Bukefalos 28 år!

Snart är sommaren på väg..

Sv: Snart är sommaren på väg..

*KL*
Har ingen eksemhäst, MEN
Ibland får man väga fördelarna mot nackdelarna.

Jag måste sätta på Switch på mina för vi har fruktansvärt mkt insekter.
Först kommer Knotten sen myggen sen de .hemska Bromsarna
De kan inte vara ute annars, även om de har eksemtäcken.

Min fånghäst fick inte gå i gräshage förrän i slutet av sept.
och då tyckte jag att det väl sent att "switcha" den.
Kort tid senare blev den håglös o pälsen stod rätt upp o var matt.
Blodprovet visade på Erlichia!

Switch är det enda som fungerar mot BITANDE insekter.
Jag har svårt att tro att Kemikalieinspektionen skulle tillåta det om det nu är SÅ giftigt.
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Smörjer min eksemponny med olivolja och tvättar med vanligt mjällschampoo ca 3 gånger i veckan,hon äter linfrökaka,foder med lite protein,detta är det ända som funkat på henne.Hon är 13 nu och har haft eksemen sen hon var 2.Var försiktiga med vitlöken kan ge hästarna allvarliga blodsjukdomar!!!!
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Läste i en annan tråd om silverlotion och silversalva. Någon här som provat det?

Har annars kört med Equielotion och schampo med gott resultat och helosansalva emellanåt.
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Har också en häst med eksem, en shettiskille. Vi använder eksemtäcke, i år boetts halvtäcke. Han får bara i mankam och svansrot men det räcker till! Har provat flera salvor, nylanders, equielotion, avs 14, tjära och har tvättat med grönsåpa och smörjt med helosan sol. Vi köpte honom förra året, och då visste vi inte att han hade eksem så vi började för sent med täcke etc. Nu har vi beställt täcke och det kommer till veckan, lite sent men hoppas det hinner skydda. Kan hoppas att han inte får lika mycket besvär i sommar. Vill inte smörja för mycket med diverse salvor, det blir bara kladd på kladd som bör klia ännu mer? Hur gör ni som använder något motverkande mot eksem, tex. nylanders, tjära etc.och också använder något mjukgörande, kletar ni in mjukgörande "ovanpå" det andra då? Eller tvättar ni varje gång? Känns inte bra att kleta på mer och mer...
Hoppas på att eksemen håller sig borta, mer eller mindre, så det kanske räcker med att tvätta 1 ggr/vecka och smörja med mjukgörande samt repellerande spray på hela kroppen + självklart, eksemtäcke och installning gryning/skymning. Fast kommer eksemen så vill man ju göra allt för att det inte ska klia! Vet inte vad jag ska använda då...usch är så jobbigt att se när de lider..
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

Ja, jag tycker också att det låter som han har mycket eksem.Min ponny har också eksem. Jag ska ha eksem täcke på henne och smörja henne med helosan salva och aloe vera gel. jag får hoppas att det funkar. För det är första sommaren jag har henne. men jag tror att jag ska ringa till en veterinär och fråga om det finns något bra medel mot eksem.
 
Ökozon

På min häst har ökozon fungerat väldigt bra. Det är både fodertillskott, salva och ett schampo till. Man börjar behandlingen i god tid INNAN eksemsäsongen börjar och fortsätter sen tills den tar slut. Tvätta hästen bör man göra regelbundet (i alla fall om man smörjer den med något) för annars kommer de gamla avlagringarna att orsaka mer klåda. Min häst får stå inne på natten nu så länge han kan innan sommarbetet eftersom det är då det är mest knott ute.
Ökozon är tyvärr ganska dyrt...
 
Sv: Snart är sommaren på väg..

jag undrar vart man kan få tag på equie produkterna lotion och shampot?
och vart finns MJ salvan att köpa?
 

Liknande trådar

J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 146
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp