot har ja däremot inte provat men det ska ja absolut införskaffa och prova. allt är värt o prova bara hästen mår bra
MVH //annakarin:rofl:

Schampot är verkligen jättebra! Märkte stor skillnad från när jag började använda det istället för "vanligt" schampo!
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

rocki skrev:
Jag har hört att man inte ska tvätta en häst som har exem för mkt, torka ut huden ännu mer...:smirk:

Njaa... alltså, det viktigaste när det gäller eksem är: att hålla rent och mjukt. Man får absolut aldrig strunta i att tvätta, då samlas smutsen och så kliar det än värre!
Det är många som glömmer bort att tvätta, hästen går med samma skitiga täcke nästan hela sommaren och ägaren smörjer på med en massa salvor... det funkar inte så bra!
Man måste rensa man, svans och pannlugg ibland! Min veterinär rekommenderade två gånger i veckan, men min häst har så lindrig så jag gör det en gång i veckan.
Självklart får det inte bli för torrt, men då smörjer man ju med en mjukgörande salva (som t ex Equie-lotion). Då blir det aldrig för torrt.
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Kan i allafall inte vara lätt att ha exem,:crazy: vet ju själv hur det klia på mina ben så det nästan blöder pga mina mediciner....Tur att det finns människor som er som är måna och gör allt för att exem hästen ska ha det så bra som möjligt..... ;) :bow:
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

SWITCH hjälpte mycket på min kompis häst, och givetvis eksemtäcke på det - det har han alltid.

Många gillar inte Switch eftersom det är så giftigt men han blev betydligt bättre av det. Knotten kommer ju inte på honom då.
Vi tog det INTE där han hade eksem/sår och allar första gången prövade vi med ett par droppar på rumpan för att se om han reagerade negativt på det. Men det fungerade bra och vi körde på hela sommaren!
Tog det på båda sidorna av halsen - ej längs mankammen som man normalt gör eftersom han har eksem där. Sen tog vi även på korset och rumpan (sadelstaden ska man skippa på alla hästar).

Annat som jag hört är bra är att börja ge LINFRÖOLJA i god tid före säsogen början och sen fortsätta med det hela säsongen. Min kompis ska börja ge det nu för första gången i år.
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

tack för alla tips :) switch törs ja inte själv använda, använde de första sommaren innan han fick exem ... men sen efter allt man hörde från andra att man inte skulle använda pga bla bla bla.... de e juh ganska starka saker... men linfröolja ska jag införskaffa de va ett bra tips vitlök o linfröolja bäst o sätta fart med det nu:) ska även skaffa exemtäcket från hööks som sägs va UV motståndig (intehelt)
tänkte åxå eftersom min häst får rätt mycket exem på frambenen (innanför) så tänkte ja på något sätt göra ett par "byxor" åt honom. nån som har nå ide på hur ja kan göra så att de går ta av o på och var ja kan sätta dem i täcket ?
tänkte även om man kunde göra ett par "trosor" i myggnät till skapet (eftersom han sväller så hemskt över sommaren av alla bett) är det en dum ide ? undrar hur man kan sy ett par sånna.. *fundera*

nån som har lite ideer o dela med sig ? MVH //Annakarin:bow:
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Jag läste i en hästtidning om en familj som köpt en häst med exem. Dom hade börjat smörja honom med olivolja och det funkade jätte bra skrev hon. Prova det . De är ju dessutom helt ofarligt.
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Är du bra på att sy så låter det ju jättebra! ;)
Men kanske svårt att få till passformen? Det måste ju passa bra och inte skava eller trycka nånstans.
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

milly skrev:
Är du bra på att sy så låter det ju jättebra! ;)
Men kanske svårt att få till passformen? Det måste ju passa bra och inte skava eller trycka nånstans.


tänkte mig ungefär som två tygrör med kardborrband som är väldigt löst åtsittande kanske med någon slags mudd.. :)
något sådant kanske..
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Vi har användt ekoholmnordic. Funkar super, är drygt och tränger lätt in.

Man ska vara försiktigt med olja, hästen kan få brännskador pga av det.
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Jag har en häst med grav eksem o täcke med huva åker på så fort temp är över + 10 grader. Köper helst Boetts pga den perfekta passformen och kvalitén.

Har börjat ge Probimin som hjälpt många eksemhästar, började med linfröolja redan i januari och har gett under hösten med uppehåll under vintervilan men eg ska man ge året om.

Har f ö en bra foderstat med hösilage, betfor, lucernhack, mineral.

Smörjer med en salva som heter MJ:s djursalva, den passar honom perfekt, mansvullnaden var nere till noll ifjol sommar då jag började med den i juni månad. Tvättar av då o då med fodervinäger (äppelcidervinäger) utblandat i ljummet vatten, i mankam o svansrot o magvirveln samt kors samt när han blir svettig efter ridning.

Har flera täcken/huvor, främst Boett, som jag tvättar i såpa (inget sköljmedel el dyl på eksemhäst) och byter ofta. Ju renare hästen är i man o svans samt på magvirveln kliar han sej ännu mindre.

Han går in innan solnedgång då knotten kommer, och ut efter soluppgång om möjligt - jobbar jag blir det tyvärr senare men smörjer jag o skyddar så klarar han sej hyfsat. Har öppen hage där det blåser vilket är positivt, knotten flyger illa när det blåser.
 

Liknande trådar

J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 142
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp